امکان استفاده فقهی از تمامی آیات قرآن/ لزوم توسعه در مفهوم فقه القرآن
کد خبر: 3466849
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن مطرح کرد:

امکان استفاده فقهی از تمامی آیات قرآن/ لزوم توسعه در مفهوم فقه القرآن

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با تاکید بر لزوم تحول در مفهوم‌شناسی فقه القرآن تاکید کرد: معتقدم تمامی آیات قرآن امکان استفاده فقهی دارند و باید همه عرصه‌های زندگی ما ماخوذ از فقه القرآن باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)  با اشاره به چاپ اثری توسط این مرکز با عنوان «ملاک‌های توسعه آیات‌الاحکام در قرآن کریم» گفت: اگر فقه‌القرآن به درستی مفهوم‌شناسی شود، در این صورت درک خواهیم کرد که مفهوم فقه القرآن توسعه زیادی دارد.
لزوم تحول در مفهوم‌شناسی فقه‌القرآن
وی ادامه داد: براین اساس باید به موضوعاتی مانند فقه سیاسی در قرآن، فقه اجتماعی، فقه اقتصادی، فقه کلامی و ... براساس قرآن مبادرت داشته باشیم که خود آن گرایشات و موضوعات میان رشته‌ای وسیعی را ایجاد می‌کند و می‌تواند تحول عظیمی را فراهم کند.
یوسفی مقدم باید به جایی برسیم که معاملات، عبادات و همه عرصه‌های زندگی ما در مباحث فقه القرآن مورد توجه قرار گیرد.
این قرآن‌پژوه اظهار کرد: اگر فقه ماخوذ از قرآن را فقط آیات الاحکام بدانیم منحصر در همان 500 آیه‌ای می‌شود که در اکثر کتب بحث شده و در کنزالعمال و دیگر آثار نیز وجود دارد و ملاک صدور فتوا بوده است اما آیاتی داریم که مبانی فقهی و احکام دیگری دارد و یا حتی قصص قرآن که زمینه استفاده فقهی دارند.
امکان استفاده فقهی از همه آیات قرآن
یوسفی مقدم بیان کرد: براین اساس از تمامی آیات قرآن می‌توان استفاده فقهی داشت البته باید این نکته عمیق و دقیق را مدنظر قرار دهیم که وقتی می خواهیم نظریه ای را ارایه کنیم باید این حکم از کانال اهل بیت(ع) عبور کند.
وی تاکید کرد: یعنی اگر روایتی از اهل بیت(ع) درباره موضوع مدنظر وجود داشت و روایت با ملاک های سنجش روایت معتبر بود باید ملاک قرار گیرد اما اگر روایتی نداشتیم در این صورت عقل و علم قطعی می‌تواند به ما یاری بدهد.
وی تاکید کرد: اهل بیت(ع) ثقل اصغر و مفسران اصلی قرآن هستند و روایت آنان باید مورد توجه دقیق در برداشت ها و ارایه نظریات ما از قرآن قرار گیرد.
 توسعه فقه
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به تلاش‌های این مرکز در این عرصه عنوان کرد: اثر ملاک‌های توسعه آیات‌الاحکام در قرآن وسیله ارزشمندی برای کسانی است که به بحث فقه و فقاهت اشتغال دارند و می‌توانند از مجرای این کتاب به توسعه فقه‌القرآن اقدام کنند.
captcha