اهدای جایزه استاد علامی/ برگزاری جشنواره مستمر قرآنی/ مسابقات در ۳ بخش
کد خبر: 3460919
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
جزئیات مسابقات سراسری قرآن تشریح شد؛

اهدای جایزه استاد علامی/ برگزاری جشنواره مستمر قرآنی/ مسابقات در ۳ بخش

گروه فعالیت‌های قرآنی: اهدای جایزه استاد علامی به بااخلاق‌ترین شرکت کننده، تلاش برای برگزاری تمامی مسابقات قرآن به صورت مستمر و برپایی مسابقات امسال در سه بخش از جمله مهم‌ترین صحبت‌های مطرح شده در نشست خبری مسابقات قرآن سازمان اوقاف بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کشور صبح امروز، 24 آذر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
حسینی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه مسابقات قرآن جزء هیجان‌انگیزترین برنامه‌های قرآنی است، گفت: این مسابقات در قالب رقابت در رشته‌های حفظ قرآن، قرائت، معارف، اذان، ابتهال، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی برگزار می‌شود که جزء افتخارات جمهوری اسلامی ایران و نماد توجه مسئولان به نشر و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه است.

مسابقات، محلی مناسب برای رشد داوران و اساتید قرآنی

وی تصریح کرد: از سال 1360 مسابقات قرآن برگزار می‌شود و چهار دهه از برگزاری مسابقات می‌گذرد که دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است. امروز اساتید و داورانی که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند در این مسابقات شناسایی شده و در واقع یکی از عواملی که باعث رشد آنها شده است همین مسابقات بوده است.
اهدای جایزه استاد علامی/ برگزاری جشنواره مستمر قرآنی/ مسابقات در ۳ بخش

رئیس مرکز امور سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه صحبت‌های خود در مورد میزبانی استان کرمانشاه، اظهار کرد: با توجه به برگزاری مسابقات قرآن در مرحله شهرستانی و استانی در ماه‌های گذشته زمان برگزاری مرحله کشوری در تاریخ 28 تا پنجم آذرماه و در استان کرمانشاه خواهد بود. یکی از نکاتی که سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت این بود که تدبیری برای زمان برگزاری مسابقات اندیشیده شود و مسابقات به گونه‌ای برگزار شود تا قاری از سلامت کامل در زمان برگزاری مسابقات برخوردار باشد.
حسینی با تأکید بر اینکه فصل زمستان زمان مناسبی برای مسافرت و چنین برنامه‌هایی مناسب به نظر نمی‌رسد، گفت: برگزاری مرحله شهرستانی و استانی در سال‌های آینده به گونه‌ای خواهد بود که مرحله کشوری در فاصله زمانی اواخر تابستان یا اوایل پاییز برگزار شود تا سلامت شرکت کنندگان در فصل سرما تهدید نشود.

تدوین تقویم مسابقات و انتشار آن تا اسفندماه امسال

وی همچنین به تدوین تقویم مسابقات و انتشار آن تا اسفندماه امسال اشاره و بیان کرد: این تقویم شامل برنامه تمام مسابقات رسمی قرآن که در کشور برگزار می‌شود است. با این تقویم یکی از مشکلات مسابقات قرآن که تداخل رقابت‌های قرآنی بوده است نیز برطرف خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امسال تنها گزینه میزبانی مسابقات استان کرمانشاه بود، این استان چند سال است که در انتظار میزبانی مسابقات است و با توجه به اقبال مسئولان استانی مسابقه بایستی در این شهر برگزار می‌شد.
اهدای جایزه استاد علامی/ برگزاری جشنواره مستمر قرآنی/ مسابقات در ۳ بخش

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خو در نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه مسابقات امسال در سه بخش برگزار می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته از آغاز تا انتهای مسابقات در محل برگزار مسابقات حضور داشتند، اما امسال با توجه به اینکه مسابقات به سه بخش تقسیم شده است، در هر بخش شرکت کنندگان همان بخش در محل برگزاری مسابقات حضور خواهند داشت.
وی عنوان کرد: بخش اول که مربوط به رشته‌های حفظ 10 جزء، حفظ 20 جز و ترتیل قرآن است از روز 28 آذر تا 30 این ماه است، اول و دوم دی‌ماه نیز مسابقات رشته‌‌های معارف و اذان برگزار می‌شود و از دوم دی ماه تا پنجم همین ماه نیز مسابقات رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین اذعان کرد: در این دوره مجموعاً 632 شرکت‌کننده حضور دارند که 287 نفر در بخش بانوان و 345 نفر نیز در بخش آقایان رقابت خواهند کرد.
حسینی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد تا از سال آینده شاهد برگزاری یک جشنواره المپیادی شکل باشیم، گفت: این المپیاد قرآنی در بخش‌ها و رشته‌های مختلف و بیشتر و از لحاظ زمانی و مقطعی نیز به صورت پیوسته برگزار خواهد شد. بنابراین سال آینده شاهد برگزاری یک جشنواره بزرگ قرآنی در یک مقطع اما در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

بهره‌گیری از مدل سطح‌بندی برای اعلام نتایج نهایی مسابقات

وی افزود: بر اساس وعده مطرح شده در سال قبل در خصوص کیفیت انتخاب نفرات برتر، جلسات فنی متعددی برگزار شد و در نهایت به مدل سطح‌بندی برای اعلام نتایج نهایی مسابقات دست یافتیم، بنابر این امسال نفرات برگزیده در دو سطح ممتاز و عالی انتخاب و معرفی خواهند شد. برای این کار در هر رشته معدل خاصی در نظر گرفته شده است که افراد حائز آن معدل در گروه ممتاز یا عالی جای خواهند گرفت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یکی دیگر از مسائل مطرح شده در مسابقات قرآن را بحث داوری مسابقات عنوان و اظهار کرد: داوری مسابقات قرآن با سایر مسابقات تفاوت دارد، ملاک در داوری‌ها در برخی زمینه‌ها کامل و شفاف نیست، به عنوان مثال در داوری بخش صوت و لحن، ملاک و معیار مشخصی وجود ندارد و تشخیص داوران نیز دخیل است، برای رعایت عدالت و محروم نشدن عده‌ای از شرکت کنندگان از برخی مزایای نفرات برگزیده مدل سطح‌بندی انتخاب شده است. امیدواریم این مدل به تکامل برسد تا در بخش‌های مختلف بتوانیم به یک مدل قرآنی دست یابیم.
حسینی در ادامه به بحث در مورد برگزاری رقابت‌ها در بخش معارف پرداخت و افزود: مسابقات معارف امسال متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود،‌ سال گذشته بخش زیادی از این مسابقه به صورت کتبی بود، اما امسال با یک طراحی جذاب و با مدل مسابقات رسانه‌ای برگزار می‌شود به این صورت که همه شرکت کنندگان که 31 نفر در بخش بانوان و 31 نفر در بخش آقایان هستند در جایگاه خاص حاضر شده و مجری کارشناس به پرسیدن سؤال از آنها اقدام می‌کند تا فینالیست‌ها مشخص شوند.
اهدای جایزه استاد علامی/ برگزاری جشنواره مستمر قرآنی/ مسابقات در ۳ بخش

وی خاطرنشان کرد: امسال تلاش کرده‌ایم تا با این روش جذب مخاطبان به رشته‌هایی از این دست افزایش یابد، اگر تا به حال مسابقات در رشته‌های قرائت و حفظ مخاطب داشت، با برگزاری این شیوه مسابقات در رشته معارف، اقبال مخاطبان به آن نیز بیشتر خواهد شد.

برگزاری مراسم بزرگداشت قاریان مهاجر‌ الی‌الله در مسابقات قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فاجعه تلخ منا و از دست دادن تعدادی از قاریان کشورمان در این فاجعه اشاره و بیان کرد: امسال جای نفرات اول و دوم دوره قبل واقعاً خالی است و هر سال که مراسم افتتاحیه با قرائت نفر اول دوره قبل شروع می‌شد، امسال این امر محقق نخواهد شد. بر همین اساس برنامه بزرگداشت این قاریان را در مسابقات خواهیم داشت.
حسینی با تأکید بر اینکه مسابقات دوره سی و هشتم با عنوان بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله برگزار می‌شود، تصریح کرد: همچنین قرار بود تا استاد ابوالفضل علامی، در هیئت داوران و در بخش وقف و ابتدا جزء داوران باشد اما جای ایشان نیز در مسابقات خالی خواهد بود. بر همین اساس و به منظور پاسداشت تلاش‌های این استاد قرآنی، در مسابقات امسال برنامه‌ای خواهیم داشت و جایزه «استاد علامی» را به قاریانی که متخلق به اخلاق قرآنی باشند، اهدا خواهیم کرد؛ چرا که این استاد فقید به معنای واقعی کلمه متخلق به اخلاق قرآنی بود.
وی در ادامه به بیان برخی جزئیات مراسم افتتاحیه پرداخت و گفت: در مراسم افتتاحیه این مسابقات که با سخنرانی محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود، از خانواده قربانیان قرآنی فاجعه منا نیز تجلیل خواهد شد. مراسم اختتامیه نیز در سه بخش برگزار می‌شود که بخش اول دوشنبه 30 آذرماه، بخش دوم، دوم دی‌ماه و بخش سوم نیز پنجم دی‌ماه برگزار خواهد شد.

برگزاری 86 محفل انس با قرآن در حاشیه مسابقات

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این مسابقات در بخش آقایان در سالن انتظار و در بخش بانوان در سالن بعثت برگزار می‌شود، در یکی از سالن‌های جنبی سالن انتظار نمایشگاه قرآنی نیز برپا خواهد شد. علاوه بر این نمایشگاه امسال شاهد برگزاری 86 محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته کشورمان خواهیم بود. همچنین کارگاه‌های آموزشی متعددی نیز برگزار می‌شود تا با استفاده از آنها استان میزبان نیز حضور اساتید برجسته قرآنی بهره‌های لازم را ببرد.
اهدای جایزه استاد علامی/ برگزاری جشنواره مستمر قرآنی/ مسابقات در ۳ بخش

حسینی در ادامه به همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد و گفت: با همکاری این سازمان نشست‌های تحلیلی در حاشیه مسابقات و حتی قبل از آغاز مسابقات برگزار خواهد شد. اولین نشست از این مجموعه نشست‌ها روز چهارشنبه 25 آذرماه و در خبرگزاری ایکنا برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: با همکاری رادیو قرآن نیز کانال اطلاع‌رسانی مسابقات به زودی راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و جلسات متعددی که با دوستان در سیما و صدای قرآن داشته‌ایم سعی شده است تا جذابیت‌های خاصی به مسابقات داده شود. در این راستا هر روز سه تلاوت برتر توسط مخاطبان معرفی خواهند شد.حضور کارشناس ـ مجری در خلال مسابقات و تحلیل تلاوت‌ها نیز از جمله دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

تجلیل از برگزیدگان دهه 60 مسابقات سراسری

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: امسال از برگزیدگان دهه 60 مسابقات سراسری قرآن تجلیل می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد هزینه ایاب و ذهاب شرکت کنندگان به محل برگزار مسابقات و نیز میزان جوایز نفرات برگزیده، گفت: بحث هزینه ایاب و ذهاب متسابقان به عهده ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها است و آنها متسابقان خود را اعزام خواهند کرد. در مورد جوایز نیز باید گفت که میزان جوایز به نسبت سال قبل رشدی چند برابری داشته است، چرا که اگر سال گذشته یک نفر حائز رتبه نخست می‌شد امسال چندین نفر این رتبه را کسب خواهند کرد. در مسابقات بین پنج تا 10 نفر به فینال راه پیدا می‌کنند و که پنج نفر می‌توانند رتبه ممتاز و عالی را کسب کنند همه افراد ممتاز جایزه نفر اول سال های گذشته را دریافت خواهند کرد.
حسینی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد سرنوشت مسابقات قرآن تسنیم، گفت: تصمیم‌گیری در مورد مسابقات تسنیم طبق تشخیص شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر عهده ستاد عالی مسابقات گذاشته شد، بر همین اساس قرار شد اگر دستگاه‌های درگیر در این مسابقات تا پایان آذرماه نفرات برتر خود را معرفی کنند، در حاشیه مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه مسابقات قرآن تسنیم را نیز برگزار کنیم که با توجه به اینکه اسامی به دست ما نرسیده این مسابقات در حایشه رقابت‌های سراسری برگزار نخواهد شد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
captcha