تفسیر اشتباه آیات جهاد و جنایات داعش؛ نتیجه مراجعه به قرآن بدون اهل بیت(ع)
کد خبر: 3454642
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
حجت‌الاسلام مروی عنوان کرد:

تفسیر اشتباه آیات جهاد و جنایات داعش؛ نتیجه مراجعه به قرآن بدون اهل بیت(ع)

گروه اندیشه: معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: تفسیر اشتباه آیات جهاد و جنایات داعش یکی از آثار مراجعه به قرآن بدون معارف اهل بیت(ع) است؛ داعش با تفسیر خود از آیات جهاد به آبروی اسلام لطمه زده‌اند این در حالی است که به اصطلاح می‌خواهند به آیات جهاد عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب، شب گذشته، 28 آبان‌ماه در مراسم اختتامیه سی و هشتمین مسابقات قرآن خراسان رضوی که در مصلای شهرستان قوچان برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های گسترده قرآنی که در سطح کشور انجام می‌گیرد و از جمله برگزاری مسابقات قرآن استانی خراسان رضوی بیان کرد: ما باید وجود رهبر عظیم الشان انقلاب را دعا کنیم چراکه گستردگی فعالیت‌های قرآنی که در کشور صورت گرفته به برکت توجهات، سفارشات، توصیه ها و نیز وقت‌گذاری‌های طولانی و زمان‌بر این بزرگوار بود که امروز به شکر خدا در همه نقاط کشور یک جریان گسترده و عمیق قرآنی صورت گرفته است.

تقدیر از خدمات مرحوم عابدزاده

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی ضمن طلب آمرزش برای خدمتگزاران قرآنی شهرستان قوچان به خدمات مرحوم عابدزاده اشاره کرد و ادامه داد: این بزرگوار حق بزرگی بر قرآنیان و قاریان قرآن داشت، آن‌هایی که در مشهد بودند با نام و آوازه این بزرگوار آشنا هستند که به نام هریک از ائمه اطهار(ع) مدرسه‌ای ساختند و بچه‌هایی که نمی‌خواستند در مدارس دولتی زمان طاغوت تحصیل کنند در مدارس مرحوم عابدزاده درس می‌خواندند.

وی در توضیح خدمات قرآنی مرحوم عابدزاده اضافه کرد: از ابتکارات این بزرگوار این بود که در ماه مبارک رمضان هر روز گروهی را از یکی از مدارس به مسجد گوهرشاد می‌بردند و در آنجا یک جزء قرآن تلاوت می‌شد و مبتکر طرح زیبا، خیر و نیکوی تلاوت یک جزء قرآن کریم که در سال‌های اخیر در حرم مطهر ثامن الحجج(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) انجام می‌شود نیز ابتکار مرحوم عابدزاده بود که در سال‌های بین 40 و 50 این کار را در مشهد بنا نهاد.

معجزه هر پیامبری با شأن او تناسب دارد

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که باید بین پیغمبران و معجزه‌هایشان سنخیت وجود داشته باشد، توضیح داد: هر پیغمبری باید برای مردم معجزه و حجتی داشته باشد که مردم به سوی او گرایش پیدا کنند و معجزه پیغمبر اسلام که برترین پیامبر و کامل‌ترین ممکنات است و هیچ کس در عالم وجود به مقام و شان ایشان نمی‌رسد؛ با ایشان سنخیت داشته و در شأن و مقام ایشان هست همانگونه که در حدیث قدسی آمده است که خدا به پیامبر(ص) فرمود: اگر تو نبودی عالم را خلق نمی‌کردم.

وی در توضیح برخی دیگر از ویژگی‌های برتری پیامبر(ص) اضافه کرد: پیغمبر اسلام(ص) آینه یگانگی خدا و توحید است و همانطور که خداوند در عالم ممکنات مانند و شبیه ندارد پیغمبر هم در عالم ممکنات مانند و شبیه ندارد و بنابراین معجزه او هم مانند و شبیه ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی در ادامه همین موضوع به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و ادامه داد: امام صادق(ع) فرموده‌اند: خدا قبل از اینکه پیغمبر و انبیا را خلق کند و وقتی آن‌ها روح بودند، روح پیامبر(ص) را بر همه انبیا برانگیخت و پیغمبر اسلام فقط پیغمبر مردم آخرالزمان نیست بلکه پیامبر اسلام(ص) پیغمبر است بر سایر پیغمبران.

وی همچنین با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در توضیح مقام پیامبر(ص) و تناسب معجزه ایشان با این مقام ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: وقتی پیامبر(ص) با جسمشان به معراج سفر کرده بودند همه پیفمبران در نماز به ایشان اقتدا کردند بنابراین مقام پیغمبر اسلام(ص) از همه پیامبران بالاتر است و همانطور که تبدیل عصا به اژدها و شفای مریضان و زنده کردن مردگان معجزاتی متناسب با شان و مقام حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) بوده است، معجزه پیغمبر اسلام(ص) نیز باید متناسب با شان ایشان باشد که آن معجزه قرآن است.

حجت‌ الاسلام و المسلمین مروی در بیان عظمت مقام و ارزش قرآن به روایتی از امام علی(ع) اشاره کرد و توضیح داد: امیرالمومنین(ع) می فرمایند: (خداوند در قرآنش تجلی کرده است) و این قرآنی که در دست ماست در حقیقت تجلی خداست که پس از نزول بر قلب مقدس پیغمبر اکرم(ص) و واسطه شدن ایشان به ما رسیده است.

تنها پیامبراکرم(ص) ظرفیت دریافت تجلی خدا را داشت

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه اگر قلب مقدس پیامبر اکرم(ص) نبود هیچکس در عالم ظرفیت تجلی و دریافت قرآن و تحویل آن به انسان‌ها را نداشت با اشاره به آیات قرآن کریم توضیح داد: حضرت موسی(ع) با مقام کلیم اللهی یعنی کسی که او با خدا و خدا با او صحبت می‌کند، بعد از اینکه خداوند تجلی خداوند در کوه را دید مدهوش شد اما خداوند شش هزار بار بر قلب پیغمبر اکرم(ص) تجلی یافت و قلب پیغمبر(ص) توانست تحمل کند، سخن خدا را دریافت کند، به انسان‌ها تحویل دهد و یک بار هم حتی مدهوش نشد.

وی با این توضیح که قرآن برای همه انسان‌ها تا روز قیامت کتاب هدایت، زندگی، تربیت و انسان سازی است بیان کرد: در زمان امام صادق(ع) چهار نفر از بزرگ‍‌ترین دانشمندان، ادبا و بزرگان کفر و الحاد قرار گذاشتند تا هرکدام بعد از یک سال چند جزء مانند قرآن بیاورند اما نتوانستند و اقرار کردند که حتی یک آیه هم مانند قرآن نمی‌توانیم بیاوریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به آیه «...إِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِیَ الحَیَوانُ...، زندگی حقیقی همانا [ در] سرای آخرت است»(عنکبوت/64) اضافه کرد: چون این عالَم ظرفیت تجلی حقیقت قرآن را ندارد، این حقیقت در روز قیامت متجلی می‌شود.

اگر معصیت کاری دلش نمرده باشد، قرآن او را نجات می بخشد

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان این مطلب که قرآن برای کسانی که دلشان نمرده باشد اثرگزار است، اضافه کرد: اگر کسی معصیت کار هم باشد اما دلش نمرده باشد قرآن او را نجات می دهد و تاریخ هم این نکته قابل مشاهده است همانطور که نقل شده است اسمعی عرب بیابانی را به همراه شمشیر و نیزه و ... در خیابان های بصره دیده است و از اسمعی پرسیده است: از کجا می آیی؟ اسمعی پاسخ داده بود از مسجد، شخص بیابانی پرسید چه می کردی؟ اسمعی پاسخ داده بود قرآن می خواندیم، آن فرد بیابانی پرسید: قرآن چیست؟ اسمعی پاسخ داد: کلام خداوند است، فرد بیابانی بعد از شنیدن این جواب متعجب شد و پرسید مگر خدا کلام دارد و با بندگانش حرف می زند؟ که اسمعی پاسخ داده بود آری و در جواب آن فرد بیابانی سوره الذاریات را تا این آیه که می‌گوید: «وَفِی السَّمَاء رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ، و روزى شما و آنچه وعده داده شده‏‌اید در آسمان است»(الذاریات/22) قرائت کرد.

وی اضافه کرد: مرد بعد از اینکه شنید قرآن می‌گوید: خداوند آنچه رزق و روزی شماست را در آسمان مقرر کرد و با اسباب و وسایلی به شما خواهد رساند، متعجب شد، شمشیر و نیزه‌اش را بیرون آورد، شترش را نحر کرد، گوشت‌هایش را تکه تکه کرد و به اسمعی گفت: این تکه گوشت‌ها را بفروش و پولش را بین مردم تقسیم کن.

حجت‌الاسلام و المسلمین مروی در توضیح تحت تاثیر قرار گرفتن آن عرب بیابانی از آیات قرآن کریم بیان کرد: کسی که برای اولین بار قرآن را شنیده و قبل از این نمی‌دانسته است که خدا با بندگانش حرف می‌زند، یک آیه قرآن این چنین او را منقلب می‌کند و یک انسان عرب جاهلی وحشی تبدیل به یک انسان مودب با ایمان می‌شود و این چنین است که اگر انسان هر چند معصیت کرده باشد اما دل او نمرده باشد یک آیه قرآن او را چنین منقلب می کند چراکه قرآن با فطرت، دل و باطن انسان حرف می زند و اگر انسان به طور واقعی دل را در خدمت قرآن قرار دهد قطعا منقلب می شود و تحت تربیت قرآن قرار خواهد گرفت.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ، فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ، لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ، که این [پیام] قطعا قرآنى است ارجمند ، در کتابى نهفته، که جز پاک‏شدگان بر آن دست ندارند»(الواقعة/77-79) و با بیان اینکه توجه به قرآن بدون اهل بیت(ع) و توجه به اهل بیت(ع) بدون قرآن راه رسیدن به هدایت نیست توضیح داد: مطهرون هستند که می‌توانند حقیقت قرآن را درک و به دیگران منتقل کنند، حال مطهرون چه کسانی هستند؟ قرآن خودش معرفی می‌کند: «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا، البته خداوند می‌خواهد از شما اهل بیت رسول هر رجس و ناپاکی را (از صفات ذمیمه و اخلاق رذیله) دور سازد و کاملا شما را پاک و مبرا گرداند.»(احزاب/33)).

وی در همین موضوع اضافه کرد: به همین دلیل است که پیغمبر(ص) می فرماید: (من دو چیز گرانبها نزد شما می گذارم: کتاب خدا و عترتم) بنابراین اگر کسی بخواهد بدون اهل بیت(ع) مطلبی از قرآن دریافت کند نه تنها نجات نمی‌یابد بلکه چه بسا گمراه شود.

نتیجه مراجعه به قرآن بدون اهل بیت(ع)

حجت الاسلام و المسلمین مروی در ادامه به بعضی آثار مراجعه به قرآن بدون اهل بیت(ع) اشاره کرد و ادامه داد: اشاعره که گروهی از مسلمانان هستند خدا را جسم و قابل رویت می‌دانند و آیاتی از قرآن کریم را این چنین تفسیر می‌کنند در حالیکه خدا جسم ندارد و قابل رویت نیست که دلیل این سوء برداشت‌ها مراجعه به قرآن بدون اهل بیت(ع) است.

وی تفسیر اشتباه آیات جهاد و جنایات داعش را یکی دیگر از آثار مراجعه به قرآن بدون معارف اهل بیت(ع) دانست و اظهار کرد: جریان داعش که با تفسیر خود از آیات جهاد به آبروی اسلام لطمه زدند، خود را مسلمان و جهادگر می‌دانند و به اصطلاح می‌خواهند به آیات جهاد عمل کنند اما چون بدون اهل بیت(ع) به سراغ قرآن رفته‌اند نتیجه‌اش کشتن پیر، زن، کودک، جوان، روزه‌داران در مسجد و ... است با این هدف که با پیامبر(ص) محشور شوند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب کشته شدن مسلمانان توسط یکدیگر و اسلام‌هراسی در غرب را آثار جنایات داعش دانست و با طرح سوالاتی گفت: آیا اسلام اجازه می‌دهد کسانی که همفکر شما نیستند را بکشید؟ انسان‌ها را بسوزانید؟ زن‌های مسلمان را به بردگی بگیرید و در بازار بفروشید؟ آن‌ها با این جنایات از اسلامی که دین محبت است و پیغمبری که رحمت للعالمین است و با رحمت، عدل و گذشت توانست قلب انسان‌ها را به اسلام جذب کند چهره ترسناک و خشنی به وجود آوردند.

پیامبر اسلام(ص) سرشار از محبت به انسان‌ها بود

حجت الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به یکی از نمونه‌های عطوفت پیامبر(ص) به تبیین راه و روش اسلام حقیقی پرداخت و ادامه داد: پس از فتح خیبر به دست امیرالمومنین(ع) وقتی زنان اسیر شده را نزد پیامبر(ص) آوردند، صورت دختر حیّ بن اخطب زخمی بود، وقتی پیامبر(ص) از بلال در این مورد پرسیدند، بلال جواب داد: ما وقتی این افراد را از میان کشتگانشان عبور دادیم، این دختر چشمش به چهره پدرش افتاد و از شدت بی تابی و ناراحتی صورت خود را زخمی کرد، پس از این پاسخ، پیامبر(ص) با عتاب خطاب به بلال فرمودند: مگر خدا رحم و شفقت را از دل تو بیرون برده است؟ چرا اینان را از میان کشتگانشان عبور دادید تا آن‌ها را ببینند و این وضع برای آنان اتفاق بیفتد؟

وی در این باره توضیح داد: اسلامی که تا این اندازه برای انسان‌ها ارزش قائل است و در مورد کافران و یهودیانی که به پیامبر(ص) خیانت کردند و بر ایشان شمشیر کشیدند می‌گوید چرا آنان را از میان کشتگان عبور دادید، این اسلام را امروز به این شکل جلوه می‌دهند، چهره‌ای خشن و ترسناک از اسلام.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اضافه کرد: وقتی یکی از افرادی را که قصد انفجار کمربند انتحاری در عراق داشت را دستگیر کردند، گریه می‌کرد؛ از او پرسیدند اگر می‌ترسیدی چرا کمربند انفجاری بسته ای؟ و آن شخص جواب داده بود: (شما فکر می‌کنید برای دستگیر شدنم گریه می‌کنم؟ خیر، دلیلش این است که نتوانستم عده ای از کفار را بکشم و ظهر با پیغمبر(ص) نماز بخوانم، گریه‌ام به دلیل محروم شدن از دیدار پیامبر(ص) است) و این نتیجه قرآن و اسلام بدون اهل بیت(ع) است.

captcha