راهکار برای کاهش تلفات در حوادث احتمالی در سفر حج
کد خبر: 3453917
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰
ضیایی بیان کرد:

راهکار برای کاهش تلفات در حوادث احتمالی در سفر حج

گروه سلامت: رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با تمجید از نیروهای ایرانی درگیر در امدادرسانی حادثه منا، تقویت مرکز پزشکی حج و زیارت، همچنین آموزش به حجاج را یکی از راه‌های کاهش تلفات در حوادث احتمالی آینده خواند.

سیدامیرمحسن ضیائی، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه جو سانسور و انسداد خبری سعودی ها در روزهای فاجعه موجب عدم واکنش‌ کشورهای دیگر به این حادثه شد اظهار کرد: در این روزها تنها جمهوری اسلامی ایران به این فاجعه واکنش نشان داد و موضع‌گیری کرد.

وی با بیان تأسف شدید خود نسبت به عدم واکنش درخور جوامع اسلامی نسبت به این حادثه عنوان کرد: در فاجعه منا به تعبیر برخی مراجع بین المللی دوهزار و اندی و به تعبیر ما چند هزار نفر که برای زیارت خانه خدا آمده بودند جان خود را از دست دادند این امر هیچ حساسیتی را در جوامع اسلامی ایجاد نکرد که این جای تأسف دارد و نشان داد که این کشورها تحت تأثیر حکومت سعودی هستند.

عملکرد مثبت رسانه‌های ایرانی در مقابل سکوت رسانه‌های جهانی

ضیایی با ابراز خرسندی از عملکرد رسانه‌های ایرانی به ویژه خبرگزاری ایکنا نسبت به پوشش حادثه تصریح کرد: خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز نسبت به این جریان واکنش مناسبی نداشتند، این در حالیست که در جایی برای نجات جان یک پرنده تمامی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی برای پوشش واقع بسیج می‌شوند، نسبت به چنین واقعه‌ای واکنش نشان ندادند، لذا باید از رسانه‌های داخلی ایران برای پوشش مناسب و درخور این حادثه تمجید کنیم. 

حج تعطیل نمی‌شود

رئیس جمعیت هلال اجمر تأکید کرد با وجود این حادثه نباید حج را تعطیل کنیم و ما هم به عنوان یک کشور اسلامی نمی توانیم حج نرویم، طبیعی است که یک اقداماتی را باید انجام دهیم و سعودی‌ها  نیز باید دست به کار شده تا برای بار دیگر این حادثه رخ ندهد.

وی ادامه داد: فرض کنیم جمعیت زیادی را می‌خواهیم به جایی ببریم که ممکن است هر اتفاقی بیفتد بنابراین باید یک اقداماتی را باید انجام دهیم که درگیر تلفات نشویم امیدواریم از این حادثه حداقل درس‌های خوبی فراگرفته شود.

تقویت مرکز پزشکی حج؛ محدودیت نیروی انسانی

ضیایی در ادامه به مرکز پزشکی حج  و زیارت پرداخت و عملکرد نیروهای آن را در منا ستودنی خواند و اظهار کرد: باید در سال‌های آینده این مرکز را تقویت کنیم که این منوط به وجود نیروی انسانی است که ما دارای محدودیت هستیم.

وی ادامه داد: سازمان پزشکی حج این موضوع را مورد توجه قرار می‎دهد ما نیازمند نیروهای با تجربه هستیم و باید امکاناتی را در نظر بگیریم زیرا که این حادثه هر آن ممکن است دوباره اتفاق بیفتد و با توجه به بی‌توجهی که سعودی‌ها دارند ما باید کاملا آماده باشیم.

آموزش حجاج و نیروهای درگیر برای کاهش تلفات

رئیس جمعیت هلال احمر یکی از ابزارهای آمادگی برای مقابله با این گونه حوادث را آموزش خواند و خاطرنشان کرد: ما در این راه آموزش‌هایی را به حجاج، مدیران کاروان‌ها و کادرهای پزشکی و امدادی که به مراسم حج اعزام می شوند ارائه می‌دهیم هر یک از این‌ گروه‌ها سطحی از آموزش را می بینند، این آموزش‌ها به کاهش تلفات احتمالی کمک می‌کند.

captcha