در امر به معروف انگیزه غیر الهی نداشته باشیم
کد خبر: 3453660
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
میرزابیگی:

در امر به معروف انگیزه غیر الهی نداشته باشیم

گروه اجتماعی:‌ رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان ایجرود گفت:‌ امر به معروف و نهی از منکر باید با دلسوزی بوده و انگیزه‌ غیر الهی برای عمل به این کار وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام علی میرزابیگی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ایجرود، درهمایش «امر به معروف و نهی از منکر به عنوان واجب عقلی و شرعی در سلامت و اعتلای محیط اخلاقی» که در دانشگاه پیام نور واحد ایجرود برگزار شده بود، اظهار کرد:‌ خداوند متعال انسان را موجودی مختار و مسئول آفریده است و انسان می‌تواند این اختیار و مسئولیت را از طریق قرآن و روایات، عقل و ادراکات خود درک کرده و لمس کند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص اینکه انسان نباید از آن چیزی که علم و آگاهی دقیق ندارد پیروی کند، ادامه داد: با توجه به اینکه گوش و چشم همگی در روز قیامت مورد سوال واقع می‌شوند، و انسان نیز مورد حسابرسی دقیقی قرار می‌گیرد، پس  نمی‌تواند به بهانه واهی مانند فریب شیطان و یا کارهای دیگران از خود سلب مسئولیت کند، بلکه هر کسی به اندازه توان خویش مکلف و مسئول است.

حجت‌الاسلام میرزابیگی تأکید کرد: طبق آیات قرآن ما حق نداریم هر اندیشه‌ای را به مغزمان راه دهیم، چرا که اصلاح فکر نادرست به مراتب سخت‌تر از اصلاح یک ساختمان فیزیکی نادرست است.

وی تصریح کرد: منشأ اصلی امر به معروف و نهی از منکر نیز احساس مسئولیت هریک از افراد جامعه اسلامی است که هم ضامن سلامت خود و هم ضامن سلامت جامعه است و هیچ‌کس از سرنشینان این کشتی زندگی حق ندارد به بهانه اینکه این نقطه، جایگاه قرار من در کشتی است و متعلق به من است، آن را سوراخ کند. زیرا هر خرابی در کشتی در نهایت موجب غرق شدن همه افراد کشتی خواهد شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ایجرود در خصوص شرایط آمرین به معروف گفت: آمرین به معروف خود باید عامل، آشنا و آگاه به معروف باشد و احتمال تأثیر از تذکر را داده و از روی خیرخواهی و دلسوزی امر به معروف و نهی از منکر کند و در واقع انگیزه‌های غیر الهی برای عمل به این کار نداشته باشد.

captcha