نذری‌پزون؛ محفل ساده کودکانه در حماسه حسینی + عکس
کد خبر: 3444438
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴

نذری‌پزون؛ محفل ساده کودکانه در حماسه حسینی + عکس

گرو هنر: نذری‌پزون، نمایشی که با دکور، صحنه و لباس ساده و زبان کودکانه، معارفی بلند از حماسه حسینی را به قلب نوباوگان انقلاب منتقل می‌کند؛ اینکه همیشه عاشوراست و همه جا کربلا و اینان سربازان انقلاب خمینی‌اند که برای قیام آخر الزمان مهدی موعد(عج) آماده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، این روزها اگر از در فرهنگسرای سلامت مشهد عبور کنیم، متعجب می‌شویم زیرا با دسته دسته دختر بچه‌ها و پسر بچه‌های ریز و درشتی روبه رو می‌شویم که با نشاط و پرهیاهو و با پوششی رنگارنگ به همراه والدین و مربیان خود به سمت سالن همایش فرهنگسرا برای دیدن یک نمایش در حرکت‌اند و تنها در یک نکته با هم مشترک‌اند؛ در بستن سربند یاحسین شهید.

نذری پزون، نمایشی که با دکور، صحنه و لباس ساده و زبان کودکانه، معارفی بلند از حماسه حسینی را به قلب نوباوگان انقلاب منتقل می‌کند؛ اینکه همیشه عاشوراست و همه جا کربلا و اینان سربازان انقلاب خمینی‌اند که برای قیام آخر الزمان مهدی موعد(عج) آماده می‌شوند.

دکوری ساده اما گویای نمایش برای اجرا آماده بود؛ در و دیوارهای سیاه پوش با پارچه نوشته‌های سوگ امام حسین(ع)، یک دیگ بزرگ دست‌ساز نقره‌ای، یک عروسک و پنجره پارچه‌ای همه امکانات این نمایش بود و یک سالن مملو از خردسالان و کودکانی که با اشتیاق، چشم انتظار آغاز نمایش بودند، نمایش نذری پزون.

داستان تشنگی طفل شیرخواره

چراغ‌ها خاموش شد، مادربزرگی با نوه عروسکی‌اش به نام حسین(ع)،‌ در حال هم زدن آش نذری با زبان کودکانه شروع به گفت‌وگو درباره معنا و مفهوم پخت نذری در ماه محرم کردند، درباره امام حسین(ع) و نیز طفل شیرخواره‌‌اش، حضرت علی اصغر(ع) و داستان تشنگی و شهادتش.

در بخش دیگری از این صحنه، شرح شهادت حضرت علی اصغر(ع) را در نمایش سایه‌بازی با سایه روشن‌های به رنگ قرمز و سبز می‌دیدی، سربازان سرخ رنگ سوار بر مرکب، همان یزدیان و سایه‌ سبز رنگ سوار بر اسب با کودکی در بغل،‌ شبیه امام حسین(ع) به همراه علی اصغر(ع) بودند و در باب تشنگی سخن می‌گفتند که ناگاه یزدیان با تیری، تشنگی طفل شش ماهه را برای ابد رفع کرد و حسین بن علی(ع) رو به آسمان دست دراز کرد و این کشته راه حق را به خدا تقدیم کرد و گفت: خدایا این مصیبت را بر من آسان فرما.

کاش در آن زمان بودم

این پرده نمایش با نوای موسیقی دلنواز لالایی علی‌اصغر(ع) و همخوانی کودکان حاضر در سالن که تا آن زمان بی صدا و کم تحرک مجذوب داستان بودند، به پایان رسید در حالی که یک جمله حسین عروسکی، مکرر در ذهنم می‌پیچید: کاش در آن زمان بودم و با دشمنان حضرت علی‌اصغر(ع) می‌جنگیدم و کشته می‌شدم تا او شهید نشود؛ بی‌شک این همان پیام قیام عاشوراست که هنوز هم اسلام و مسلمانان دشمنانی دارند و راه امام حسین(ع) تا همیشه ادامه دارد.

نمایشی برای بچه های مناطق محروم

محترم رضایی، نویسنده و کارگردان نمایش نذری پزون در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه 20 سال سابقه اجرای نمایش در حوزه کودک در مشهد را داراست، به تشریح مقدمات اجرای نمایش پرداخت و اظهار کرد: این نمایش چهارسال پیش برای اولین بار نوشته و به مدت 20 روز اجرا شد و دیگر امکان نمایش نیافت تا امسال به همت مدیر فرهنگسرای سلامت مشهد مجدداً در ماه محرم در این فرهنگسرا و همزمان در فرهنگسرای رسانه و هنرکنده فرخ مشهد فراهم شد و در فرهنگسراهای خادم الشریعه و انقلاب نیز به زودی روی سن می‌رود.

وی این گروه نمایش را مشتمل بر پنج هنرمند با سابقه کار حرفه‌ای نمایش عروسکی ذکر کرد و گفت: نمایش نذری پزون به مدت 30 دقیقه برای کودکان پیش دبستانی، مهدکودک 1 و 2 و دوره ابتدایی در نظر گرفته شده است که از ابتدای ماه محرم تاکنون، 50 بار برای کودکان حاضر در سالن‌های فرهنگسرای سلامت، ‌رسانه و هنرکده فرخ مشهد به نمایش در آمده است.

چند سؤال و جواب هنرمندانه به کودکان

رضایی با بیان اینکه تئاتر نذری پزون هر روز، صبح و عصر برای بچه‌های مناطق محروم مشهد با هدف آشنایی کودکان با مراسم عزاداری حسینی طراحی و اجرا می‌شود، عنوان کرد: در این نمایش عروسکی با ترکیب چند سبک نمایشی اجرای زنده عروسک‌گردان و بازیگر، نمایش سایه و ...، کاری هنری در خور کودکان و این ایام ارایه می‌دهیم.

وی با تبیین اهداف نویسندگی این‌گونه نمایش‌های آئینی و مذهبی، به خصوص برای خردسالان و کودکان، ابراز کرد: همواره در ایام عزاداری محرم و صفر، به برپایی مراسم روضه‌خوانی و مرثیه‌سرایی اقدام می‌کنیم، غافل از آنکه هیچ وقت درباره حس مردم، مهربانی میان آن‌ها در این ایام، همکاری و همدلی در اجرای یک مراسم عزاداری، دلیل مشکی پوشیدن و یا نذری پختن را برای بچه‌ها آموزش نمی‌دهیم و همه کارها را بر حسب عادت انجام می‌دهیم؛ در این نمایش تلاش می‌شود تا حداقل چند سؤال و جواب ذهن کودکان را در قالب یک نمایش عروسکی روی صحنه ببریم.

سارا صالحی

captcha