زبان هنر گویاترین بیان برای انتقال فرهنگ عاشورا است
کد خبر: 3391154
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

زبان هنر گویاترین بیان برای انتقال فرهنگ عاشورا است

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان زبان هنر را زبانی همیشگی دانست و تأکید کرد: زبان هنر زبانی است که همیشه ارزش ها را تداوم می‌بخشد و به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند لذا زبان هنر گویاترین بیان برای انتقال فرهنگ عاشورا است.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با اشاره به احیای سنت مقتل‌خوانی به منظور معرفت‌افزایی و کسب معنویت نسبت به وقایع مستند حوادث روز عاشورا در گیلان، اظهار کرد: پس از واقعه جان‌گداز عاشورا در سال 61 هجری، نخستین گزارش‌ها را شاهدان عینی واقعه یعنی خانواده امام حسین(ع) به ویژه زینب کبری(س) و حضرت سجاد(ع) به تاریخ ارائه کردند.

وی با بیان اینکه سنت مقتل‌خوانی، مناقب‌خوانی، پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی، روضه‌خوانی و... آیین‌های مربوط به سنن اقامه عزای حسینی است، افزود: شبیه‌خوانی همان تعزیه است و کسی «شبیه» یکی از شخصیت‌های کربلا می‌شود و تعزیه را اجرا می‌کند. در مقتل‌خوانی هم خواندن از روی کتاب‌های «مقتل» است؛ کاری که پیش‌ترها به جای مداحی انجام می‌شد.

این مسئول فرهنگی زبان هنر را زبانی همیشگی دانست و تأکید کرد: زبان هنر زبانی است که همیشه ارزش ها را تداوم می‌بخشد و به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند لذا زبان هنر گویاترین بیان برای انتقال فرهنگ عاشورا است.

فاضلی با بیان اینکه در ذهن هر انسانی که حماسه عاشورا را می‌خواند این عبارت هنرمندانه حضرت زینب(س) بعد از دیدن آن همه مصیبت که می‌فرماید «من چیزی جز زیبایی نمی‌بینم» جالب توجه است، افزود: این عبارت در عین دارا بودن ایجاز، بسیار هنرمندانه است لذا ارزش‌ها جز با زبان فرهنگ و هنر باقی نمی‌ماند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان در ادامه از اجرای گروه‌های تعزیه‌خوان استان گیلان در ماه محرم خبر داد و تصریح کرد: ماه محرم فرصتی برای انتقال فرهنگ دینی و اسلامی به نسل جوان جامعه است لذا برگزاری 12 شب تعزیه در میدان صیقلان رشت از روز نخست  تا سومین روز شهادت امام حسین(ع)، برگزاری همایش سوگواره تعزیه با حضور همه گروه‌های تعزیه استان در شهرستان فومن و برگزاری شب شعر محرک از جمله برنامه‌های عاشورایی ویژه محرم امسال است.

به گزارش ایکنا، تعزیه یا شبیه‌خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی – شیعی و بیشتر درباره شهادت امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت(ع) است و اهمیت هنرمندانه خواندن اشعار در تعزیه بیش از روش اجرا و نمایش واقعه‌هاست.

طاهره رفعتی

captcha