تحلیل عوامل زمینه‌ساز حادثه عاشورا مایه عبرت جامعه اسلامی و نظام دینی است
کد خبر: 3386356
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
طالبی:

تحلیل عوامل زمینه‌ساز حادثه عاشورا مایه عبرت جامعه اسلامی و نظام دینی است

گروه اجتماعی: امام‌جمعه قیدار با اشاره به اینکه عاشورا همراه خود درس‌ها و عبرت‌هایی دارد که حیات‌بخش و حرکت‌آفرین و ویژه‌ زمان و مکان خاصی نیست، گفت: تحلیل عوامل زمینه‌ساز حادثه عاشورا مایه عبرت جامعه اسلامی و نظام دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی طالبی، امام‌جمعه قیدار روز گذشته، 24 مهر در خطبه‌های نماز جمعه قیدار با اشاره به اینکه عاشورا همراه خود درس‌ها و عبرت‌هایی دارد که حیات‌بخش و حرکت‌آفرین و ویژه‌ زمان و مکان خاصی نیست، اظهار کرد: تحلیل عوامل زمینه‌ساز حادثه عاشورا مایه عبرت جامعه اسلامی و نظام دینی است.
وی افزود: عبرت‌آموزی از حادثه عاشورا به این معناست که انسان همواره عاشورا را مورد مطالعه قرار داده و جامعه خود را با آن مقایسه کند تا بفهمد در چه وضعیتی قرار دارد و چه چیزی دین و جامعه او را تهدید می‌کند و وظیفه‌اش چیست.
امام‌جمعه قیدار تصریح کرد: نخستین عبرتی که در قضیه عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد پاسخ به این سؤال است که چه شد که پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر(ص) جامعه اسلامی به حدی رسید که حسین بن علی(ع) احساس کرد که اسلام فقط با فداکاری او زنده می‌ماند و چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین(ع) در همان شهر محل حکومت ایشان سرهای فرزندانش را بر نیزه کردند و حرم امیرالمؤمنین(ع) را در کوچه و بازار کوفه گرداندند.

طالبی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های فکری و فرهنگی حادثۀ عاشورا تحریف باورهای دینی بود، ادامه داد: جریان تحریف باورهای دینی پس از رحلت پیامبر(ص) آغاز و در دوران حکومت امویان به اوج خود رسید و امویان از دو عامل بسیار مهم قدرت و ثروت حکومتی در عوض کردن باورهای دینی بهره جستند و با استخدام علمای درباری قرائت‌های مختلف از دین، افکار التقاطی و انحرافی مثل جبرگرایی را در جامعه ترویج کردند تا در سایۀ افکار انحرافی عملکرد ضد دینی خلفای اموی را دینی جلوه دهند و در عوض رفتار دینی مخالفانشان را ضد دین معرفی کنند.
وی گفت:امویان با اقدامات خود چنان انحرافی در باورهای دینی به وجود آورده بودند که مسلمانان گمان می‌کردند قیام امام حسین(ع) در برابر یزید یک عمل غیردینی است، زیرا بر خلیفۀ خود که یزید باشد خروج کرده است و اتحاد مسلمانان را به خطر انداخته است به این دلیل جنگ با خاندان پیامبر(ص) را کاری درست و کشتن و به اسارت بردن خاندانش را نوعی تقرّب به خداوند می‌دانستند.
وی در ادامه با بیان اینکه با تحلیل درست تاریخ می‌فهمیم که مقام معظم رهبری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در رابطه با تلاش دشمن در مورد تغییر باورها و ارزش‌ها چرا مکرر هشدار می‌دهند و فریاد می‌زنند، گفت: دشمن به دنبال تأثیرگذاری بر مردم و تغییر طیف وسیعی از باورهای آنان به‌ویژه جوانان و نخبگان است که به همین دلیل باورهای اعتقادیِ دینی، سیاسی و فرهنگی مردم را هدف قرار داده است.

بزرگ‌ترین خطراتی که همه انقلاب‌ها را تهدید می‌کند خطر ارتجاع و بازگشت به ارزش‌ها و بینش‌های جاهلی است
خطیب جمعه قیدار بابیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین خطراتی که همه انقلاب‌ها را تهدید می‌کند خطر ارتجاع و بازگشت به ارزش‌ها و بینش‌های جاهلی است که حتی انقلاب جهانی پیامبر اکرم(ص) نیز از آن در امان نماند، افزود: پیامبر اکرم(ص) بیست‌و سه سال در رابطه با برچیدن فرهنگ و تفکرات جاهلی تلاش کردند، اما بعد از رحلت پیامبر(ص) جامعه اسلامی آرام‌آرام به‌سوی تفکرات جاهلی بازگشت و در عاشورا به اوج خود رسید.
طالبی با اشاره به اینکه عاشورا بزرگ‌ترین مکتب انسان‌ساز است و باید تمام عزاداری‌ها و برگزاری مجالس در محرم با انگیزه درس گرفتن و عبرت‌گیری از عاشورا باشد، ادامه داد: مجالس عزاداری حسینی ناب‌ترین فرصت برای انتقال ارزش‌هاست از آماده‌ترین زمان‌ها برای احیای ارزش‌هاست که در این زمینه روحانیان و مداحان نقش اساسی و محوری دارند و باید از گنجینه عظیم عاشورا استفاده و به مجالس عزاداری غنا بخشند.

وی با شاره به دهه امر به معروف و نهی از منکر گفت: در فرهنگ اسلام و منطق عاشورائی و قرآنی بهترین جامعه و امت جامعه‌ای است که امر به معروف و نهی از منکر در آن زنده و جریان داشته باشد و در مقابل بی‌تفاوتی مردم عامل بزرگ نابودی ملت‌ها در گذشته و حال بوده است.
امام‌جمعه قیدار بابیان اینکه سقوط اخلاقی در بخشی از جامعه، مثل یک بیماری مسری است که به دیگران نیز سرایت و همه جامعه را آلوده می‌سازد، گفت: این حقیقت را قرآن کریم در ضمن آیه‌ای کوتاه چنین بیان می‌کند که «از فتنه‌ای که تنها به ستم‌کاران شما نمی‌رسد، بترسید و بدانید که خدا سخت کیفر است.»
وی با اشاره به هفته پیوند اولیاء و مربیان گفت: خانواده و مدرسه دو نهاد مهم تربیتی هستند که هر دو یک رسالت مشترکی بر دوش دارند و آن تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است و هر یک از این دو کانون تربیتی به‌تنهایی در انجام این رسالت موفق نخواهد بود. بلکه باید مجموعاً به‌صورت نهادی واحد درآیند و یک سیاست تربیتی را دنبال کنند.
طالبی با شاره به شهادت حبیب انقلاب سردار شهید حسین همدانی از فرماندهان عالی‏‌رتبه سپاه و یکی از مستشاران ارشد ایران در سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) تصریح کرد: شهید همدانی نقش تعیین‏‌کننده‏‌ای در حفظ و حراست از حرم حضرت زینب(س) و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ‏ تروریستی سوریه داشت.
وی در پایان یادآورشد: سردار همدانی از پرافتخارترین سرداران شریف اسلام‏ و به تمام معنا سرباز و عاشق و مجذوب ولایت بود و مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا  به‏ خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس شده بود.

captcha