پیشنهادهایی برای پررنگ‌ شدن فعالیت‌های قرآنی در ایام محرم و احیای تلاوت شب عاشورا
کد خبر: 3386197
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
شعاعی طی یادداشتی بیان کرد:

پیشنهادهایی برای پررنگ‌ شدن فعالیت‌های قرآنی در ایام محرم و احیای تلاوت شب عاشورا

گروه فعالیت‌های قرآنی: اجرای برنامه‌های قرآنی در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) از اهمیت خاصی برخوردار است به گونه‌ای که ایجاد پیوند بین برنامه‌های قرآنی و عترت در این ایام، گامی به سوی تبیین و تعمیق سیره قرآنی امام حسین(ع) است.

علی‌اصغر شعاعی، قاری بین المللی و عضو هیئت علمی و معاون دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در خصوص ایام محرم‌الحرام و جایگاه فعالیت‌های قرآنی در عزاداری‌ها یادداشت شفاهی در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) قرار داده است که در ادامه می‌خوانید؛

مسلماً سیره امام حسین(ع) منطبق بر آموزه‌های قرآنی و در حقیقت سیره قرآنی است. ایشان در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفت تا به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار بپردازد(ارشاد مفید، ج2، ص90) و نوای مناجات و قرائت قرآن یاران با وفای آن حضرت در شب عاشورا طنین‌افکن شد. انس آن حضرت با قرآن تا حدی بود که فرمود: «فهو یعلم انّی قد کنتُ احبّ الصلاة له و تلاوة کتابه و کثرة الدعاء و الاستغفار؛ چه آن که خداوند، خود می‌داند که من همواره دوست داشته و دارم که نماز بخوانم و تلاوت کتاب خدا و دعا و استغفار فراوان کنم.»(ارشاد، ج ۲، ص ۹۱؛ معالم المدرستین، ج ۳، ص ۸۹; تاریخ الملوک و الامم، ج ۴، ص ۳۱۶) با توجه به آنچه گفته شد و نیز ضرورت جامه عمل پوشاندن به توصیه نبی اکرم(ص) در حدیث ثقلین مبنی بر تمسک به قرآن و عترت(ع) و با توجه به این یکی از مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع)، احیای ارزش‌های اسلامی و قرآنی بوده است، اجرای برنامه‌های قرآنی در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) از اهمیت خاصی برخوردار است و در حقیقت ایجاد پیوند بین برنامه‌های قرآنی و عترتی در این ایام، گامی به سوی تبیین و تعمیق سیره قرآنی امام حسین(ع) است.

در استان قم با تلاش اساتید و خادمان قرآن، چند سالی است که شاهد اجرای برنامه‌های قرآنی در مراسم عاشورا از جمله در هیئت رزمندگان با حضور سیل مشتاقان قرآن و عترت هستیم. در این هیئت و برخی هیئات دیگر قم بخشی از برنامه‌ها را اختصاص به امور قرآنی داده‌اند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، احیای قرآنی شب عاشوراست که مورد توجه و استقبال سوگواران حسینی قرار گرفته است که امسال نیز همچون سال‌های گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم مطهر امام رضا(ع) و کربلای معلی و برخی مساجد و هیئات مذهبی کشور برگزار می‌شود.

احیای شب عاشورا در برخی روایات مورد تأکید قرار گرفته است. پیامبر(ص) فرمود: «مَنْ أحْیَا لَیْلَة عَاشُورا فَکأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَمیعِ المْلائِکَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِیهَا کَأجرِ سَبْعینَ سَنة؛ کسی‌ که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است»(اقبال الاعمال، سید بن طاووس، ج3، ص45؛ بحار الانوار، ج95، ص236؛ مفاتیح الجنان) و در روایت دیگری نیزآمده است: «کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب‌زنده‌داری کند و امام حسین(ع) را زیارت کند تا صبح فرا رسد خداوند او را در قیامت، درحالی‌که آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور می‌کند».

متأسفانه در جامعه شاهد هستیم که در ماه‌های محرم و صفر، نه تنها  فعالیت‌های قرآنی اعم از جلسات آموزش قرائت، مفاهیم و تفسیر بیشتر نمی‌شود، بلکه کمرنگ می‌شود؛ در حالی که شایسته است در این ماه‌ها فعالیت‌های مذکور پررنگ‌تر شود؛ چرا که محرم و صفر، ماه‌های پیوند قرآن و عترت است. ایامی است که معصومین(ع) برای برپا شدن احکام دین، جان خود را فدا کرده‌اند و چه زیباست در شب عاشورا به تبیین و تفسیر حسینی آیات پرداختن و چه زیباست قرائت آیات شریفه قرآن و تبیین نحوه عمل به این آیات توسط سالار شهیدان کربلا و یاران وفادارش. بی‌شک تمسک به قرآن و عترت در همه لحظات زندگی، مهم‌ترین آرزوی پیشوایان دین است که مهم‌ترین ایام تجلی آن ماه‌های محرم و صفر است.

از جمله پیشنهادات برای پررنگ‌تر شدن فعالیت‌های قرآنی در این ایام، می‌توان به برگزاری نشست‌های توجیهی ویژه دست‌اندرکاران هیئات مذهبی و مداحان، تشکیل ستادی تحت عنوان توسعه برنامه‌های قرآنی در محرم و صفر با حضور ارگان‌ها و نهادهای قرآنی، استفاده از رهنمودهای مراجع تقلید، انعکاس اخبار مربوط به این مراسم از طریق رسانه‌ها و جراید، تبیین جایگاه و فضایل قرآن کریم و نیز سیره قرآنی امام حسین(ع) از سوی علما و خطبا، تجلیل از هیئت‌هایی که دارای فعالیت‌های قرآنی شاخص هستند و در اختیار قرار دادن تجارب هیئت‌های موفق در زمینه پیوند برنامه‌های قرآن و عترت اشاره کرد.

علی‌اصغر شعاعی دبیر سی‌امین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، رتبه اول مسابقات بین‌المللی سال 86 در هندوستان و رتبه اول جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم سال 92 را داراست.

captcha