جمع‎آوری ۲۰۴ روایت تفسیری از امام رضا(ع)/ لزوم کار جدی و رسمی بر روی احادیث کلامی
کد خبر: 3382834
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
آیت‌الله ری شهری عنوان کرد:

جمع‎آوری ۲۰۴ روایت تفسیری از امام رضا(ع)/ لزوم کار جدی و رسمی بر روی احادیث کلامی

گروه حوزه‎های علمیه: تولیت استان مقدس حضرت عبدالعظیم از جمع‎آوری ۲۰۴ روایت تفسیری امام رضا(ع) خبر داد و گفت: در حوزه کلان مسایل اعتقادی و کلامی در روایات رضوی باید مباحث جدی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله محمد محمدی ری‌شهری، ظهر امروز 15 مهر، در اختتامیه سومین همایش حدیث رضوی در مؤسسه دارالحدیث گفت: علم ائمه ما مافوق تصور ماست و ایشان برای هر مسئله‎ای یک پاسخ دارند و به قول امام رضا(ع) امام در باره تکان خوردن بال یک مگس در آسمان نیز دانش داریم.

وی افزود: فضای سیاسی پس از پیامبر اکرم(ص) اجازه نداد جامعه اسلامی و بلکه جامعه بشری از این علم گسترده بهره لازم را بگیرد؛ به همین جهت، میراث علمی به جای مانده از اکثر ائمه آن چنان که باید، نیست.

ری شهری بیان کرد: اگر فضا اجازه می‎داد کل جامعه بشری از این احادیث بهره می‎بردند؛ یکی از ائمه‏‎ای که به حسب شرایط زمانی نسبتا مناسب از ایشان میراث علمی مناسبی به دست ما رسیده است، امام رضا(ع) است که هرچند بسیاری از این احادیث نیز به دست ما نرسیده است.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم بیان کرد: یکی از شعرای اهل سنت بیان می‎کند که در عمرم ندیدم که کسی مثل ایشان برای هر سؤالی یک پاسخ داشتند و این پاسخ‎ها را به قرآن مستند می‎کردند.

وی گفت: مجموعا، دو هزار و427 حدیث کوچک و بزرگ از امام رضا(ع) باقی مانده است؛ 204 حدیث از این تعداد، احادیث تفسیری است و نکته قابل توجه آن است که هرچند که تعداد احادیث اعتقادی پس از احادیث فقهی بالاترین میزان احادیث نقل شده را دارد ولی از نظر حجمی بالاترین این احادیث را به خود اختصاص داده است.

رئیس موسسه دارالحدیث بیان کرد: هزار و 806 روایت از امام رضا(ع) در حکمت نامه رضوی نقل شده است که 20 فصل آن مرتبط با احادیث اعتقادی است.

وی افزود: در این میان باید گفت که با یک نگاه کلی به احادیث رضوی، چند برنامه کاری می‎توان در این بین بیان کرد؛ اول نقش امام هشتم در تحکیم مبانی اعتقادی اسلام به ویژه تشیع است و ایشان در این زمینه تاثیرات شگرفی ایجاد کردند.

ری‌شهری بیان کرد: نکته دیگر آنکه از این مسئله و برخوردی که امام در زمان حیات خود در آن فرصتی که به دست آوردند، داشتند، چه نتیجه‎ای می‎توانیم بگیریم؟ در عصر امام هشتم(ع) به دلایل مختلف سیاسی فرصت برای طرح اندیشه‎های مختلف بسیار فراهم بود؛ با این فضای بازی که ایجاد شد، مقالات و اندیشه‎های مختلف طرح شد و جهان اسلام نیز نیاز جدی به نقد این اندیشه‏‎ها داشت که اکثر آنها نیز در تضاد با اندیشه‎های اسلامی بودند.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم اظهار کرد: الگوگیری از امام هشتم(ع) در حوزه‎های علمیه و برای دفاع از اسلام و مکتب تشیع، بسیار ضروری است؛ اگر بخواهیم از روش امام رضا(ع) در این زمینه استفاده و از اسلام ناب دفاع کنیم، نیازمند به کار فراوانی است و الگوگیری از مکتب رضوی ایجاب می‎کند که حوزه به مسایل اعتقادی بیشتر بپردازد که متاسفانه جای آنها در حوزه مختصر است.

کار جدی برای احادیث کلامی امام رضا(ع)

وی گفت: اگر بخواهیم در این زمینه از امام رضا(ع) الگوگیری کنیم باید بگوییم که نیازمند کار فراوانی در زمینه طرح مباحث اعتقادی با استفاده از معارف اهل بیت(ع) هستیم از این رو باید بخشی از پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) روی احادیث کلامی رضوی کار جدی انجام دهد.

رئیس موسسه دارالحدیث عنوان کرد: نکته دیگر در رشته کلام دانشگاهی است که این مسئله باید در حوزه کلان مسایل اعتقادی در روایات رضوی مباحث جدی صورت گیرد و در رشته کلام به آن پرداخته شود.

گفتنی است پس از سخنانی وی مراسم تجلیل از برترین آثار این همایش و رونمایی از کتاب میراث احادیث رضوی برگزار شد.

captcha