مشکلات اقتصادی کشور با نگارش نامه برطرف نمی‌شود/ دلایل نابسامانی بورس
کد خبر: 3382553
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
ابوذر ندیمی:

مشکلات اقتصادی کشور با نگارش نامه برطرف نمی‌شود/ دلایل نابسامانی بورس

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مشکلات اقتصادی کشور اخیرا شدیدتر شده و دولت هم به این موضوع پی برده است اما این مشکلات با نگارش نامه برطرف نخواهد شد.

ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نامه اخیر چهار وزیر به رئیس‌جمهور و هشدارهای اقتصادی آنان اظهار کرد: البته در مورد این نامه چند پرسش وجود دارد که اولا آیا با هماهنگی رئیس‌جمهور نوشته شده و دوما آیا افشا و انتشار آن با هماهنگی انجام شده است یا خیر؟

رکود در اقتصاد امری بدیهی است

وی افزود: پرسش سوم این است که آیا این اقدام بی‌سابقه بوده و قبلا نامه‌هایی از این دست وجود نداشته است و چهارم اینکه آیا لوایحی چون رفع موانع تولید یا عبور از رکود، همین موضوعات را تعقیب نمی‌کرده است؛ بنابراین اگر این موضوعات را قبول کنیم، این نامه چندان بی‌سابقه نبود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همچنین لوایحی که قبلا وجود داشته است همین موارد را تأیید می‌کند بنابراین حرف‌هایی که گفته شده از جهت محتوایی چندان جدید نیست؛ بدین معنی که رکود، نه نزد مردم و نه نزد مسئولان به تازگی کشف نشده است.

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی

ندیمی تأکید کرد: اما در مورد اینکه امسال وضعیت اقتصادی چگونه خواهد بود باید گفت وضعیت بدتر از پارسال خواهد شد؛ چراکه ذخایر و مواد اولیه بسیاری از کارخانجات تمام شده و بسیاری از بانک‌ها معوقات را دریافت نکرده‌اند که بتوانند تسهیلات پرداخت کنند.

نماینده سیاهکل در خانه ملت اظهار کرد: همچنین رویکرد به صنایع کوچک و متوسط چندان قوی نیست، بودجه سال 94 تا پایان سال، 5 هزار میلیارد تومان کسری را نشان می‌دهد یا تخصیص‌هایی که برای فعالیت‌های عمرانی در نظر گرفته شده، کمتر از 50 درصد رسیدن به هدف را تا پایان سال پوشش می‌دهد.

مشکلات اقتصادی شدیدتر شده است

وی افزود: بنابراین این نوع مسائل به ما علامت می‌دهد که ما مشکلات اقتصادی داشته‌ایم، داریم ولی شدیدتر شده است، به علاوه اینکه مشکلات توسط دولت شناخته شده است اما در مورد اینکه چه باید کرد، باید در آینده چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد اما با نامه مسائل حل نمی‌شود، به این دلیل که ما نیازمند منابع و رفع موانع هستیم.

دلایل نابسامانی بازار سرمایه

ندیمی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل مشکلات کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: بنده در نشستی که روز دوشنبه در مورد سهام عدالت با رئیس سازمان خصوصی‌سازی داشتم، ایشان اعلام کردند هرچه خصوصی‌سازی انجام داده‌ایم با داستان‌ها و مخالفت‌هایی از طرف منتقدین مواجه شده و این امر باعث شود که اکنون اصلا خصوصی‌سازی انجام نشده و همه مراحل با مانع روبرو شود و در بورس هم چیزی برای عرضه وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: باید افرادی که نگاه حزبی یا محلی دارند یا اساسا حقوق و اقتصاد را درک نمی‌کنند را راهنمایی کنیم که با این روش مشکلات خصوصی‌سازی و بورس بیشتر شده و عرضه سهام با مشکل مواجه خواهد شد و طبیعتا مشکلات بازار سرمایه هم بیشتر خواهد شد.

اکبر ابراهیمی

captcha