زندگی ملامحمد کاشی را در «خُلُق» بخوانید
کد خبر: 3377852
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

زندگی ملامحمد کاشی را در «خُلُق» بخوانید

گروه ادب: دوماهنامه تربیتی اخلاقی «خُلُق» در تازه‌ترین شماره خود در مطلبی با عنوان قله‌نشینان معرفت به زندگی و سیره ملامحمد کاشی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهل و هشتمین دوماهنامه تربیتی، اخلاقی «خُلُق» به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگی دارالهدی منتشر شد. در این شماره مطالبی با عناوین «تبیین موضوع عُجب در چهل حدیث امام خمینی(ره)»، «گوهر مهجور؛ بررسی اهمیت و فضیلت غدیریه»، «چشمه زلال»، «وصیت‌نامه علامه حلی به فرزندش»، «الگوهای قرآنی؛ ابراهیم خلیل‌الله(ع)»، «زندگی‌نامه و فضایل اخلاقی آیت‌الله آخوند ملامحمد کاشی» و «نقش و تأثیر زمان در سلوک اخلاقی» درج شده است.

در نخستین صفحه این نشریه، شعری از مقام معظم رهبری منتشر شده که درباره امام زمان(عج) بوده و مطلع آن با این بیت آغاز شده است: «دلم قرار نمی‌گیرد از فغان، بی‌تو/سپندوار ز کف داده‌ام عنان، بی‌تو»

در بررسی اهمیت و فضیلت زیارت غدیریه آمده است: «زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) از زیارت پرفضیلت حضرت سیدالشهدا(ع) هم بالاتر است. جناب شیخ قمی(ره) در مورد زیارت شریف غدیریه فرموده‌اند: در تمامی زیارات مأثوره، زیارتی به این درجه از صحت و اعتبار و قوت سند پیدا نمی‌شود.»

روحانی شهید، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شاه‌آبادی در بخشی از این نشریه معرفی شده که درباره پرهیز از تجمل و اسراف‌گرایی این شهید می‌خوانیم: «یکی از خصوصیات شهید شاه‌آبادی، دوری از اسراف بود. همیشه میوه‌های ارزان‌تر را از میوه‌فروشی می‌خرید و می‌گفت؛ هیچ کس نیست این نعمت خدا را بخورد. من این قسمت خراب میوه را جدا می‌کنم و بخش سالم آن را می‌خورم؛ چه اشکالی دارد؟ آن وقت میوه را طوری پوست می‌گرفت که انسان از این همه دقت ایشان لذت می‌برد.»

مروری بر سیره و فضایل اخلاقی آیت‌الله آخوند ملامحمدکاشی یکی از مطالب دیگری است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «عارف ربانی آیت‌الله شیخ علی سعادت‌پرور می‌نویسد؛ آخوند نسبت به امور دنیوی و اهل دنیا بی‌اعتنا بود؛ ولی چنانکه موضوعی راجع به آخرت و امور شرعی پیش می‌آمد، مقید و مواظب و محتاط و مراقب بود. ناقل این امور می‌گوید: یاد دارم حصیر حجره ایشان مقداری پاره شده بود. به ایشان عرض کردیم: آقا اجازه می‌فرمایید بگوییم از طرف مدرسه بیایند و حصیر حجره را عوض کنند؟ فرمودند: خیر، رفت و آمدی که در این حجره می‌شود، تمامش برای تحصیل نیست.»

captcha