از دولت عربستان شکایت می‌کنیم/ واکنش به سخنان سخیف مقامات سعودی
کد خبر: 3374210
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
سخنگوی دولت:

از دولت عربستان شکایت می‌کنیم/ واکنش به سخنان سخیف مقامات سعودی

گروه سیاسی: محمدباقر نوبخت با بیان اینکه دولت عربستان در مواجهه با حادثه منا به جای فرافکنی باید پاسخگو باشد، گفت: از دولت عربستان شکایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت امروز، سه‌شنبه، 7 مهرماه در نشست خبری خود با اشاره به فاجعه منا با غم‌انگیز و دردناک توصیف کردن این حادثه، اظهار کرد: حادثه منا از دو جنبه قابل تأمل است؛ یکی اینکه جمع کثیری از زائران در لباس احرام کشته شدندو این فاجعه غم‌انگیزی است؛ نکته‌ای که تأمل را تشدید می‌کند، موضع و عکس‌العملی است که خادمین حرمین اظهار می‌کنند؛ حداقل باید بپذیرند مسئولیت سلامت این عزیزان، شرعا و عرفا با آنهاست و باید پاسخگو باشند.
وی افزود: اگر این حادثه عمدی هم نباشد، حتماً باید از خانواده حجاج و کشورها عذرخواهی کنند، اما موضع دولت عربستان به هیچ‌وجه مسئولانه نیست تا جایی‌که مقام معظم رهبری این مسائل را یادآور شدند تا مسئولیت‌پذیر و عذرخواه باشند و با انصاف و عدالت با این فاجعه برخورد کنند.
سخنگوی دولت گفت: نیروی کشور میزبان برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان ناکافی بود؛ حالا این نیروها در یمن بودند یا چه می‌کردند، بحث الان نیست اما در آن صحنه به اندازه کافی، نیروی خدماتی نبود.
وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که شهروندانشان در عربستان نیاز به کمک دارند، برای ورود به این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند اما آنها از دادن ویزا خودداری می‌کنند؛ یعنی هیچ نوع همکاری برای خدمت‌رسانی به حجاج نیازمند را بر نمی‌تابند.
نوبخت با تأکید بر اینکه باید پیکر مطهر جانباختگان هر چه سریع‌تر به کشور برگردند و به مجروحان رسیدگی شود، اظهار کرد: هنوز 248 مفقود وجود دارد که این مسئله نشان می دهد که حتی احتمال اینکه برخی از این مفقودین بعدها به کاروان‌ها برگردند هم وجود دارد؛ دولت باید تلاش کند با فوریت اینها را شناسایی کند.
وی افزود: هیئتی از نمایندگی دولت با مسئولیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه وزارت خارجه و هلال احمر قرار بود از روز جمعه بع عربستان بروند که متأسفانه دولت سعودی با اعزام این هیئت موافقت نکرد.
نوبخت با اشاره به انتقال 65 هزار زائر به داخل کشور گفت: همه امکانات کشور بسیج شده تا تمام زائران زودتر از برنامه قبلی به ایران برگردند که این مورد با عدم همکاری از سوی دولت عربستان مواجه شده است.
سخنگوی دولت با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر حضور رئیس‌جمهور در نیویورک همزمان با وقوع حادثه منا گفت: سؤال اینجاست که آیا حضور آقای رئیس‌جمهور در ایران می‌تواند نسبت به این رخداد مؤثرتر باشد یا در مجمع جهانی که همه سران کشورها حضور دارند و یک تریبون جهانی در اختیار ماست، پیگیری را انجام دهد؟
وی افزود: رئیس‌جمهور پس از شنیدن خبر فاجعه منا به معاون اول ابلاغ کردند که هیئت وزیران تشکیل شود که روز جمعه این جلسه تشکیل شد و ستادی در داخل با مسئولیت وزیر کشور طراحی شد و هیئتی برای اعزام مشخص شد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت عربستان مسئولانه برخورد نمی‌کند و حرفی برای گفتن ندارد، اظهار کرد: وزیر خارجه عربستان خود را مخفی کرده، چون باید پاسخ دهد؛ اینکه برخی می‌گویند رئیس‌جمهور و وزیر خارجه باید برمی‌گشتند باید به این نکته توجه کنند که این اجلاس فرصتی برای مقامات ایران بود که مواضع جمهوری اسلامی با دیگر کشورها مطرح شود تا فشار به دولت غیرمسئول عربستان وارد شود.
نوبخت با تأکید بر اینکه رایزنی در سازمان ملل مؤثرتر از حضور در داخل کشور است، گفت: جمهوری اسلامی یک بار در سال این فرصت را دارد که از تریبون جهانی پیام خود را به همه برساند؛ رئیس‌جمهور نیز پس از سخنرانی در مجمع عمومی با وجود قرارهای ملاقاتی که داشت، به ایران بازگشت.
وی افزود: همه حقوق زائران را بدون تردید پیگیری می‌کنیم؛ شرافت و حیثیت و مأموریت خود را در این می‌دانیم که حقوق ملی را در صحنه‌های بین‌الملل پیگیری کنیم.
نوبخت با اشاره به خبر دفن اجساد زائران کشته شده در عربستان اظهار کرد: واقعیت این است آنها نمی‌توانند بدون رضایت خانواده و طی کردن روال رسمی، این کار را انجام دهند؛ برخی کشورها این اجازه را داده‌اند اما ما چنین اجازه‌ای را نداده‌ایم.
وی تصریح کرد: هر مورد تدفین در عربستان بدون اجازه شرعی و قانونی را پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی دولت در مورد حضور رکن‌آبادی در بین مفقودین گفت: وی با پاسپورت عادی به عربستان برای حج مشرف شده و دولت عربستان در این زمینه مسئول است؛ همانطور که جان همه حجاج را باید صیانت کند، درباره او نیز باید پاسخگو باشد و این مورد نیز مانند تک‌تک مفقودان پیگیری می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه از همه اهرم‌ها و ابزارها استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: ما ابزارهای غیررسمی نیز داریم که استفاده می‌کنیم؛ دولت برای استیفای حقوق پایمال شده حجاج، چه جانباختگان، چه مجروحین و چه مفقودین کوتاهی نمی‌کند.
نوبخت در مورد تکریم جانباختگان حادثه منا گفت: در ستاد پیگیری اینطور برنامه‌ریزی شده که همه مقامات و هیئت دولت جهت تکریم و تعظیم نسبت به پیکر مطهر جانباختگان در فرودگاه حاضر شویم و مراسم رسمی استقبال داشته باشیم.
وی افزود: با توجه به تعدد جانباختگان و بی‌تابی خانواده‌ها در شهرستان‌ها، هر چه سریع‌تر پیکرهای مطهر به خانواده‌ها تحویل و بدون فوت وقت اجساد به استان‌ها توزیع می‌شود و مراسم در استان‌ها به شکلی که مقبول خانواده‌هاست و با مشارکت استانداری‌ها، برگزار می‌شود.
سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اهانت وزیر امور خارجه عربستان به مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتی از کشوری صحبت می‌کنیم که عناد و خصومت دارد و حتی نسبت به حجاج اینطور برخورد می‌کند، می‌توان انتظار شنیدن اینگونه سخنان سخیف و پوچ را داشت.
نوبخت تصریح کرد: حتماً از دولت عربستان شکایت می‌شود و پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی انجام می‌شود و همه موارد با انگیزه تمام جهت استیفای حقوق تضییع‌شده دنبال می‌شود.

captcha