فاجعه منا ضربه سنگینی به خاندان سعودی وارد کرد / مقامات عربستان دست از لجبازی بردارند
کد خبر: 3372830
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
عبدالباری عطوان:

فاجعه منا ضربه سنگینی به خاندان سعودی وارد کرد / مقامات عربستان دست از لجبازی بردارند

گروه بین‌الملل: «عبدالباری عطوان»، روزنامه‌نگار سرشناس دنیای عرب اعلام کرد: حادثه منا ضربه سنگینی به عربستان و خاندان سعودی وارد کرد و عربستان نیاز دارد تا به طور ریشه‌ای در سیاست‌ها و مواضع خود تجدیدنظر کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلا‌ع‌رسانی«رأی الیوم»، «عبدالباری عطوان»، نویسنده فلسطینی‌الاصل و مطرح دنیای عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» با انتشار مطلبی، با بر شمردن شکست‌های عربستان در یمن، سوریه و اخیرا در برگزاری مراسم حج و رخ دادن فاجعه منا، سران سعودی را نصیحت کرد که از لجبازی دست بردارند.
به نوشته عبدالباری عطوان، ایران از لحظات ابتدایی حادثه حالت تهاجمی به خود گرفت، به طوری که رهبر انقلاب اسلامی ایران، عربستان را مسئول حادثه دانست و خواستار عذرخواهی این کشور از تمام حادثه‌دیدگان و مسلمانان شد و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار اجرای تحقیقات شفاف و واضح در این زمینه شد.
در مقابل، مقامات سعودی در حالت دفاعی قرار دارند و «شیخ عبدالعزیز آل شیخ»، مفتی اعظم عربستان، با بیان اینکه ازدحام جمعیت امری است که از سیطره و تسلط انسان‌ها خارج است، رهبران سعودی را از هرگونه مسئولیتی در این حادثه مبری دانسته  است.
شکی نیست جدل بین ایران و عربستان ادامه خواهد داشت، به‌ویژه اینکه مسئله‌ای خطرناک و بحث‌ برانگیزتر از مرگ حجاج، وجود دارد و آن مسئله مفقودین است، گم‌شدگانی که در بین آن‌ها شخصیت‌های دیپلماتیک و سیاسی، فرماندهان سپاه و مقامات امنیتی ایرانی نیز حضور دارند.
مسئولان ایرانی می‌گویند که ما کشته و زخمی شدن حجاج را درک می‌کنیم؛ اما ممکن نیست که مسئله مفقودان را نیز بپذیریم؛ آن‌ها به «توطئه» اشاره می‌کنند و احتمال کشته شدن آنها وجود دارد و عربستان نمی‌خواهد اعلام کند تا تعداد کشته شدگان افزایش نیابد  و احتمال اینکه این مفقودان نزد عربستان گروگان هستند و این خارج از عرف اماکن مقدس و امنیت حجاج است.
عبدالباری عطوان عنوان کرد: مطالبات برای تحقیقات درباره این فاجعه افزایش یافته است و نه تنها ایران، بلکه دیگر کشورهای اهل سنت و هم پیمان عربستان نیز خواستار این مسئله هستند.
نویسنده برجسته عرب می‌افزاید: مطالبه برای نظارت کشورهای اسلامی حتی به صورت ظاهری بر اماکن مقدس عربستان، برای سعودی‌ها یک خط قرمز محسوب می‌شود که به هیچ کس اجازه زیر پا گذاشتن آن را نمی‌دهند؛ چرا که با این کار آن‌ها حس می‌کنند که به عزت و سیادت آن‌ها ضربه خورده و از سوی دیگر یک برگ بازی مهم دینی از دست آن‌ها خارج شده است.

captcha