صدها انسان در عبادتی که حتی به حشرات هم نمی‌توان صدمه زد، به طرز وحشتناکی کشته شدند
کد خبر: 3372640
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
رئیس سازمان دیانت ترکیه:

صدها انسان در عبادتی که حتی به حشرات هم نمی‌توان صدمه زد، به طرز وحشتناکی کشته شدند

شعب خارجی: رئیس سازمان دیانت ترکیه برای دومین بار پس از فاجعه منا در اظهار نظری با انتقاد از فاجعه منا، این حادثه را غیر قابل پذیرش و بسیار ناراحت‌کننده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز فرهنگی قفقاز، سخنان محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه علی رغم هشدار اردوغان به منتقدان دولت سعودی نشان می‌دهد، حجم انتقادات از نحوه سازماندهی مناسک حج در ترکیه نیز همچون ایران بسیار بالاست.
 
محمد گورمز که پنج شنبه گذشته، دوم مهرماه، نیز در اظهاراتی با غیر قابل پذیرش خواندن فاجعه منا خواستار بازنگری در سازوکار مدیریت مناسک حج شده بود، بار دیگر در سخنانی در نشست جهانی «سران سازمان‌های حج» حادثه منا را سبب رنجش قلب‌های مسلمانان دانست و گفت: این حادثه عید مسلمانان را به عزا تبدیل کرد و فاجعه‌ای غیر قابل پذیرش است.
 
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جمعه گذشته در اظهاراتی با هشدار به کسانی که از فاجعه منا انتقاد و به دولت سعودی حمله می‌کنند، خواستار توقف انتقاد از سعودی‌ها شده بود.
 
پیش از اظهارات اردوغان در شبکه‌های اجتماعی ترکیه و نیز در محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور موجی از انتقادات نسبت به برگزاری مراسم حج و کشته شدن صدها تن در این حادثه به دلیل آنچه که سوء مدیریت سعودی‌ها خوانده می‌شود، آغاز شد.

فاجعه منا قتل عام است
 
صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه در تندترین انتقاد نسبت به آل سعود فاجعه منا را «قتل عام» نامید و حاکمان سعودی را متهم کرد که حرمین شریفین را ارث پدری خود دانسته و برای جان انسان‌ها هیچ ارزشی قائل نیستند.

محمد علی شاهین، معاون دبیرکل حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در سخنانی با انتقاد از نحوه مدیریت سعودی‌ها بر مناسک حج پیشنهاد مدیریت ترکیه بر این مناسک سالانه مذهبی را مطرح کرده بود.
 
با این حال تکرار سخنان رئیس سازمان دیانت ترکیه علی رغم هشدار اردوغان به منتقدان دولت سعودی نشان می‌دهد که حجم انتقادات از نحوه سازماندهی مناسک حج و مدیریت آن که منجر به فاجعه منا شده است، در ترکیه نیز همچون ایران بسیار بالاست.
 
رئیس سازمان دیانت ترکیه بدون متهم کردن دولت سعودی گفت: «در یک مناسک عبادی که حتی حشرات و پشه‌ها هم نباید مورد آسیب قرار بگیرند، بیش از ۷۰۰ برادر مسلمان ما بنا به هر دلیلی به طرز وحشتناکی جان خود را از دست داده‌اند. از نظر من این فاجعه هیچ دلیل منطقی نمی‌تواند داشته باشد. منظور من اتهام زدن به هیچ برادر مسلمانی بابت این حادثه نیست. مخاطب سخنان من همه مسلمانان جهان است. ما مسلمان ها باید درباره ارزش جان انسان‌ها کمی بیشتر تأمل کنیم».
 
وی کمک به سعودی‌ها در اداره امور حج را خواستار شد و تصریح کرد: باید در همه کشورهای اسلامی درباره آموزش زائران پیش از اعزام به حج کار بیشتری صورت گیرد. ما باید به برادران سعودی‌مان که هر ساله میزبان ما در این مناسک هستند، بیشتر کمک کنیم.
 

captcha