زائران پیگیر گمشدگان خود هستند/ سعودی‌ها همکاری نمی‌کنند
کد خبر: 3372462
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
مشاهدات عینی از کارشکنی‌ها؛

زائران پیگیر گمشدگان خود هستند/ سعودی‌ها همکاری نمی‌کنند

گروه جامعه: یک شاهد عینی با اشاره به اینکه چهار روز از حادثه منا می‌گذرد و مفقودین در بیمارستان‌ها و مراکز نظامی پیدا نشده‌اند گفت: زائران همچنان بدنبال مفقودین خود هستند و سعودی‌ها در این رابطه هیچگونه همکاری نمی‌کنند.

حسن کربلایی، یکی از شاهدان عینی و زائران حج 94 در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اوضاع مکه و تعداد کشته‌شدگان حادثه منا گفت: آنچه که در فضای عمومی مکه حاکم شده است، پیگری زائران برای پیدا کردن گمشدگان و هم‌قطاران‌شان است. از ایران مرتبا تماس‌ گرفته می‌شود و به دنبال سرنوشت زائرانشان هستند. آنچه که مردم و زائران در این لحظه می‌خواهند شناسایی افراد مفقود شده است تا وضعیت زائرانشان را مشخص کنند.

احتمال فوت تمامی مفقودین ایرانی در حادثه منا

این شاهد عینی حادثه منا تصریح کرد: متاسفانه این احتمال هرلحظه قوی‌تر می‌شود که تمامی مفقودین ایرانی این حادثه فوت کرده باشند. دلیلی آن هم این است که چهار روز از این اتفاق گذشته و سعودی‌ها به‌هیچ وجه با ایران همکاری ندارند و نمی‌گذارند مسئولین بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت آنطور که باید و شاید در بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری اجساد سرکشی کنند.

کربلایی خاطرنشان کرد: متاسفانه مفقودین در بیمارستان‌ها و سرد‌خانه‌های مختلف پراکنده شده‌اند و بدلیل اینکه سعودی‌ها همکاری نمی‌کنند، جنازه‌ها لحظه‌به لحظه در حال بوگرفتن و متورم شدن هستند.

وی ادامه داد: آنچه که زائران در حال حاضر به دنبال آن هستند شناسایی و تعین و تکلیف مفقودین است.

کربلایی از وقایع ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی گله‌مند بود و افزود: در حال‌حاضر در شبکه‌های اجتماعی اخباری در رابطه با دستگیری زائران ایرانی و امثال آن دست‌به دست می‌شود که به شایعه دامن می‌زند.

مسئولین سعودی همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند

کربلایی در خصوص وضعیت مجروین حادثه منا هم گفت: مسئولین بعثه و سازمان حج به جد دنبال این قضایا هستند و به تمام بیمارستان‌ها سرکشی می‌کنند اما متاسفانه مسئولین سعودی در این رابطه همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند.

این شاهد عینی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد الباقی مفقودین امروز و فردا تلکیفشان مشخص خواهد شد، گفت: بعد از حضور مقامات ایرانی به عربستان وضعیت متفاوت خواهد شد و مسئولین سعودی مجبور خواهند شد بیشتر همکاری کنند ضمن  اینکه حضور این عزیزان قوت قلبی برای زائرانی است که عزیزانشان را از دست داده‌اند.

وی از احتمال فوت شدن تمامی مفقودین این حادثه گفت و افزود: هیأت پزشکی حج و زیارت به بسیاری از بیمارستان‌ها سرکشی کرده و این افراد پیدا نشده‌اند و یا اینکه تعداد کمی از آنها را پیدا کرده‌اند. زمانی که در بیمارستان‌ها و یا مراکز نظامی نباشند قطع به یقین اکثر مفقودین این حادثه جان خود را از دست داده‌اند؛ البته امیدواریم که اینگونه نباشد و همه این عزیزان صحیح و سلامت باشند.

وی در خصوص کاروان قرآنی این حادثه و مفقودین آن هم گفت: در مورد کاروان قرآنی از جمله محسن حاجی‌حسنی کارگر، قاری بین‌المللی قرآن و امین باوی، عضو گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) شهادت آنها تایید شده است. الباقی مفقودین کاروان قرآنی هم قطع به یقین جز کشته‌شدگان این حاثه هستند. متاسفانه سعودی‌ها تمام تلفن‌های همراه را در زمان حادثه از مردم جمع‌آوری کردند و سعی کردند که عکس و یا فیلمی از این حادثه منتشر نشود؛ لذا احتمال اینکه جز کشته‌شدگان باشند بسیار قوی است.

captcha