وزارت بهداشت نگران، پزشکی حج و زیارت مطمئن
کد خبر: 3372172
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
التیام‌بخش زخم‌های فاجعه منا باشیم/

وزارت بهداشت نگران، پزشکی حج و زیارت مطمئن

گروه سلامت: با وقوع حادثه منا و حضور مصدومان در بیمارستان‌های سعودی نگرانی مسئولان بهداشتی و درمانی کشور در رابطه با ویروس کرونا برانگیخته شده است و از کنترل سخت‌تر حادثه‌دیدگان خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛ حج ابراهیمی سال 94 هجری شمسی از همان روزهای نخستین آغاز آن با مخاطراتی همراه شد از انتشاربرخی بیماری های واگیر و خطر ابتلای حجاج، سقوط جرثقییل، بسته شدن درب‌های متروی مکه، سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه و آتش سوزی چادرهای حجاج مصری تا فاجعه منا، بی‌شک بدترین و گسترده ترین حادثه در طول تاریخ حج بوده است.

نگرانی که از نخستین روزهای حج امسال تا حد زیادی علاوه بر حجاج و خانواده‌های آنان دیگر مردم را نیز متأثر می‌کرد انتشار کرونا ویروس در سرزمین عربستان احتمال سرایت آن به سایر کشور‌ها بود. از همان روزهای نخست مسئولان بهداشتی کشور با اتخاذ رویکردی سعی کردند این وضعیت را تشریح کرده و با آموزش نیروهای پزشکی کاروان‌های حجاج از شیوع آن در حجاج ایرانی جلوگیری کنند.

تا پیش از حادثه منا و کشته و زخمی شدن حدود 4 هزار تن از حجاج در سرزمین وحی و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سلامت تمامی زوار ایرانی در برابر این ویروس عفونی همچنین آماده باش برای بررسی و معاینه حجاج ایرانی در مبادی‌های ورودی به کشور این احساس وجود داشت که کرونا، ویروسی نیست که بتواند ایرانیان را  تهدید کند.

با وقوع حادثه منا و کشته زخمی شدن تعداد زیادی از حجاج به ویژه حجاج ایرانی و لزوم انتقال سریع مصدومان به بیمارستان‌های داخل کشور و امکان شیوع کرونا آرامش بهداشتی کشور را تا پیش از حادثه منا تشویش کرده که این مسئله نیز خود زمینه اظهار نظر بسیاری از مسئولان بهداشت و درمان کشور را برای این موضوع فراهم کرده است تا به یک نوعی اولویت سیاست‌ بهداشتی و درمانی کشور را در این راستا اعلام کنند.

انتقال اجساد و مجروحانی ایرانی‌ حادثه منا اولویت وزیر بهداشت
صبح امروز سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از احتمال انتقال ویروس کرونا به ایران خبر داد و تأکید کرد: اولویت برای ما انتقال سریع تمامی مصدومان ایرانی به داخل کشور است.

وی تصریح کرد: تاکنون ابتلا به ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده است؛ این بیماری در عربستان بوده و احتمال انتقال آن به کشور وجود دارد. به همین دلیل در هر پرواز یک نفر از همکاران ما امکانات لازم را ارائه و آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد. برای مثال اگر فردی مشاهده شود که تب یا بیماری تنفسی دارد حتما از سایرین جدا شده و مورد ارزیابی‌های لازم قرار می‌گیرد.

نگرانی وزارت بهداشت/ آرامش خاطر سازمان حج و زیارت
محمد مهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه‌ هنوز موردی از وجود ویروس کرونا در میان بیماران ایرانی مشاهده نشده است، اظهار کرد: نگرانی عمده‌ای که در این رابطه وجود دارد پس از حادثه رمی جمرات بود که تعداد زیادی از مجروحین به بیمارستان‌های عربستان منتقل شدند و که خطر تماس با مبتلایان به این ویروس نیز در بیمارستان‌ها وجود دارد.

از سوی دیگر علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت بعد از ظهر روز گذشته با رد اظهارات گویا عنوان کرد: خطر ابتلاء به بیماری کرونا برای این زائران وجود ندارد زیرا با وجود اینکه این بیماری در این شهرها وجود دارد ولی بیمارستان های خاصی بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کرده اند.

مرعشی افزود: بیمارانی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند در بیمارستان‌های خاص کرونا بستری شده‌اند و خطری برای زائران ایرانی وجود ندارد.

سخت‌گیری بر حجاج برای حفظ سلامتی آنان
با این حال وزیر بهداشت نگرانی خود را علی رغم اطمینان بخشی رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت امروز کتمان نکرد و از سخت‌گیری در مبادی ورودی کشور خبر داد.

هاشمی تصریح کرد: در مبادی ورودی مقداری سختگیری وجود دارد که از حجاج بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنیم، اما این امر برای سلامتی حجاج و اطرافیان‌شان ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه در مورد افرادی که در بیمارستان‌های عربستان سعودی بستری هستند، سخت‌گیری بیشتری انجام خواهد شد، افزود: طبق آمار مشخص است که چه افرادی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند و طبیعی است که این افراد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا احتمال انتقال بیماری در بیمارستان‌های عربستان بیشتر وجود دارد.

وی همچنین با بیان مدت قرنطنیه حجاج مشکوک به ابتلا به ویروس خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم تذکراتی که در کاروان‌ها و 200 پروازی که انجام می‌شود، از وجود هر گونه مشکلی جلوگیری کند،اگر فردی مشکوک باشد متناسب با اینکه چه میزان تردید وجود دارد مدت قرنطینه متفاوت خواهد بود.

مسئله انتقال کرونا ویروس به درون مرزهای‌ کشور مسأله‌ای است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد اما چگونگی برخورد با موضوع در زمانی که حجاج زخم‌خورده و خانواده‌های ایرانی داغدار شهیدان منا هستند از اهمیت خاصی برخوردار می‌شود که نمی توان با بی تفاوتی به این موضوع مسأله قرنطینه حجاج و حتی سخت‌گیری مطرح کرد لذا باید تا پیش از آغاز بازگشت حجاج به ایران برای آن موضوع اندیشید و سیاستی صحیح‌تر اتخاذ کرد تا مبادا ‌سخت‌گیری‌ها برای حفظ سلامت حجاج در واقع نمکی باشد بر زخمان این احرام بستگان مجروح از بی‌تدبیری سعودی‌ها.

یاسر مختاری

captcha