احضار سفرای عربستان در اعتراض به حادثه منا وظیفه کشورهای اسلامی است
کد خبر: 3371009
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
رئیس انجمن قاریان و حافظان آستان مقدس امام حسین(ع):

احضار سفرای عربستان در اعتراض به حادثه منا وظیفه کشورهای اسلامی است

گروه بین‌الملل: سران کشورهای عربی و اسلامی باید با احضار سفرای عربستان، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به حادثه دلخراش منا اعلام کنند و برای جان شهروندان خود اهمیت و ارزش قائل باشند.

علی الخفاجی، رئیس انجمن قاریان و حافظان آستان مقدس امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: تمامی کشورهای عربی و اسلامی باید نسبت به حادثه منا موضع قوی و جدی اتخاذ کنند و به منظور اعتراض به این امر، سفیران عربستان در کشورهای خود را احضار کنند و مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به این حادثه اعلام کنند.
وی افزود: به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی به جز ایران برای ملت‌های خود ارزش و اهمیت زیادی قائل نیستند و آنچنان که باید و شاید نسبت به این حادثه دردناک واکنش نشان نمی‌دهند.
استاد علی الخفاجی تصریح کرد: حادثه اسفبار منا که روز پنجشنبه، در روز عید سعید قربان، رخ داد و منجر به کشته‌شدن شمار زیادی از زائران بیت‌الله الحرام شد، درنتیجه بی‌درایتی و مدیریت ضعیف مسئولان حج عربستان سعودی رخ داد.
رئیس انجمن قاریان و حافظان آستان مقدس امام حسین(ع) در ادامه اظهار داشت: تمامی کشورهای عربی و اسلامی باید درباره حادثه منا موضع اتخاذ کنند و به منظور اعتراض به این امر، سفیران عربستان در کشورهای خود را احضار کنند.
شهادت حجاج در سرزمین منا نتیجه ضعف مدیریت آل‌سعود است
الخفاجی بیان کرد: رخ دادن این حادثه که ناشی از بی‌مسئولتی مسئولان عربستان است، امری بسیار خطرناک است و در اینجا چه قربانی یک نفر باشد چه هزار نفر، نمی‌توان از این فاجعه  چشم‌پوشی کرد، زیرا این افراد حجاج خانه خدا هستند؛ خانه خداوند که مکان امن برای آنها باید باشد.
رئیس انجمن قاریان و حافظان آستان مقدس حسین(ع) در ادامه با اشاره به زیارت میلیونی کربلا معلی در اربعین حسینی بیان کرد: زیارت میلیونی کربلا، علی رغم کمبود امکانات در شهر کربلا و عدم رخ دادن حادثه مشابه منا در این شهر، بی‌درایتی و بی‌مسئولتی عربستان را بیشتر نمایان می‌کند.
این فعال قرآنی عراق اظهار داشت: کشور عراق با وجود ضعف امکاناتی که دارد، زیارت میلیونی اربعین را با موفقیت انجام می‌دهد، اما ضعف مدیریت آل‌سعود سبب شهادت شمار زیادی از حجاج در سرزمین منا شد.
وی به حضور میلیونی زائران حرم حسینی در روز عرفه و همچنین، مراسم سالانه اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در عراق امثال چنین فجایعی دیده نمی‌شود، این در حالی است که عربستان سعودی کفایت مدیریت دو میلیون حاجی را ندارد و با وجود وزارتخانه ویژه حج و مشارکت شرکت‌های خارجی باز هم فاجعه‌ای این‌چنینی به بار می‌آورد.
الخفاجی تصریح کرد: همچنین در مورد رمی جمرات، مسئولان حج عربستان اصرار دارند که این عمل در روز ساعات اولیه روز عید قربان صورت بگیرد که این امر سبب ازدحام جمعیت می‌شود که در نتیجه منجر به وقوع این حادثه شد، بنابراین باید تدابیر لازم توسط کارشناسان بین‌المللی و مسئولان ذی‌ربط بکار برده شود، هرچند آل‌سعود با این امر موافق نیستند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با از دست دادن زائران خود در حادثه منا حق اعتراض و محاکمه عربستان را دارد، همان‌طور که می‌بینیم رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران سه روز را عزای عمومی اعلام کردند، که ما این امر را در کشورهای اسلامی و عربی مشاهده نمی‌کنیم.
این فعال قرآنی عراق اظهار داشت: عدم اعتراض و واکنش بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و سکوت اختیارکردن آنها و ارائه دلایل پوچ در این زمینه به خاطر منافع خود آنها است که این امر سبب می‌شود، مسئولان حج عربستان نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشند و این اتفاق امکان دارد در سال‌های آینده نیز تکرار کنند.
الخفاجی عنوان کرد: حکومت عربستان باید نسبت به حمایت حجاج خانه خدا اقدامات لازم و بیشتری را انجام دهد و مسئولیت خود را در این زمینه دقیق‌تر انجام دهد.
استاد علی الخفاجی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: نهادهای اسلامی به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی باید در این زمینه نشست بین‌المللی فوری برگزار کنند و عربستان باید دلایل این حادثه را به کمیته بین‌المللی ارائه دهد.

captcha