زوار وجه‌المصالحه اهداف شوم سعودی‌ها شده‌اند/ قوه قضائیه به‌عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کند
کد خبر: 3367157
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس:

زوار وجه‌المصالحه اهداف شوم سعودی‌ها شده‌اند/ قوه قضائیه به‌عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کند

گروه سیاسی: رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با اشاره به بی‌تدبیری و سستی مقامات سعودی در حفظ امنیت حجاج گفت: درگیری‌های درون‌‌تشکیلاتی بین شاهزاده‌ها برای رسیدن به قدرت می‌تواند در بروز فاجعه منا تأثیرگذار باشد و به نوعی زوار مال المصالحه اهداف شوم آنها قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک، رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به فاجعه منا و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از حجاج بیت‌الله الحرام گفت: با توجه به اطلاعاتی که به من رسیده و برنامه‌ریزی‌ای که شده، حادثه‌ای که اتفاق افتاد را نمی‌توان گفت طبیعی است.
وی افزود: سال‌های گذشته همین مسیر را حجاج بدون اینکه حادثه‌ای پیش بیاید طی می‌کردند اما امسال سقوط جرثقیل در حرم الهی و بعد حادثه رمی جمرات و موارد دیگری که اتفاق افتاده را کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که این مسائل طبیعی نیستند.
سالک تأکید کرد: اگر بگوییم این اتفاقات عمدی است، خیلی خلاف نگفته‌ایم.
منتخب مردم اصفهان در مجلس در مورد دلیل بروز چنین حوادثی گفت: دلیل اول این حوادث بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مسئولان حکومت آل سعود است؛ همچنین درگیری‌های درون‌‌تشکیلاتی بین شاهزاده‌ها برای رسیدن به قدرت نیز در این حوادث تأثیرگذار بوده است و شاید این نوع حرکت‌ها برای خالی کردن زیر پای مسئولان فعلی حکومت باشد.
سالک با بیان اینکه زوار مال المصالحه اهداف شوم شاهزادگان سعودی قرار گرفتند، گفت: امروز عربستان در روز عید قربان به جای اینکه حرمت حفظ کند، به مردم یمن حمله کرده و مردم را قربانی خود می‌کند.
رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس افزود: امروز تقویت داعش نیروهای تکفیری برعهده سعودی‌هاست و همه اینها نشان‌دهنده نوعی خصومت با مسائل الهی، دینی و اسلامی است که در پوشش اسلامی حرکت می‌کنند و نشانی از خادم‌الحرمینی در آنها دیده نمی‌شود.
سالک با تأکید بر اینکه سعودی‌ها مسئولیت امنیت، حفظ و نگه‌داری کلیه حجاج را بر عهده دارند، اظهار کرد: آل‌سعود در ایجاد امنیت و حفظ و نگه‌داری از حجاج سستی و بی‌تدبیری کرده و این مسئولیت بر عهده آنهاست؛ لذا از قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌خواهم به عنوان مدعی‌العموم و دفاع از حقوق شهروندی با تشکیل دادگاه ویژه‌ای برای محاکمه مسئولان عربستان سعودی در دادگاه بین‌المللی اقدام جدی کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بهانه‌تراشی مقامات سعودی در رابطه با حوادث رخ داده گفت: رژیم آل‌سعود به دنبال فرار از پاسخگویی هستند و به هر بهانه‌ای از عملکرد خود دفاع می‌کنند.
وی افزود: آنها ازدحام جمعیت را دلیل وقوع این حادثه مطرح کرده‌اند اما سؤال اینجاست که آیا سال‌های گذشته چنین ازدحامی وجود نداشته و چرا تاکنون هیچ حادثه‌ای رخ نداده است؟
رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس تصریح کرد: بستن دو راه و متمرکز کردن حجاج در راه‌های دیگر، نشان‌دهنده طراحی خاصی از سوی مأموران سعودی است.
سالک با اشاره به اظهار نظر وزیر بهداشت عربستان گفت: آنها می‌گویند قضا و قدر الهی و حجم جمعیت بوده است؛ این فرار از پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری است و هیچ‌کدام پذیرفته شده نیست.
وی خاطرنشان کرد: مأموران سعودی حتی اجازه ورود به مأموران امدادی جمهوری اسلامی ایران را ندادند؛ چه بسا بخواهند صحنه را نیز پاک کنند تا آینده نتواند در مورد آنها قضاوت کنند.

captcha