ولایت؛ اصلی‌ترین رکن اسلام/ محبت به اهل بیت(ع) باید همراه با ولایت باشد
کد خبر: 3365607
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
استاد حوزه علمیه بردسکن:

ولایت؛ اصلی‌ترین رکن اسلام/ محبت به اهل بیت(ع) باید همراه با ولایت باشد

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) بردسکن ولایت، اصلی‌ترین رکن اسلام به شمار می‌رود، گفت: یکی از بناهای دین ولایت است از همین رو محبت و دوستی با اهل بیت(ع) باید همراه با ولایت باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌‍‌الاسلام احمد زارعی، استاد حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) بردسکن در جمع نمازگزاران مسجد و حسینیه قمر بنی‌هاشم این شهرستان ضمن عرض تسلیت شهادت امام باقر(ع) با بیان حدیثی از امام پنجم شیعیان به دیدگاه آن حضرت درباره پایه‌های اسلام پرداخت و گفت: بر اساس حدیث گهرباری از این امام «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ» اسلام بر پنج پایه بنا شده است.

وی ابراز کرد: اولین پایه اسلام ارتباط با خداوند، نماز، دومین پایه ارتباط با فقرای جامعه و پرداخت زکات، سومین پایه دین، روزه، چهارمین پایه و حج پنجمین پایه دین است اما ولایت اهل بیت(ع) باعث قوام پایه‌ها می‌شود از همین رو به اندازه‌ای که مردم را به پیروی از ولی دعوت کرده‌اند به چیزی دعوت نکرده‌اند.

این استاد حوزه علمیه بردسکن با توجه به نزدیک شدن ایام دهه امامت و ولایت به اهمیت و جایگاه ولایت پرداخت و گفت: ولایت را گاه به دوستی ترجمه می‌کنند و اگر این معنا را بگیریم، اهل ولایت کسانی هستند که اهل بیت(ع) را دوست دارند و گاهی نیز «ولایت» را به «اطاعت» معنا می‌کنند؛ طبق این معنا، اهل ولایت یعنی کسانی که از اهل بیت(ع) اطاعت کرده و گاه نیز این کلمه به «نصرت»، «سرپرستی» و ... معنا می‌شود.

وی اظهار کرد: از این رو ولایت را در آیه ولایت و اطاعت مطلقه و حدیث معروف غدیر به معناى دوست یا ناصر پنداشته‏‌اند در حالی که این معنا با سیاق آیات، هم‌طراز بودن اطاعت خدا و رسول(ص) و ولى، شأن نزول آیات و احادیث مفسره آن‌ها و نیز با توقف حجاج در بیابان غدیر خم و اقرار گرفتن از مردم به توحید و رسالت و بیعت مسلمین با امام على(ع) و عمومیت دوستى و نصرت بین همه مسلمانان ناسازگار است.

حجت‌الاسلام زارعی با بیان اینکه ولایت یکی از ارکان اصلی و آموزه‌های اساسی دین مبین اسلام به شمار می‎رود، اضافه کرد: بلکه به تعبیر دقیق‌تر، از ولایت به عنوان اصلی‌ترین و اساسی‌ترین آموزه اسلام، نام برده‌ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید به زندگی اهل بیت(ع) نگاه کنیم و سیره زندگی، گفتار، کردار و رفتار ما همانند اهل بیت(ع) باشد، ابراز کرد: باید همانند اصحاب و یاران امام باقر(ع) ذوب در ولایت باشیم زیرا یکی از بناهای دین ولایت است و محبت و دوستی با اهل بیت(ع) باید همراه با ولایت باشد.

captcha