کم شدن اسوه‎های اخلاقی در جامعه/ تفکر؛ سلاح مبارزه با رذایل اخلاقی
کد خبر: 3362135
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
یک استاد حوزه انتقاد کرد:

کم شدن اسوه‎های اخلاقی در جامعه/ تفکر؛ سلاح مبارزه با رذایل اخلاقی

گروه جامعه: حجت‌الاسلام شریفی‌نیا تفکر به عواقب رذایل اخلاقی را صلاح مبارزه با آن در جامعه دانست تاکید کرد: کم شدن اسوه‌های اخلاقی در جامعه یکی از مهمتریرن عوامل افزایش رذایل اخلاقی در جامعه است.

حجت‌الاسلام محمد حسین‌ شریفی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مواردی‌که در جامعه باعث افزایش رذایل اخلاقی شده است، اظهار کرد: کم‌شدن اسوه‌های اخلاقی در جامعه یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش رذایل اخلاقی در جامعه است. در گذشته در هر شهر، روستا و محله‌ای بزرگان اخلاقی وجود داشتند که همه، آنها را به عنوان شاخص‌های صفات اخلاقی می‌شناختند و در بعضی از محله‌ها پهلوان‌ها بزرگان اخلاقی بودند که علاوه بر زور و بازو، دارای قدرت اخلاقی هم بودند و به‌عنوان افرادی که به ضعفا رسیدگی می‌کردند، اهل گذشت بودند و از زورشان برای منافع شخصی استفاده نمی‌کردند در بین مردم شناخته شده بودند.

اسوه‌های اخلاقی در جامعه بسیار کم شده است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه امروزه اسوه‌های اخلاقی در جامعه بسیار کم شده است، تصریح کرد: این کم شدن منحصر به پهلوانان نمی‌شود و حتی در علما و روحانیون هم که به‌صورت طبیعی اسوه‌های اخلاقی بودند در حال حاضر به لحاظ دسته‌بندی‌های سیاسی و جناح بازی‌هایی که در کشور رخ داده، مسایل اخلاقی اساسی در برخی از آنها فراموش و جایگاه الگوی اخلاقی بودن را کمتر دارند.

وقتی نیاز‌های زیستی بشر تامین نشود بشر از راه غیراخلاقی آن را تامین می‌کند

حجت‌الاسلام محمد ‌حسین‌ شریفی‌نیا ادامه داد: عامل دیگری که باعث تورم مهارگسیخته رذایل اخلاقی در جامعه شده است، موضوع فقر، تبعیض و بی‌عدالتی است. پیامبر(ص)، فرمودند: «کاد الفقر أن یکون کفراً» امروزه همه روانشناسان و جامعه شناسان معتقد هستند که وقتی نیاز‌های زیستی بشر تامین نشود بشر از راهی ولو از راه غیراخلاقی آن را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: زمانی که نیاز‌های اساسی مانند نیازبه غذا، امنیت، مسکن و... را در جامعه تامین نکردیم بی‌تردید دزدی‌ها، پرخاشگری‌ها، خیانت‌کاری‌ها و عهده شکنی‌ها شروع می‌شود که اینها نمونه‌هایی از رذایل اخلاقی در جامعه است.

صاحب مقاله «بررسی چگونگی شکل‌گیری و گسترش شایعه در جامعه» تصریح کرد: اگر فقر، تبعیض، بی‌عدالتی در جامعه‌ای بیشتر باشد در آن جامعه نمی‌شود انتظار فضایل و رفتار‌های اخلاقی از مردم داشت.

حجت‌الاسلام محمد ‌حسین‌ شریفی‌نیا یکی ازموارد کاهش رذایل اخلاقی را تفکر در عواقبی که آنها با خود به دنبال دارند دانست و گفت: از اصلی‌ترین عوامل بازدارنده انسان از ابتلای به رذایل اخلاقی و یا عادت به آنها تفکر در عواقب آنهاست.

«تفکر» سلاح مبارزه با رذایل اخلاقی

وی «تفکر» را صلاح مبارزه با رذایل اخلاقی دانست و تصریح کرد: گاهی انسان‌ بدون توجه به پیامد بیماری‌های اخلاقی خود، شیفته این عادات شده و قادر بر ترک آنها نیست. لذا تا زمانیکه عواقب هولناک آن را باور نکنند قادر به ترک آن نخواهد بود.

captcha