از بازدید پادشاه سعودی از مسجدالحرام تا اظهارات مهندس پیمانکار
کد خبر: 3361798
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
آخرین اخبار از حادثه خونین مکه /

از بازدید پادشاه سعودی از مسجدالحرام تا اظهارات مهندس پیمانکار

گروه بین‌الملل: «ملک سلمان»، پادشاه عربستان، شنبه‌شب تحت فشار رسانه‌ای و برای پیگیری و بررسی میدانی از حادثه خونین مسجدالحرام وارد مکه مکرمه شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، پادشاه عربستان سعودی برای بررسی و پیگیری حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که به کشته شدن 107 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر دیگر منجر شد، شنبه‌شب وارد مکه مکرمه شد.
پادشاه عربستان پس از بازدید از مسجدالحرام گفت: «ما در مورد علت‌های این حادثه تحقیق خواهیم کرد و نتایج آن را به اطلاع شهروندان می‌رسانیم».
ملک سلمان سپس به بیمارستان تخصصی «النور» مکه رفت و جویای حال مجروحان این حادثه که از ملیت‌های مختلف ایرانی، ترکی، افغانستانی، مصری و پاکستانی بودند، شد.
حادثه سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام که عصر روز جمعه، 20 شهریورماه رخ داد، به کشته شدن 107 نفر از جمله یک ایرانی و زخمی شدن بیش از 200 نفر دیگر منجر شد.
همچنین، مدیرکل امور بهداشتی مکه مکرمه اعلام کرد: 95 نفر از مجروحان حادثه مکه از بیمارستان‌های مرخص شده‌اند و 110 مجروح نیز همچنان تحت درمان قرار دارند.
جرثقیلی که در مسجد الحرام سقوط کرد متعلق به شرکت «نسما» وابسته به محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان است.
این نخستین حادثه‌ای نیست که در مکه مکرمه رخ می‌دهد. در سال 2006 نیز بیش از 360 نفر در اثر فشار جمعیت جان خود را از دست دادند و در سال 1990 نیز تقریبا 2000 حاجی در یکی از تونل‌های مکه در اثر خفگی جان دادند.
دلیل کشته شدن زائران مکه از زبان مهندس پیمانکار
پایگاه خبری شبکه العالم گزارش داد: مهندس شرکت پیمانکاری که در زمینه توسعه مسجدالحرام فعالیت می‌کند، در این باره گفت: سقوط جرثقیل که به مرگ 107 تن از زائران بیت‌الله الحرام انجامید، خواست خدا بود نه به خاطر اختلالات فنی.
این جرثقیل غول پیکر سرخ و سفید که در جریان توفان و رگبار روز جمعه در هم شکست، 238 نفر دیگر را هم مجروح کرد.
این مهندس که با گروه بن لادن در زمینه طرح توسعه مسجدالحرام همکاری می‌کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: جرثقیل مثل سایر تجهیزات مورد استفاده در این پروژه از سه یا چهار سال پیش بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد.
وی که خواست نامش فاش نشود، وجود هرگونه مشکل فنی در عملکرد جرثقیل را به کلی رد کرد و گفت: تنها می‌توانم بگویم آنچه که رخ داد خارج از قدرت و اراده بشر بود؛ تا جایی که سواد من اجازه می‌دهد این اتفاق، مشیت الهی بوده است؛ هیچگونه اشتباه انسانی در این مورد صورت نگرفته بلکه صرفاً قضا و قدر بوده است.
این مهندس گفت: این جرثقیل، نقش بسیار مهمی در روند توسعه منطقه طواف پیرامون خانه کعبه داشت و طوری تثبیت شده بود که مزاحمتی برای حرکت صدها هزار زائر ایجاد نکند و در واقع به طور کاملا حرفه ای تثبیت شده بود.
وی در ادامه گفت: این نقطه از پروژه به دلیل حرکت انبوه مردم، دشوارترین نقطه برای کار کردن بود.
این مهندس افزود: قلاب این جرثقیل که صدها تن وزن را تحمل می‌کند رفته رفته کج شده و کل جرثقیل را هم با خود جابجا کرد و آن را روی مسجد انداخت.
گفتنی است که طرح بزرگ توسعه مسجدالحرام به مساحت 400 هزار مترمربع به منظور افزایش ظرفیت آن برای دو میلیون و 200 هزار نفر به طور همزمان اجرا می‌شود.
خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد: 800 هزار زائر برای ادای مناسک حج که از 21 سپتامبر شروع می‌شود وارد این کشور شده‌اند.

captcha