دنیا بداند ایرانیان، فرهنگ دوست هستند
کد خبر: 3358712
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
استاد فرشچیان:

دنیا بداند ایرانیان، فرهنگ دوست هستند

گروه هنر: خالق تابلو اثر عاشورا گفت: هنرمندان ایرانی از جمله من با کارهایشان نشان دهند، ایرانیان هنر دوست هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین رونمایی دو نگاره از جدیدترین آثار استاد محمود فرشچیان با نام‌های «شام غریبان» و «آسمان چهارم» با حضور مقامات سیاسی و هنری امروز پانزدهم شهریورماه در کاخ موزه سعدآباد برگزار شد.

در ابتدای این برنامه بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی وزیر ارشاد اظهار کرد: در کشور ما هنرمندان بسیاری وجود دارند که هر کدام برای خود اعتبار و جایگاهی شایسته دارند در این میان بزرگانی چون استاد فرشچیان جایگاهشان شایسته و والاست و نمی‌توان با هیچ متر و اندازه ای ارزش‌های هنری آن آثارشان را اندازه گیری کرد.

وی افزود: این هنرمند در کارهایش، جدا از ارزش‌های هنری، اوجی دیگر نیز در کارهایش وجود دارد. آن نیز پرداختن به ارزش‌های دینی و اسلامی است که در تمامی کارهای وی به نوعی مشاهده می‌شود. نکته مهم اینجاست که این شکل از مضامین کاملا برآمده از دل است برای همین هر کسی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

بعد از سخنان نامور مطلق، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در سخنانی تصریح کرد: کارهای استاد فرشچیان جدا از زیبایی هنری که در بالاترین شکل آن عرضه شده در بخش مفاهیم نیز در اوج است، چون مفاهیم و مضامین کارهای وی با آموزه‌های دینی گره خورده و هیچگاه از زیبایی آن کاسته نمی‌شود. این نکته را هر کسی که آثار فرشچیان را ببیند به خوبی متوجه شده و محو کارهای وی خواهد شد.

وزیر امور خارجه در انتهای سخنان خود بیان کرد: درباره ظرافت کارهای فرشچیان همین اندازه باید بگویم که تنها با ذره‌بین می‌توان برخی از ریزه‌کاری‌های استاد را مشاهده کرد، پس زمانی که به این ویژگی فکر می‌کنیم، حیرت‌زده می‌شویم و نمی‌توانیم نسبت به این عظمت احترام نگذاریم.

دیگر سخنران این مراسم، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز با بیان اینکه در تاریخ این مرز و بوم بزرگان بسیاری وجود داشته‌اند، گفت: ایران عزیز با داشتن تاریخ و تمدنی 10 هزار ساله نشان داده که همیشه تمدن ساز بوده است. برای همین این سرزمین همیشه مهد علم، ادب و هنر بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: آثار و نشانه تمدن ایران تنها به جغرافیای امروز خلاصه نشده، بلکه در بسیاری از نقاط امروز می‌توان مشاهده کرد. برای مثال کارهای هنری که در کشورهای همسایه وجود دارد، گواه بارز این ادعاست که چگونه هنر ایرانی قادر است دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی افزود: البته طی یک یا دو قرن اخیر از شکوفایی هنر ایرانی کمی کاسته شده است که امیدواریم با پیروزی انقلاب اسلامی تا حد زیادی این مسئله فراموش شده و ما مجددا شاهد رشد هنر ایرانی باشیم.

سطانی فر ادامه داد: ما یکی از سه قدرت اول در عرصه هنرهای دستی هستیم. این امتیاز نیز مایه مباهات کشور ماست، اما باید از این داشته به شکل خوبی بهره ببریم. نکته پایانی سخنانم این است که در کشور ما حدود 500 موزه وجود دارد که بخشی زیر نظر دولت و برخی دیگر نیز خصوصی هستند برای همین سعی داریم به بهترین شکل سامان‌دهی آنها را انجام دهیم تا هنرهای ایرانی بهتر در معرض دید قرار گیرد.

سخنران آخر این مراسم نیز استاد فرشچیان بود که در سخنانی کوتاه تصریح کرد: زبان من زبان هنر است و زیاد در سخن‌وری وارد نیستم، اما به هر حال بابت تمامی لطف و عشقی که از سوی شما عزیزان می‌بینیم از تمام وجود سپاسگزارم.

وی متذکر شد: خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم که با این سن هنوز می‌توانم برای وطنم کار کنم. درباره این دو اثر هم که امروز از آن رونمایی می‌شود هم باید بگویم؛ آسمان چهارم بحث به معراج رفتن حضرت پیامبر(ص) است و در آسمان چهارم جبرئیل به پیامبر می‌گوید که من نمی‌توانم بالاتر بیایم بال و پرم می‌سوزد، لذا پیامبر(ص) به تنهایی به معراج می‌روند که من این همین آسمان چهارم را بر روی تابلو به تصویر کشیدم.

فرشچیان درباره تابلو «شام غریبان» هم چنین توضیح داد: این کار غم‌انگیزی است؛ اینکه بتوانم رنگ‌هایی را برای نشان دادن شام غریبان و تاریکی آن لحظات انتخاب کنم مشکل بود، اما به لطف خدا این کار را انجام دادم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشورهای عربی هنر ایران را به واسطه کارهای وی می‌شناسند، گفت: چهره ایران با مدیریت مقام معظم رهبری و سیاست جمهوری اسلامی ایران بهتر خواهد شد و هنر من هم آب و رنگی به این جریان می‌دهد تا به دنیا نشان دهیم ایرانیان فرهنگ‌دوست هستند.

پس از سخنرانی‌ها آیین رونمایی با حضور مقامات برگزار شد. درضمن اجرای این مراسم را سهیل محمودی بر عهده داشت.

captcha