نقش رسانه‌ها در تبیین مفهوم الهی و انسانی وحدت/ خبررسانی تقریبی از جنس خبررسانی قرآنی است
کد خبر: 3340010
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
معاون فرهنگی مجمع تقریب تشریح کرد:

نقش رسانه‌ها در تبیین مفهوم الهی و انسانی وحدت/ خبررسانی تقریبی از جنس خبررسانی قرآنی است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام گل‌زاده با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در تبیین مفهوم الهی، انسانی و اسلامی وحدت و تقریب گفت: اطلاع‌رسانی در حوزه تقریب از جنس خبر و اطلاع‌رسانی قرآنی است و از این جهت ایکنا باید توجه و تأکید بیشتری بر روی این موضوع داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گل‌زاده، معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت روز خبرنگار درباره نقش رسانه‌‌ها در تحقق وحدت در جهان اسلام به ویژه در شرایط فعلی، گفت: خبر، خبررسانی و اطلاع‌رسانی از بهترین ظرفیت‌ها برای تعامل انسان‌ها با یکدیگر است. از دیرباز نیز انسان‌ها خواسته‌‌های خود را در قالب پیام به یکدیگر منتقل می‌کردند و در جهان معاصر این انتقال پیام با استفاده از رسانه صورت می‌گیرد.

وی افزود: بحث خبررسانی سالم یک دغدغه اساسی برای انسان‌هاست. افراد می‌خواهند اخبار و اطلاعاتی که دریافت می‌کنند حقیقت داشته باشد، صادقانه بیان شده باشد و از دروغ، جوسازی، بحران‌آفرینی و خشونت‌طلبی به دور باشد.

حجت‌الاسلام گل‌زاده اظهار کرد: در این میان رسانه نقش مهمی در تبیین مفهوم الهی، انسانی و اسلامی وحدت و تقریب ایفا می‌کند. وحدت و تقریب از این جهت مفهومی انسانی است که خود واژه انسان از انس می‌آید و انسان‌ها تمایل به زندگی در کنار یکدیگر دارند پس تقریب و نزدیکی در تعاملات انسانی امری طبیعی است.

وی ادامه داد: از طرفی وحدت مفهومی اسلامی است و قرآن کریم می‌فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا». در روایات ریسمان الهی، اهل بیت(ع) معرفی شده‌اند؛ یعنی محور وحدت اهل بیت(ع) هستند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب خاطرنشان کرد: امروز بین همه مسلمین، مرجعیت دینی و علمی اهل بیت(ع) و محبت آنها می‌تواند محور مطلوب وحدت و انسجام باشد. کاهش جنگ و خونریزی و برطرف شدن برادرکشی‌هایی که صهیونیست‌ها و مجموعه استکبار جهانی به دنبال آن هستند تنها با ظرفیت وحدت میسر و ممکن است و رسانه‌ها می‌توانند در پیشبرد این آرمان اسلامی تأثیرات به سزایی داشته باشند.

حجت‌الاسلام گل‌زاده با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای مجمع تقریب در حوزه وحدت اسلامی گفت: مجمع تقریب به اقتضای دغدغه جدی خود در توسعه وحدت و تقریب و گسترش اخوت و برادری اسلامی اقدامات گسترده‌ای را در این جهت سامان داده است. تاسیس خبرگزاری تقریب، فعال‌سازی ده‌ها سایت به زبان‌های مختلف در حوزه معاونت فرهنگی و مراکزی چون پژوهشگاه مطالعات تقریبی و دانشگاه مذاهب اسلامی از جمله این اقدامات د حوزه خبررسانی تقریبی است.

وی ابراز کرد: همچنین همکاری با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی همسو مانند المیادین عراق، المناره لبنان و المسیره یمن و تعامل با خبرگزاری‌های کشور از جمله خبرگزاری‌های دینی و قرآنی از سایر اقدمات رسانه‌ای مجمع جهانی تقریب مذاهب در جهت تقویت و گسترش ‌وحدت و برادری در میان امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام گل‌زاده تأکید کرد: توجه به مفهوم تقریب و وحدت یک تکلیف برای همه رسانه‌های کشور و اصحاب رسانه است و تأکید به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در توجه به این موضوع بیشتر است. زیرا مفهوم وحدت و تقریب مقوله مشترک اسلامی است و بهترین مشترک اسلامی حاکم براین ظرفیت قرآن است و وحدت بر محور قرآن و اهل بیت(ع) ماندگارترین وحدت بین مسلمین است.

وی در پایان عنوان کرد: خبر و اطلاع‌رسانی در حوزه تقریب از جنس خبر و اطلاع‌رسانی قرآنی است و اگر روزی ایکنا فاقد خبری از حوزه تقریب و وحدت باشد آن روز باید حتما تأمل کرد که چرا چنین اتفاقی رخ داده است.

captcha