تضاد هویتی جوانان در فضای مجازی و دنیای واقعی مشکل‌آفرین است
کد خبر: 3332125
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
آیت‌الله واعظ موسوی:

تضاد هویتی جوانان در فضای مجازی و دنیای واقعی مشکل‌آفرین است

گروه اندیشه: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه امروز جوانان کشور با نقابی بر صورت وارد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌شوند که این تضاد هویتی در فضای مجازی و دنیای واقعی برای جوان مشکل‌آفرین است.

آیت‌الله سیدمحمد واعظ موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله سیدمحمد واعظ موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی درخصوص حضور اکثر مردم و به‌خصوص جوانان در شبکه‌های مختلف مجازی اظهار کرد: معتقدم در هر زمینه و علمی باید قبل از وارد کردن ابزارهای روز، فرهنگ استفاده از این ابزار ها را در جامعه نهادینه کنیم؛ چراکه کشورهای سازنده این ابزارها و شبکه‌ها کاربری غیر از آنچه در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد را داشته و آن وسیله را برای پیشرفت خود نردبان می‌کنند.

وی ادامه داد: اما همان ابزارهای ترقی و پیشرفت برای جوامع اروپایی، آمریکایی و صهیونیستی، بلای جان کشورهای جهان سوم شده و تلاش می‌کنند به‌وسیله تخریب اعتقادات و افکار مردم و جوانان این جوامع، فرهنگ مبتذل و بیگانه خود را در دیگر کشورها حکم‌فرما کنند.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه افزود: کشورهایی نظیر ایران نیز چون فرهنگ استفاده صحیح از ابزارهای تولید خارجی را ندارند در دام چنین افراد سودجو افتاده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند. از سویی ما نمی‌توانیم مرزهای مملکت را به روی نوآوری‌های دنیای روز ببندیم و دیر یا زود این امکانات در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ لذا باید به اندازه کافی در مسائل فرهنگی پیشگام بوده و قبل از اینکه آسیب‌ها تاثیرگذار باشد، واکسینه سازی لازم را انجام دهیم که متاسفانه در این زمینه نیز عقب هستیم و همیشه منتظریم تا بعد از وارد شدن آسیب به فکر چاره باشیم.

وی با بیان اینکه جمله معروف «پیشگیری بهتر از درمان» را باید در مسائل فرهنگی تسری دهیم، تأکید کرد: ضروری است قبل از اینکه مرض شیوع پیدا کرده و کیان خانواده و اعتقاد جوانان را تهدید کند، جامعه را در برابر هجمات گوناگون دشمنان واکسینه کنیم و اطلاعات جامع و قانع‌کننده‌ای در اختیار افراد قرار دهیم تا بدانند قضیه از چه قرار است.

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با آسیب‌شناسی وضعیت موجود کشور گفت: انصافأباید قبول کنیم ظاهر و باطن جوان ایرانی در زندگی واقعی و فضای مجازی بسیار متفاوت بوده و قابل مقایسه هم نیست؛ یعنی چنین جوانی در یک تضاد زندگی می‌کند و هنوز در ظاهر به یک سری آداب اجتماعی ـ اخلاقی پایبند است اما وقتی وارد فضای اجتماعی می‌شود عکس‌ها، نوشته‌ها و باورهایی را ازخود به نمایش می‌گذارد که با رفتار واقعی او در دنیای بیرونی تفاوت فاحشی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه امروز جوانان کشور با نقابی بر صورت وارد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌شوند که این تضاد هویتی در فضای مجازی و دنیای واقعی برای جوان مشکل‌آفرین است. امروز جامعه ایران نیازمند ورود جدی گروه‌های تخصصی در این زمینه است تا ضمن آگاهی‌بخشی به مردم و جوانان، خطرات و آسیب‌هایی که در چنین فضاهایی برای آنان به‌وجود می‌آید را برایشان شفاف‌سازی کند.

وی مسئول اصلی ایجاد چنین تضاد و پارادوکسی در وجود جوانان را جامعه و فضای حاکم برآن دانست و خاطرنشان کرد: بخاطر تعدد مراکز تصمیم‌گیری فرهنگی و فرافکنی‌های آنان، به‌جای برنامه‌ریزی و انجام اقدامات عملی، شاهد موازی‌کاری‌ها، غفلت‌ها و هدررفت منابع هستیم؛ در اکثر مواقع بسیاری از برنامه‌ها از خلأ فرهنگی شدیدی رنج می‌برند و جذابیت مطلوبی برای جوان ندارند که دشمنان سودجو از این فرصت بهره برده و با سواستفاده از جوشش احساسات جوانان و جلوه بخشیدن به هواهای نفسانی، آنان را به سوی گمراهی و ضلالت پیش می‌برند.

آیت‌الله واعظ موسوی با تأکید براینکه مسئولان باید در جمع‌های جوانان حضور پررنگ و مؤثر داشته و آنان را از وجود پرتگاه‌های اخلاقی و اعتقادی آگاه سازند، اظهار کرد: اگر برنامه فرهنگ‌سازی و کار بر روی باورها و ارزش‌های جوانان را حتی از امروز آغاز کنیم، هم غنیمت است و هم دیر؛ چراکه در وضعیت کنونی دشمن در بین جوانان نفوذ خود را نشان داده و باید اول هزینه کنیم تا توهماتی که به‌وجود آمده و شبهاتی که در ذهن جوانان ایجاد شده را ازبین ببریم و زمینه را برای ورود فرهنگ ناب اهل بیت(ع) آماده سازیم.

captcha