حادثه ۷ تیر پرده نفاق را از چهره دشمنان اسلام برداشت/ رفع تصرف ۳۰۰۰ هکتار اراضی ملی در فارس
کد خبر: 3316862
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
القاصی‌مهر:

حادثه ۷ تیر پرده نفاق را از چهره دشمنان اسلام برداشت/ رفع تصرف ۳۰۰۰ هکتار اراضی ملی در فارس

گروه اجتماعی: رئیس‌کل دادگستری فارس با بیان اینکه حادثه هفتم تیر پرده نفاق را از چهره دشمنان نظام و اسلام برداشت، گفت: این حادثه موجب شد تا انقلاب اسلامی ما حرکت صحیح را ادامه داده و بیمه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری فارس امروز، 31 خرداد در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه و همچنین گرامیداشت تقارن این هفته با ایام ماه رمضان گفت: حقیقتاً حادثه هفتم تیر هر چند که در حقیقت فرصتی است که از زحمات مجموعه دستگاه قضایی قضات و کارکنان تقدیر و تجلیل به عمل آید و با الگوپذیری از آیت‌الله بهشتی، شهید مظلوم و طراح دستگاه قضایی در این ایام، خدمات همکاران به مردم معرفی شود.
وی با بیان اینکه حادثه هفتم تیر پرده نفاق را از چهره دشمنان نظام و اسلام برداشت و نقشه استکبار جهانی و صهیونیزم که پشت پرده از منافقان کوردل حمایت می‌کردند، بر آب شد، افزود: نقش این حامیان در این حادثه بزرگ تاریخی روشن و برملا شد و موجب شد که انقلاب اسلامی ما آن حرکت صحیح خود را با شهادت این عزیزان و شهادت دیگر شخصیت‌های بزرگی در طول تاریخ انقلاب، ادامه داده و بیمه شود.
القاصی مهر ادامه داد: از قِبل این حادثه، هویت و ماهیت نفاق این دیوصفتان و منافقان کوردل برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسید و مردم بیدارتر و آگاه‌تر از هر زمان، آن درک صحیح از آرمان‌های نظام و انقلاب را داشتند به طوری که امروز مشاهده می‌کنیم هر سال گرامیداشت یاد و خاطره این شخصیت‌های بزرگ انقلاب موجب می‌شود که ایمان و اعتقاد مردم نسبت به آرمان‌های نظام و انقلاب تقویت شود.
رئیس شورای عالی قضایی استان فارس در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه قضایی پرداخت و گفت: در مجموعه دادگستری کل استان در سال گذشته در راستای پیاده‌سازی منویات رهبری که در هفته قوه قضائیه سال گذشته به یکسری راهبردها و برنامه‌های ویژه به طور صریح و مشخص اشاره کردند، دستگاه قضایی استان هم تلاش وافری در جهت محقق ساختن این منویات مقام معظم رهبری در دستور کار داشت.
وی ادامه داد:‌ یکی از منویات معظم‌له بحث کاهش اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی‌ها بود. در استان فارس در سال گذشته تعداد 685 هزار و 363 فقره پرونده به واحدهای قضایی ما وارد شد و در پایان سال 702 هزار و 154 فقره مورد رسیدگی و مختومه شده است یعنی نه تنها به همان میزانی که پرونده به این واحدها ارجاع و رسیدگی شده است بلکه تعداد 16 هزار و 791 فقره هم از موجودی پرونده‌های سنوات قبل کسر و رسیدگی شده است یعنی ما چیزی حدود 18 و نیم درصد کاهش موجودی پرونده‌های دادگستری را داشتیم که این حاصل تلاش همکاران قضایی ما بوده است
القاصی مهر با بیان اینکه در راستای کاهش اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی‌ها اقدامات خوبی در استان انجام شده است، گفت: کمیته‌های جامع اطاله دادرسی را در مرکز استان فعال کردیم و به طور مرتب جلسات آن در مرکز استان تشکیل شده است.
رئیس کل دادگستری فارس خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 70 جلسه با حضور مسئولان و مدیران قضایی استان در دادگستری استان تشکیل شده است که خروجی آن 180 مصوبه در جهت کاهش اطاله دادرسی و سرعت بخشیدن به رسیدگی‌های قضایی بوده است در نتیجه ضمن ساماندهی شعب حقوقی و کیفری در کلیه واحدهای حقوقی با شناسایی نقاط ضعف، همکاران ما نقش موثری در جهت کاهش اطاله دادرسی داشته‌اند.
وی گفت: همچنین در راستای ارتقای امنیت جامعه و عمومی، دستگاه قضایی با دغدغه‌ای که داشت و برنامه‌ریزی‌ها و تدابیری که اتخاذ شد تلاش کرد تا ضریب امنیت در استان افزایش پیدا کند و برای این کار ما در سال گذشته دستورالعملی تحت عنوان مدیریت پرونده‌های مهم در مجموعه شورای قضایی استان تدوین و ابلاغ کردیم و برای آن نیز دبیرخانه‌ای تشکیل شد که بر اساس آن 12 جرمی که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بودند احصا و مشخص شد تا فرایند تحقیقات و رسیدگی در کلیه مراحل تحت کنترل و نظارت مستقیم مدیران حوزه‌های قضایی قرار گیرد و کلیه دادستان‌های شهرستان‌ها مسئولیت مستقیم این پرونده‌ها را به عهده داشتند.
القاصی مهر گفت: شرایطی مهیا شد که بلافاصله امر تحقیق و ویژه و خارج از نوبت برای این جرائم درنظر گرفته شود و قضات و شعبه‌های ویژه‌ای نیز اختصاص دادیم که با نظارت مستقیم رؤسای دادگستری و دادستان‌ها ترتیبی اتخاذ شده در حداقل زمان و رعایت جوانب قانونی برخوردی با مرتکبان آن عمل آید.
به گفته وی، خروجی این اقدام، کاهش بسیاری از جرائم مهم و خشن در استان فارس بوده است ضمن اینکه تلاش شده تا احساس امنیت و رضایت در جامعه به وجود آید و مردم نیز ببینند حدود الهی درباره متجاوزان به اجرا در می‌آید.
القاصی مهر با اشاره به تکریم ارباب رجوع و توجه به حقوق شهروندی در دستگاه قضایی فارس گفت: ما هر هفته یک روز کاری را برای ملاقات‌های مردمی اختصاص دادیم که مردم به راحتی بتوانند مراجعه کنند و هیچ فاصله‌ای بین مردم و مسئولان قضایی وجود نداشته باشد به طوری که نه تنها در غیر از روزهای سه شنبه که صرفاً برای این کار اختصاص پیدا کرده است در روزهای دیگر اگر کسی مراجعه کرد، بتواند با مسئولان قضایی ملاقات مستقیم داشته باشد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته تاکنون مجموعاً 2 هزار و 554 نفر از مردم با تعیین وقت قبلی توانستند با مسئولان قضایی ملاقات کنند و مسائل و مشکلات آن به طور خاص بررسی شده است، گفت: در بحث نظارت‌های قضایی هیئت‌هایی را به کل استان اعزام کردیم و عملکرد آن‌ها را در نوع خدمت‌رسانی به مردم مورد بررسی قرار داده و نقاط ضعف را مشخص کرده و در یک جمع بندی برنامه‌ریزی کردیم که احیاناً در خدمت رسانی به مردم در هر حوزه قضایی موانعی وجود دارد آن‌ها را برطرف کنیم.
رئیس کل دادگستری فارس بیان کرد: در بحث حوزه‌های پیشگیری استان فارس برنامه‌های گسترده و متنوعی را در حوزه‌های مختلف پیشگیری در دستور کار قرار داده‌ است و مجموع این اقدامات صورت گرفته در پیشگیری نقش موثری در کاهش دعاوی و جرائم در سطح استان داشته است به طوری که در سال گذشته انواع سرقت‌های ما در استان 20 درصد کاهش داشته است در حالی که در استان‌های دیگر افزایش داشته است.
وی با تأکید بر اینکه ما تنها استانی هستیم که در حوزه سرقت کاهش وقوع داشتیم، گفت: این مسئله  برمی گردد به اقدامات پیشگیرانه‌ای که صورت گرفته است به طوری که دادگستری استان در بحث پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم جزو استان‌های برتر و موفق کشور بوده است و اکنون هم در سطح قوه قضائیه این فعالیت‌ها که با استفاده از توان تمام دستگاه‌های متولی پیشگیری این رتبه را کسب کرده است.
القاصی مهر با بیان اینکه در حوزه امتیازات عملکردی و استفاده از فناوری‌های نوین دادگستری هم در بحث امتیازات اداری و هم قضایی رتبه نخست را در بین 31 استان کسب کرده‌ایم، گفت:‌ از نیمه دوم سال 93 تاکنون بر اساس گزارش ماهیانه‌ای که قوه قضایئه برای کلیه استان‌ها انتشار می‌کند دادگستری فارس رتبه نخست را دارد.
رئیس شورای قضایی فارس خاطرنشان کرد: همچنین سعی کردیم استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف به عنوان اولویت کاری در دستور کار قرار دهیم به طوری که حداقل یک سوم پرونده‌های وارده به آنها به مصالحه انجام شده است و بیش از 70 درصد مراجعان به شوراها ابراز رضایتمندی داشته‌اند در نتیجه طی دو سال متوالی، فارس رتبه اول کشور مصالحه پرونده‌های قتل را داشته است.
وی در ادامه با بیان اینکه درباره افراد زمین خوار و کسانی که پرونده‌های تصرف اراضی ملی و طبیعی داشتند احکام خوبی صادر شد،‌گفت:‌ در سال گذشته، 3 هزار و 58 هکتار از اراضی ملی و طبیعی از افراد سودجو و کسانی که با دور زدن قانون تصاحب کرده بودند به ارزش تقریبی 576 میلیارد و 744 میلیون ریال بازپس گیری و رفع تصرف شده است که این اقدامات هم با صدور اقدام قضایی و هم با دستوراتی که دادستان در سراسر استان در خصوص افرادی که منابع ملی را تصرف کرده بودند، انجام شد.
القاصی مهر گفت: در بحث آزادسازی زندانیان غیرعمد و مسائل مالی اقداماتی در راستای جذب کمک‌های خیرین و ستاد دیه انجام شد که در سال گذشته توانستیم زمینه آزادی 565 نفر از افرادی که مجرم واقعی نیستند و از قضا و قدر روزگار  و تحت شرایطی به زندان افتادند فراهم کنیم که هم از متلاشی شدن خانواد‌ ها جلوگیری کرده و هم پیشگیری از فعال شدن چرخه ارتکاب جرم فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس آمار این کمک‌های نوع دوستانه با جذب خیرین که ستاد دیه اقدامات موثری را انجام داده‌اند مجموعا 565 نفر آزاد شدند که 542 نفر مرد و 23 نفر زن بودند که جرم 352 نفر مسائل مالی و 213 مورد مربوط به دیه بوده است و جمع کل بدهی‌های آن‌ها 863 میلیارد و 337 میلیون و 731 هزار و 693 ریال بوده است.
این مقام مسئول افزود:‌ در حوزه ستاد دیه توانستیم با اقدامات اصلاحی و سازشی گذشت افراد، چیزی معادل بیش از 538 میلیارد را رضایت بگیرند ضمن اینکه نزدیک به 4 میلیارد تومان هم از طریق بیمه توانستیم جذب کنیم.
القاصی مهر با بیان اینکه در حال حاضر تعداد پرونده‌هایی که در ستاد دیه تشکیل شد 1064 فقره بوده است که 69 درصد آنها آزادسازی داشته‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم در سال جاری با جذب کمک‌های خیرین و مردمی و به خصوص در جشن گلریزان که در  نیمه رمضان برگزار خواهد شد بتوانیم زمینه آزادی این افراد را در فرصت‌های آتی فراهم کنیم.

captcha