امام خمینی(ره) در 15 خرداد مسیر مبارزه را در ریل دین‌مداری قرار داد
کد خبر: 3310887
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

امام خمینی(ره) در 15 خرداد مسیر مبارزه را در ریل دین‌مداری قرار داد

گروه سیاسی: مدیرگروه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با بیان اینکه امام راحل در 15 خرداد مسیر مبارزه را در ریل دین‌مداری گذاشت، گفت: امام راحل مسیر مبارزات را تغییر داده و به سمت درست خود هدایت کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید محمد مرتضوی، مدیر گروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، صبح امروز، 14 خردادماه در مراسمی که به مناسبت رحلت امام عظیم الشان بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدای 15 خرداد در محل بقعه متبرکه سید حمزه(ع) کاشمر برگزار شد، گفت: امام به دنبال این بود تا آنچه که پیغمبر اسلام(ص) آورده بود، را بدون هیچ گونه کم و کاستی به مرحله اجرا درآورد.

وی اندیشه سیاسی امام را برگرفته از مکتب توحیدی دانست و اظهار کرد: اسلامی که امام راحل به دنبال آن بود با هیچ کدام از اسلام‌هایی که برای آن‌ها تبلیغ می‌شود، سازگاری ندارد.

مدیر گروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، محور فعالیت‌های امام را دین دانست و ابراز کرد: ایشان معتقد بودند حکومت اسلامی بر اساس ولایت فقیه است و باید بر این اساس پایه‌گذاری شود.

15 خرداد؛ نقطه عطف مبارزات ملت ایران

وی با بیان اینکه اگرچه عده‌ای معتقد بودند دین نمی‌تواند جامعه را اداره کند اما امام راحل اعتقاد داشت در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... دین باید حرف اول را بزند، مبارزات 15 خرداد را نقطه عطف مبارزات ملت ایران عنوان کرد.

حجت‌الاسلام مرتضوی با بیان اینکه امام راحل در 15 خرداد مسیر مبارزه را در ریل دین‌مداری گذاشت زیرا قبل از آن مبارزه وجود داشت اما در مسیر صحیح خود نبود، ابراز کرد: امام راحل معتقد بود تا تمامی احکام دین پیاده نشود به اهداف خود نخواهیم رسید.

وی که معتقد است امام شروع کننده مبارزات در مملکت نبود بلکه مبارزه با استبداد در طول تاریخ در مملکت وجود داشته است، بیان کرد: امام راحل فقط مسیر مبارزات را تغییر داده و به سمت درست خود هدایت کردند.

این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به اینکه عده‌ای از کسانی که با شاه مبارزه می‎کردند از جمله کمونیست‌ها و جریان‌های مشابه، وقتی مبارزات امام شروع شد در برابر امام ایستادند، گفت: این بدین خاطر بود که دین برای آن‌ها اهمیتی نداشت اما مردم انقلاب اسلامی شهید دادند تا ارکان دین در کشور پیاده شود.

وی در ادامه استکبارستیزی را یکی دیگر از شاخص‌های حرکت امام دانست و عنوان کرد: امام راحل در برابر استکبار سیاست تهاجمی داشت و معتقد بود اسرائیل باید از بین برود.

مدیر گروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اظهار تاسف از اینکه بعد از رحلت امام مسیر سیاست خارجی ما آسیب دید، ادامه داد: امروز عده‌ای معتقدند برای برون رفت از مشکلات باید با آمریکا ارتباط برقرار کرد؛ برخی رجال سیاسی در طول سال‌ها معتقدند آمریکا کدخدای دنیا است و برای داشتن زندگی بهتر باید با این کشور کنار آمد اما امام عظیم‌الشان برخلاف این تفکرات معتقد بود آمریکا هیچ جایگاهی ندارد بلکه این عالم خدا دارد نه کدخدا.

«ما می‌توانیم»؛ سنگ بنای تفکرات امام خمینی(ره)

وی شعار ما می‌توانیم را سنگ بنای تفکرات امام دانست و گفت: امام با همان صراحتی که در گفتار داشت اعلام می‌کرد آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ این بزرگوار تا آخرین لحظه بر اصول خود پایبند بودند و هیچ گاه از این اصول کوتاه نیامدند.

حجت‌الاسلام مرتضوی با بیان اینکه یکی از اصول خارجی امام حمایت از مظلومان سراسر دنیا بود، یادآور شد: به همین جهت ایشان روز 15 شعبان را به عنوان روز مستضعفان جهان نامگذاری کردند.

وی با اشاره به اینکه سخن، مکتب و اندیشه امام شفاف و روشن است، گفت: اگر آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد به خاطر عمق استراتژیک ایران و نفوذ اندیشه‌های امام در خارج از مرزهای کشور است لذا می‌بینیم امروز با حمایت مستضعفین، آثار حرکات امام و اندیشه‌های ایشان ظاهر شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهدایی که امروز در یمن و غزه داده می‌شود به خاطر دفاع از امینت اسلام و ایران است، یادآور شد: اگرچه آمریکا و اسرائیل در جنگ 33 روزه قصد نابودی حزب‌الله را داشتند اما وقتی تانک‌های پیشرفته اسرائیل با موشک‌های ایران منهدم شد، فهمیدند خاورمیانه جدیدی در حال شکل گیری است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل با راه‌انداختن جنگ‌های نیابتی در صدد سقوط سوریه و عراق هستند تا پس از آن سقوط به سراغ ایران بیایند، افزود: امروز خط دفاعی ما هزار کیلومتر آنطرف‌تر از مرزهای ایران قرار دارد.

خط دفاعی ایران در غزه، لبنان، فلسطین و یمن قرار دارد

مدیر گروه معارف دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اعلام اینکه دعوای دشمنان بر سر اسلام است نه حکومت‌های حاکم بر این کشورها، عنوان کرد: خط دفاعی ما در غزه، فلسطین، یمن و لبنان است و برای دفاع و حمایت از مستضعفین هر کاری از دستمان بر بیاید، انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیار از شهدای ما در دوران هشت سال دفاع مقدس به دلیل نبود تجهیزات در بیمارستان‌ها و به دلیل نبود نخ بخیه شهید شدند، گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز برخلاف گذشته از پیشرفته‎ترین تجهیزات نظامی و موشک های بالستیک با 2 هزار کیلومتر برد برخوردار است و به 57 کشور صنایع نظامی صادر می‌کند.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه ایران به خاطر اقتداری که دارد در هرکجای منطقه پا می‌گذارد آمریکائی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند، اظهار کرد: اگرچه در دوران قاجار بسیاری از خاک ایران را از دست دادیم اما در جنگ هشت ساله حتی یک وجب از خاک را نتوانستند بگیرند.

وی با اظهار تاسف از اینکه کسانی که در هشت سال جنگ حضور نداشتند با کمال وقاحت اعلامیه می‌دادند که کوتاه آمدن در برابر آمریکا افتخار است نه ننگ، ابراز کرد: امام خمینی(ره) اگر تنها نمی‌بود هیچ گاه جام زهر را نمی‌نوشید در صورتی که ایشان پایه گذار اسلام ناب محمدی در ایران بودند.

این استاد حوزه با بیان اینکه همین افراد چندین بار هم روی مقام معظم رهبری فشار آوردند، افزود: متاسفانه حرف‌های امام راحل در زمان خود ایشان روی زمین ماند الان هم حرف‌های رهبر انقلاب روی زمین مانده به طوری که جلوی خود ایشان به گونه‌ای هستند و در پشت سرایشان به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند.

captcha