قبح طلاق به طلاق دوم منتقل شده است/ همسرانی که حریف‌اند نه شریک!
کد خبر: 3307342
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
چینی‌چیان:

قبح طلاق به طلاق دوم منتقل شده است/ همسرانی که حریف‌اند نه شریک!

گروه جامعه: یک استاد حوزه با هشدار نسبت به اینکه اکنون زشتی طلاق اول به طلاق دوم منتقل شده است، گفت: متاسفانه اکنون فضای جامعه به گونه‌ای شده است که طلاق دوم، برای همه بد است نه طلاق اول!

پروین چینی‌چیان، استاد حوزه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آموزش استحکام خانواده و رفتار درست زوجین با هم بر عهده کدام نهادها و سازمان‌ها است، گفت: این وظیفه دولت است؛ نهادهای فرهنگی هم وظیفه دارند اما مهم این است که افراد هم تلخی طلاق را بدانند و هم زیبایی زندگی را. از سوی دیگر افراد جامعه هم باید جنبه پذیرش آموزش‌ها را داشته باشند. افراد جامعه ما گاهی اصلاً پذیرش ندارند.

وی با انتقاد از اینکه شرایط فرهنگی جامعه به نحوی شده که جوانان سعی می کنند بر روی موج مُدها حرکت کنند و کافی است چیزی درست یا غلط مد شود همه سعی می کنند آن را انجام دهند، گفت: مثلاً در خصوص ساپورت پوشیدن؛ همه کسانی که ساپورت می پوشند آدم‌هایی نیستند که به عفت توجهی نداشته و یا عفتشان زیر سؤال باشد بلکه غالباً گرفتار موجی شده‌اند به این عنوان که «الان همه می‌پوشند». به نظر می رسد طلاق هم همینطور شده و از آن قبح‌زدایی شده است و تا جوانان احساس می‌کنند در زندگی دچار مشکل شده‌اند آسان‌ترین راه که به نظرشان طلاق است را انتخاب می‌کنند.

چینی چیان تصریح کرد: طلاق آسان‌ترین اما پرضررترین راه است.

بار زندگی جوانان بر دوش والدین/ همه به دنبال راحت طلبی هستند

وی به نقش مهم تربیت خانواده‌ها در مسئله طلاق اشاره و اظهار کرد: جوانی که هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد و بار زندگی او را پدر و مادر و دیگران بر دوش می‌کشند بعد از ازدواج هم زحمتی نمی کشد و نمی‌تواند مشکلات خود را خود حل کند و تا وقتی مشکلات با پول پدر و مادر و یا به زحمت افتادن آنها حل می شود زندگی آنها تداوم دارد اما وقتی قرار شد مشکل را خود حل کنند و خودشان زحمت بکشند، چون حوصله زحمت کشیدن را ندارند و به دنبال راحت طلبی هستند طلاق را آسانتر می دانند.

این استاد حوزه ادامه داد: جوان ها بعد از طلاق هم سعی می کنند ضرر طلاق را با اشتباه‌های بعدتر به عقب بیندازند؛ ما وقتی به زیان و ضرری بر می‌خوریم در فکر حل کردن مشکل و رفع زیان نیستیم بلکه سعی می کنیم آن را به نحوی به عقب بیندازیم تا دیرتر با آن برخورد کنیم؛ گاهی مسئولیت‌پذیری زوجین با طبع تربیتی آنها جور در نمی‌آید.

وی تصریح کرد: جزء جزء مواردی که زمینه‌ساز طلاق است، باید مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر مورد دقت نباشند، بر روی هم انباشته شده و در نهایت موجب طلاق می‌شوند.

چینی‌چیان بر حفظ نشاط در خانواده تأکید کرد و گفت: زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به عنوان خانواده مطلوب می‌تواند مورد توجه زوجین باشد. رنگ خدا، شوق عبادت، ادب، احترام متقابل، نظم، اعتماد، رضایت، حمایت از همدیگر، دفاع از همدیگر، مراقبت از همدیگر، بهشتی کردن همدیگر، نوع دوستی، غم دیگران را خوردن و حفظ جمع بودن خانواده از مواردی است که حفاظت از حریم خانواده موجب به وجود آمدن آنها در خانه می شود.

چون رژیم دارید از خانواده دور نشوید/ جمع باشید

این کارشناس و سخنران مسائل خانواده بر اهمیت جمع بودن و حفظ جمع بودن خانواده تأکید و تصریح کرد: حفظ منافع خانواده بر حفظ منافع فردی ارجحیت دارد و اگر هر عضوی به این دلیل که مثلاً خسته است، رژیم دارد و ... زمان بیشتری را دور از خانواده بگذراند، کم کم از همسر خود دور می شود، در صورتی که این جمع بودن (جمع دو نفره) است که افراد را نسبت به هم نزدیک و مسئول می کند تا حدی که از این جمع بودن لذت می برند و نمی خواهند این جمع خانواده به هم بخورد به همین دلیل کسی به طلاق فکر نمی کند.

خودخواهی؛‌ بزرگ‌ترین آفت زندگی مشترک/ شریک یا حریف؟

وی به آفت‌های زندگی مشترک هم اشاره و اظهار کرد: بزرگ‌ترین آفت زندگی مشترک خودخواهی است. لجبازی یکی دیگر از آسیب‌های است. زن و شوهر خیلی مواقع به جای اینکه شریک هم باشند حریف هم هستند. آفت‌های زبانی نیز آفت زندگی مشترک است زن و شوهرهایی که با زبان همدیگر را آزار می‌دهند از مسخره کردن تا دروغ و تهمت و ناسزا، افشای راز همدیگر و ... همدیگر را به طلاق سوق می‌دهند. دوری از دین‌داری خودباختگی فرهنگی، دینی و خانوادگی نیز از دیگر مشکلات است.

بچه‌ها برای پذیرش نقش همسر بودن تربیت نمی‌شوند

چینی‌چیان در ادامه افزود: نوع تربیت بچه‌ها بسیار مهم است. اکنون رفاهیات بچه‌ها زیاد است اما آنها غالباً برای پذیرش نقش های بعدی خود تربیت نمی شوند و درجا زدن در نقش‌های قبلیشان (دختر کوچولوی بابا، پسر کوچولوی مامان) بسیار زیاد است. تربیت درست این است که هر کسی بتواند نقش بعدی زندگی خود را بپذیرد.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که غالباً افراد در ازدواج دوم مثل ازدواج اول ازدواج نمی کنند و ملاک ها و دیدگاه های آنها عوض می شود، گفت: افراد غالباً در ازدواج دوم می گویند که می‌خواهیم زندگی کنیم. اگر به ازدواج های دوم افراد که معمولاً هم موفق است نگاه کنیم می بینیم که اگر همسر دوم این فرد همسر اول آنها بود به هیچ عنوان با وی نمی‌ساختند اما چون ازدواج دوم است، زوج ماندگار می‌شود، اشتباهات همسر خود را نادیده می گیرد، برای زندگیش فداکاری می‌کند و ... که همه این مسائل موجب می‌شود رفتار همسر دوم هم بهتر شود.

این استاد حوزه در پایان هشدار داد: اکنون زشتی طلاق اول به طلاق دوم منتقل شده و طلاق دوم برای همه بد است نه طلاق اول.

captcha