9 ساله‌ای که 3 کودک را جان دوباره بخشید
کد خبر: 3305810
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

9 ساله‌ای که 3 کودک را جان دوباره بخشید

گروه سلامت: اعضای بدن یک کودک ۹ سالۀ اهل شهرستان بهبهان، که دچار مرگ مغزی شده بود، در بیمارستان گلستان اهواز به سه کودک دیگر جان دوباره بخشید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اعضای بدن یک کودک 9 سالۀ اهل شهرستان بهبهان، که دچار مرگ مغزی شده بود، در بیمارستان گلستان اهواز سه نفر بیمار نیازمند  از مرگ نجات داد.

بر اساس این گزارش با تلاش و پیگیری تیم پیوند اعضای مستقر در بیمارستان گلستان اهواز، با توجه به اینکه تمامی اعضای خانوادۀ زنده یاد «علی زحمتکش»، بر اثر سانحه دلخراش رانندگی فوت شده بودند، عموها و پدربزرگ وی رضایت خود را نسبت به اهدای اعضای بدن این کودک به بیماران نیازمند اعلام کردند و دو کلیه و کبد وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

امین بحرینی، مدیر دفتر فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، در این باره اظهار کرد : یک کلیه این کودک در یک عمل جراحی موفق به دختر بچه‌ای که اهل اهواز بود پیوند شد اما به‌ دلیل عدم وجود گیرندۀ مناسب در خوزستان، کلیۀ دوم و کبد وی برای پیوند به بیمارستان شهید نمازی شیراز فرستاده و فوراً به دو کودک نیازمند پیوند شد که خوشبختانه حال عمومی هر سه بیمار خوب است.

وی افزود: در اینگونه موارد با توجه به اینکه هم فرد اهدا کننده و هم گیرندگان عضو کم سن و سال هستند، انجام پیوند، نسبت به بیماران بزرگسال، دارای حساسیت ها و مشکلات خاصی است که اهمیت کار را دوچندان می کند.

رئیس مرکز فراهم آوری و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اینکه فرد اهدا کننده از لحاظ خونی و بافتی، با گیرندگان سازگاری و انطباق داشته باشد و شرایط بالینی و فاصله مکانی گیرندگان از محل اهدا متعارف و مناسب باشد و حتی وخامت حال آنان، در اولویت بندی و انتخاب گیرنده عضو مؤثر است.

وی افزود: بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و اکثریت کشورهای جهان، رضایت اولیای دم برای اهدای عضو ضروری است و برای ما بسیار مهم است که نزدیکان فرد مرگ مغزی، موضوع اهدا عضو را مصیبتی افزون بر از دست دادن عزیز خود قلمداد نکنند.

وی ادامه داد: بیمارستان گلستان اهواز مرکز ارجاع بیماران بدحال است، و موارد مرگ مغزی زیادی، با توجه به شدت جراحات اتفاق می‌افتد ولی متأسفانه بدلیل عدم رضایت اکثر خانواده‌ها آمار اهدای عضو در استان خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور، فاصله دارد که نیازمند اطلاع رسانی صحیح رسانه‌ها در فرهنگ سازی اهدا عضو دارد.

گفتنی است در هفته گذشته نیز کلیه‌ها و کبد یک کودک سه ساله اهوازی با رضایت خانواده به سه بیمار نیازمند جان دوباره بخشید.

بحرینی در این رابطه عنوان کرد: مائده، کودک 3 سالۀ اهل اهواز، براثر عارضۀ مغزی دچار مرگ مغزی شده بود که با تصمیم صحیح و شجاعانه خانوادۀ وی مبنی بر اهدای اعضای جگرگوشۀ شان، اعمال جراحی پیوند اعضاء بر روی سه بیمار گیرنده، با موفقیت انجام شد و هم اکنون حال عمومی این بیماران در شرایط مطلوب است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در تمامی شهرهای استان خوزستان، یک تیم رابط پیوند وجود دارد تا در صورت مواجهه با موارد مرگ مغزی، خانواده بیمار مرگ مغزی را از مزایای اهدای عضو آگاه و آنان را به رضایت مجاب کنند.

captcha