هرگونه رویکرد مستقیم به موضوع در فیلم‌های سینمایی تأثیر منفی دارد
کد خبر: 3282297
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
کیومرث پوراحمد:

هرگونه رویکرد مستقیم به موضوع در فیلم‌های سینمایی تأثیر منفی دارد

گروه هنر: هرگونه رویکرد مستقیم به موضوع تأثیر منفی دارد زیرا در کلاس‌ درس و منبر می‌‌توان مستقیم بحث و تفسیر کرد و نظر داد اما در سینما مهم‌ترین موضوع لذت بردن تماشاگر است لذا تنها گاهی می‌توان اشاره‌ای به این‌گونه مسائل نیز داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کیومرث پوراحمد، کارگردان سینما و تلویزیون، 20 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری کارگاه تولید تخصصی فیلم کوتاه دینی، با اشاره به اینکه سینما در درجه اول باید جنبه سرگرمی و جذابیت خود را حفظ کند، گفت: موضوعات مطرح شده در این کارگاه مضمون اجتماعی و اخلاقی و انسانی دارد اما باید توجه کنیم سینما منبر نیست و تماشاگر به قصد شنیدن موعظه به سینما نمی‌آید.

پوراحمد با بیان اینکه تماشاگران با دیدن یک فیلم انتظار تماشای قصه و پرداخت خوب دارند، اظهار کرد: بر این اساس هرگونه رویکرد مستقیم به موضوع تأثیر منفی دارد زیرا در کلاس‌ درس و منبر می‌‌توان مستقیم بحث و تفسیر کرد و نظر داد اما در سینما مهم‌ترین موضوع لذت بردن تماشاگر است لذا تنها گاهی می‌توان اشاره‌ای به این‌گونه مسائل نیز داشت.

وی با یادآوری خاطره‌ای از زیارت امام رضا(ع) به نقل از پروین دخت‌یزدانیان گفت: در کودکی همراه مادر به زیارت امام رضا(ع) می‌آمدم، برای او هم مردی همراه بودم و هم مانند دختران به او کمک می‌کردم، بحران مالی سختی برای خانواده به وجود آمد که باعث شد پدرم به زندان برود. مادرم به دنبال سندی بود تا پدر را آزاد کند، روزی به وی گفتم: الان که مشکل داریم باید به حرم امام رضا(ع) برویم و مادرم پاسخ داد: حرم مطهر امام رضا(ع) دکان بقالی نیست که هر موقع خواسته‌ مالی داشته باشیم آنجا برویم بلکه با دلت می‌روی و با دلت هم می‌آیی، در واقع زمانی مادرم به حرم می‌آمد که ذهنش خلوت‌تر و سبک تر بود که روحیه بهتری برای ادامه زندگی و تربیت 12 فرزند پیدا می‌کرد.

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه 40 سال پیش تولید فیلم را آغاز کرده است، اظهار کرد: در جوانی با فردین و گنج قارون به سینما علاقه‌مند شدم و بعد از آن با سینمای روشن‌فکری و موج نو را شناختم اما در فیلم‌‍‌خانه تهران وزارت ارشاد فیلم‌هایی به نمایش در آمد که با موج نو و فیلم فارسی متفاوت بود و مجموعه‌ای از آثار مستند و جذاب پرویز کیمیاوی مانند پ مثل پلیکان و ضامن آهو را نشان می‌داد.

وی ضمن ابراز تأسف از نبودن پرویز کیمیاوی در ایران بیان کرد: وی استاد مسلم مستندسازی و یک انسان بسیار شریف است، هنگامی که به وی پیشنهاد کردم با موضوع زندگی در پاریس فیلم بسازد، گفت نمی‌توانم ذهنم را از کودکی‌ام منفک کنم لذا از مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی درخواست می‌کنم اگر امکان دارد ایشان را به ایران دعوت کن.

پوراحمد با اشاره به اینکه ما عمله هنر هستیم و من هرگز به خودم اجازه نمی‌دهم که بگویم هنرمند هستم زیرا دنیای ما با دنیای سیاست‌مدارها متفاوت است، افزود: کشور ما به دلایلی بیش از حد سیاسی است، من نه اصلاح طلبم و نه اصولگرا و در سیاست چیزی را تشخیص نمی‌دهم و نمی‌خواهم تشخیص دهم.

وی در پاسخ به این سؤال که شما را به صبوری در سینما می‌شناسند، در این شرایط به جوانان فیلمساز چه توصیه‌ای دارید؟ گفت: من نیز دلسرد و افسرده می‌شوم و گاهی ممکن است خانه‌نشین شوم اما بعد مانند ققنوس از خاکستر خود برمی‌خیزم و بال و پرم را می‌تکانم و کارم را شروع می‌کنم، جوان‌ها نیز همین طور هستند دلسرد می‌شوند،‌ عصبانی می‌شوند اما باید بدانند این کشور ما و آب و خاک ماست، در آن زندگی می‌کنیم و هر جای دنیا هم می‌رویم، می‌خواهیم برگردیم و دوباره در این آب و خاک دفن شویم.

این کارگردان سینما و تلویزیون در این نشست با اشاره به دوره سه هفته‌ای که در کارگاه فیلم‌سازی همراه با جوانان مشهدی گذرانده است، گفت: در این دوره ایده‌های مختلفی را با یکدیگر بحث کردیم، نسل ما سینمای کلاسیک را دید و الگو گرفت، ما نیز کلاسیک عمل می‌کنیم اما جوانان این نسل جهان دیگری دارند.

وی با اشاره به فیلم گربه و ماهی ساخته شهرام مکری اظهار کرد: دیروز برای سومین بار این فیلم را دیدم، در کشور روسیه ده سال پیش فیلمی در یک پلان با موضوع تاریخ روسیه ساخته ‌شد، اما فیلم گربه و ماهی به لحاظ ساختار در تاریخ سینمای جهان نظیر ندارد و یک پلان بودن فیلم جزو ساختار آن محسوب می‎شود.

پوراحمد با توصیه به تماشای این فیلم به همه مردم، ابراز کرد: کارگردان فیلم گربه و ماهی با امکانات کم در شهر کرمانشاه توانسته است فیلمی با این جذابیت‌ بسازد لذا قطعا جوانان مشهدی نیز چنین قابلیت‌هایی دارند که باید بیشتر به آن توجه داشته باشند.

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی مشهد در شعر و ادب فارسی گفت: مشهد، شهر فرهنگی و آزادی است، با توجه به اینکه فیلم‌های سینما تجربه تنها در مشهد، تهران و اصفهان به نمایش در می‌آیند، این فرصت بسیار مغتنمی برای جوانان مشهدی به منظور بروز خلاقیت‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

captcha