قالیچه شجره طیبه؛ نمود آیات قرآن و اهل بیت(ع) از جنس هنر
کد خبر: 3275673
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

قالیچه شجره طیبه؛ نمود آیات قرآن و اهل بیت(ع) از جنس هنر

گروه هنر:‌ قالیچه محرابی گلدانی یا شجره طیبه، تابلو فرشی نفیسی است که در قالب یک درخت، حامل نام ۱۴ معصوم(ع)، اسماءالحسنی، آیاتی از قرآن و شعر بوده که در موزه فرش موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

محمد تاجی، مسئول موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص تابلو فرش محرابی گلدانی معروف به شجره طیبه اظهار کرد: درخت نقش شده بر روی این قالیچه، مزیّن به نام 14 معصوم(ع)، اسماءالحسنی، آیاتی از قرآن و شعر بوده که تقدیم رهبر معظم انقلاب شده است و ایشان نیز آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند.

وی درخصوص اهدا کننده و تاریخ اهدای اثر عنوان کرد: سیده فریده موسوی، این تابلو فرش را در سال 1379 هجری شمسی به مدت یک سال، در زنجان بافته و از طرف سیداباصلت موسوی‌زنجانی به رهبر معظم انقلاب اهدا شده است.

تاجی برخی از مشخصات بافت تابلو فرش فوق العاد‌ه شجره طیبه را برشمرد و افزود: جنس تار، پود و پرز آن ابریشم و ابعاد آن 85 در 140 سانتی‌متر است که در بافت آن از  14 رنگ استفاده کرده‌اند.

وی با توصیف طرح ظاهری تابلو، ابراز کرد: این قالیچه با طرح محرابی گلدانی شکل در میان آن قابل ر‍ؤیت است که مرکز آن مزیّن به درختی است که مفهوم آن ریشه در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم دارد.

مسئول موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی با بیان اینکه برگ‌های قالیچه به تعداد سال‌های عمر شریف پیامبراکرم(ص) است، اظهار کرد: همچنین این قالیچه حامل 63 نام از اسامی خداوند متعال است و 14 گل آفتاب‌گردان با نماد چهارده معصوم(ع) در میان برگ‌ها گنجانده‌ شده است.

وی با تشریح آیات درون حاشیه‌های دور محراب، اضافه کرد:‌ در حاشیه‌ دور محراب سه آیه‌ تبلیغ، اکمال دین و تطهیر و در دو طرف طاق محراب نیز دو روایت منقول از امام محمدباقر(ع) در باب عدالت مشاهده می‌شود.

تاجی، با اشاره به مفهوم احادیث مذکور که ‌«عدالت، شاخص‌ترین عنصر حکومت و ولایت اهل بیت(ع) است»، اظهار کرد: حاشیه این اثر نفیس، مزیّن به اشعاری از شهریار، درباره عدالت حضرت علی(ع) است.

وی در رابطه با بخش‌های فوقانی و تحتانی این اثر چشم نواز گفت: صلوات و سلام خاص حضرت زهرا(س) و اولاد طاهرینش در حاشیه‌ بالای محراب نقش شده است و این درخت، ریشه در گلدانی از آیات سوره کوثر دارد.

captcha