به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین سید ریاض حکیم در این نشست که در سالن جلسات مرکز همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در عرصه مهدویت، باید بر منابع اصیل و محکم تکیه کرد و مردم را نسبت به وظایفشان دراین عرصه آگاه سازیم.
وی با بیان این که آگاه شدن مردم به وظایف خود در دوره غیبت و انتظار فرج تأثیرات فراوانی در زندگی آنها دارد، اظهار داشت: اگر مردم بر اساس منابع اصیل مهدویت نسبت به وظایف خود آشنا شوند و جامعه، جامعه منتظر باشد، نه تنها این اندیشه آسیبی برای جامعه نخواهد شد، بلکه تأثیرات مثبت فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت.
استاد و پژوهشگر مهدویت خاطرنشان کرد: متأسفانه در عین اقدامات گسترده در عرصه مهدویت، کارهای انجام نشده فراوانی وجود دارد؛ تا جایی که امروزه بسیاری از مردم نسبت به وظایف خود در دوره غیبت و نسبت به حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه آشنایی کمی دارند.
وی بروز و ظهور مدعیان مهدویت در سراسر جهان را آسیبی بزرگ برای به انحراف رفتن اعتقادات مردم برشمرد و تصریح کرد: مدعیان مهدویت سه گروه هستند؛ گروه نخست، افرادی نادان و مبتلا به توهم که امکانات خیلی محدودی در عرصه تبلیغ دارند و از شخصیت متعادلی نیز برخودار نیستند. این افراد به دلیل نداشتن برنامه استراتژیکی در این عرصه و هدف خاص، تأثیرگذاری زودگذر و محدودی دارند.
حکیم، گروه دوم را گروهی معرفی کرد که به دلیل برخی منافع و مصالح شخصی، از ایمان مردم استفاده می کنند، و ادامه داد: این افراد نیز دارای امکانات محدودی هستند، ولی به دلیل برخورداری از هوش نسبی، اهداف خاصی را نیز دنبال می کنند؛ البته آنها هدف های محدودی را دنبال می کنند و خطرشان کمی بیشتر از گروه نخست است.
وی بیان کرد: گروه سوم از مدعیان مهدویت، افراد هستند که با برنامه های سرویس های بیگانه ارتباط دارند و خطرشان نسبت به گروه های دیگر بیشتر و اثرگذاری ماندگار تری نیز دارند. این ها هوش و استعداد خاصی دارند که در این وادی وارد می شوند، سرویس های بیگانه نیز به دلیل همین مسئله، آنها را انتخاب می کنند.
استاد و پژوهشگر مهدویت با بیان این که این گروه، به دلیل داشتن امکانات فراوان و حمایت های مالی و فکری سرویس های بیگانه، خطری بزرگ به شمار می روند، تصریح نمود: این افراد برای رسیدن به اهداف خود، دست به انجام هر کاری حتی جنایت هم می زنند.
همچنین حجتالاسلام رحیم کارگر، دبیر علمی نشست اظهار داشت: ناگفته های زیادی درباره ترویج و رشد انحرافات اعتقادی و دینی در مناطق مختلف اسلامی که این کشورها را با چالش های بزرگی همراه ساخته است، وجود دارد؛ باید پژوهشگران به ویژه آینده پژوهان دراین عرصه ورود جدی تر داشته باشند و مردم را نسبت به وظایف خود آگاه سازند.
وی با تأکید بر این که در عرصه مهدویت، آینده پژوهی نباید به صورت منفعلانه و دست بسته باشد، تصریح نمود: برخی آینده پژوهان، آینده را در تداوم گذشته می دانند؛ آینده نگری فعال، آینده نگری ای است که به ما کمک کند علاوه بر بررسی روندهای گذشته، با عمق بیشتری به آینده بنگرد و آینده محتمل را بشناسیم.
دبیر علمی نشست مهدویت، آسیبها و امیدها، با تأکید بر این که آیندهنگری ایدهآل، آینده نگری فرصتساز است، گفت: برای ما مطلوب این است که آینده را با رویکرد توجه به فرصتها بررسی نماید. امروزه بیش از 200 فرقه انحرافی فعال در عرصه مهدویت وجود دارد که در صورت بی توجهی، این تعداد بیشتر از این خواهد شد؛ در چنین شرایطی این فرقه ها هستند که آینده را تعیین میکنند.