رهبر معظم انقلاب حجت را برای حمایت از تولید داخلی تمام کردند
کد خبر: 3249517
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

رهبر معظم انقلاب حجت را برای حمایت از تولید داخلی تمام کردند

گروه اقتصاد: به گفته موسوی‌لارگانی، سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم اهتمام مسئولان به تحریم کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، اتمام حجت ایشان در راستای حمایت از تولید داخلی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگران مبنی بر اینکه مسئولان کشور استفاده از کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد را بر خود حرام کنند اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بر روی موضوعی همانند خرید محصولات تولید داخل تأکید داشتند و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی به دولتمردان نکات بسیار بااهمیتی در این زمینه را به مسئولان گوشزد کردند.

حمایت رهبر معظم انقلاب از تولیدکنندگان داخلی

وی ادامه داد: با این وجود، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگران کشور حجت را برای حمایت از تولید داخلی تمام کردند و در یک جمله فرمودند: دولتمردان ما باید خرید کالاهای وارداتی که شبیه آن در کشور تولید می‌شود را باید بر خود حرام کنند و این سخن واقعا حمایت بزرگی از تولیدکنندگان داخل کشور بود.

موسوی‌لارگانی تأکید کرد: استفاده از کالای تولید داخل در زمینه اشتغال کشور تأثیرگذار است؛ چراکه افزایش تولید منجر به افزایش اشتغال ‌در کشور می‌شود؛ لذا روی سخن رهبر انقلاب در درجه اول با دولتمردان بود و قطعا اگر هدف دولتمردان ما حامی تولید داخل بوده و در اینکار پیش‌قدم باشند ملت ایران هم از آنها پیروی می‌کنند و در اینصورت خرید کالای ایرانی در کشور رونق پیدا می‌کند.

مسئولان باید پیش‌قدم استفاده از کالاهای تولید داخل باشند

وی افزود: اما اگر قرار باشد وقتی به اتاق مسئولی وارد می‌شویم که در مدیریت کلان یا جزئی کشور دارای مسئولیت است، تعداد زیادی از کالاها و اقلام مصرفی خارجی در اتاق وی وجود داشته باشد، مردم گمان دیگری کرده و حقیقتا کلام و توصیه‌های چنین مسئولانی دیگر تأثیرگذار نخواهد بود؛ به همین دلیل است که  این افراد باید پیش‌قدم استفاده از کالاهای داخلی باشند تا خرید کالای ساخت داخل رونق پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: اگر بخواهیم وابستگی‌ها به حداقل برسد و تحریم‌های دشمن را بی‌اثر کنیم باید به تولیدات داخلی روی بیاوریم و این موضوع محقق نمی‌شود مگر اینکه دولت و ملت براساس شعاری که مقام معظم رهبری برای سال 94 انتخاب کردند با همکاری یکدیگر در راستای استفاده از تولیدات ساخت داخل گام بردارند.

کشورهایی که به رونق رسیدند از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کردند

نماینده فلاورجان در خانه ملت ادامه داد: در صورت وجود همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، اگر دولت پیش‌قدم انجام کاری همانند استفاده از کالاهای تولید داخل شد و درخواستی از ملت داشت، مردم با دولتمردان همراهی و همزبانی خواهد داشت و از تولید ملی حمایت خواهند کرد. نکته مهمی هم که باید دانست این است که کشورهای توسعه یافته اقتصادی از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کردند.

وی افزود: امروزه  توانمندی بسیار زیادی برای تولید کالاهای مورد نیاز در کشور ایجاد شده است و مثلا لوازم خانگی با مارک‌های خیلی معتبر در کشور ما تولید می‌شود. تولیداتی در اصفهان با مارک‌های خوب وجود دارد اما متأسفانه به علت اینکه واردات بی‌رویه است این کارخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. حتی در یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با کشور ترکیه داشته است برای ورود لوازم خانگی از ترکیه به ایران تعرفه ترجیحی گذاشته‌اند و این ضربه به تولید داخل است.

تعرفه کالاهای وارداتی افزایش یابد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: به نظر بنده وقتی که ما در داخل مشغول تولید هستیم باید تعرفه اینگونه کالاها را صد درصد افزایش دهیم تا دیگر برای کسی به صرفه نباشد کالایی که در داخل تولید می‌شود را وارد کند و قطعا نمی‌توان یخچالی که فضای زیادی را هم اشغال می‌کند را از مبادی غیرقانونی وارد کرد.

وی در پایان گفت: در کارخانه اسنوا در اصفهان 5 هزار نفر نیرو مشغول کار هستند و به دلیل رکود در بازار و نخریدن کالاهای آنها، در همین اوایل سال حدود 700 نفر را  تعدیل کردند و ایجاد شغل برای این تعداد از افراد اصلا کار ساده‌ای نیست. حال اگر این افراد و چنین صنایعی حمایت شوند می‌توانند هم کیفیت و هم مقدار تولید را افزایش داده و باعث رونق تولید در کشور شوند.

captcha