واکنش نژادپرستانه به حادثه فرودگاه جده، انسجام ملی را تهدید می کند
کد خبر: 3177980
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
حجت‎الاسلام ناصر تأکیدکرد:

واکنش نژادپرستانه به حادثه فرودگاه جده، انسجام ملی را تهدید می کند

گروه سیاسی:معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران استان زنجان گفت: ایران ترکیبی از قومیت‌هاست و بخش مهمی از جامعه ایرانی را نژاد عرب تشکیل می دهند؛ بی تردید توهین به اعراب به بهانه خطای مأموران سعودی انسجام ملی را تحت‎الشعاع قرار می‌دهد.


حجت ‏الاسلام علی ناصر، معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران استان زنجان در گفت و گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، با اشاره به بی‎حرمتی دو مأمور سعودی به زائران نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، اظهار کرد: طبیعتاً این هتک حرمت مذموم بوده و هیچ قوم و ملیتی این جسارت را برنمی‎‏تابد؛ اما در این میان توهین به قومیت عرب و برخوردهای نژادپرستانه نیز شایسته نیست.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 49 سوره مبارکه حجرات می‎فرماید:« یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ، ای مردم! همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آنگاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید. بلکه بزرگوارترین شما نزد خدا باتقواترین مردمند و خدا کاملاً آگاه است.» که با توجه به این آیه شریفه، ملاک تفاوت و برتری انسان‏ها، تقوا و پرهیزگاری است که امری اکتسابی می باشد و نباید خطای دو فرد خاطی را به کل افراد یک جامعه نسبت داد.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران استان زنجان تصریح کرد: در بحث روابط بین‎الملل، مسئولان باید به شدت پیگیر این موضوع باشند تا دو مأمور خاطی به اشد مجازات محکوم شده و به سزای عمل خود برسند اما نباید در این میان مردم شعارهایی سر دهند که تفرقه‎انگیز باشد، این نوع حرکات به هیچ وجه صحیح نیست چرا که ایران ترکیبی از قومیت‌هاست و بخش مهمی از جامعه ایرانیایرانی را نژاد عرب تشکیل می دهند و این به دور از وحدت گرایی است که حمله به نژادها را در دستور کار قرار دهیم.

حجت‎الاسلام ناصر خاطرنشان کرد: باید موضوع محکومیت مأموران خاطی از طریق قانونی توسط مسئولان پیگیری شده و مردم از نشان دادن واکنش‎های هیجانی به این موضوع پرهیز کنند چرا در نهایت دود آن در چشم خود آنان می‌‎رود.

وی گفت: توهین به اعراب، با توجه به این که بخش مهمی از کشور ایران را این قومیت تشکیل می‎دهد انسجام ملی را تحت‎الشعاع قرار داده و حتی در سطح جوامع بین‎المللی نیز بازتاب خوبی نخواهد داشت.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: با برخوردهای نژادپرستانه اصل اعتراض، به حاشیه کشیده شده و منجر به این خواهد شد که نتوانیم مطالبات خویش را در این زمینه برآورده کنیم.

captcha