رعایت توصیه‌های اسلام درباره تغذیه سلامت را به همراه دارد
کد خبر: 3176678
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۶
مشاور سازمان بهداشت جهانی:

رعایت توصیه‌های اسلام درباره تغذیه سلامت را به همراه دارد

گروه سلامت: عضو فرهنگستان علوم پزشکی و مشاور سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: اگر توصیه‌های اسلام را در مورد تغذیه مراعات کنیم در واقع خود مراقبتی کرده و سلامت را برای خود به ارمغان می‌آوریم.

ربابه شیخ‌الاسلام، عضو فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تأکید بر اهمیت سلامت مواد غذایی در قرآن گفت: آنچه که در اسلام بر روی آن تأکید زیادی شده است اهمیت سلامت غذا است، قرآن می‌گوید به آنچه که برای انسان و برای تغذیه او آفریده شده است نگاه کن! این نگاه، نگاهِ سطحی نیست بلکه منظور این است که اندیشه کن غذا چگونه تولید شده، چگونه آب، خاک و نور موجب تولید گیاه یا میوه‌ای شده است که به عنوان غذا مورد مصرف مردم قرار می‌گیرد و به آنها سلامت می‌بخشد.

وی افزود: از این نگاه، پیام دیگری دریافت‌ می‌شود آن هم اشاره به میزان تنوعی است که مواد غذایی در طبیعت  دارد، انواع مواد غذایی در رنگ‌ها، طعم‌ها و مواد غذایی به وجود آورده است.

تنوع غذایی مورد نیاز تنوع سلولی است

شیخ الاسلام تأکید کرد: سلول‌های متنوع بدن انسان نیز به این تنوع غذایی نیاز دارند تا به رشد و بالندگی برسند، لذا یکی از توصیه هایی که می‌شود این است که در سبدهای روزانه باید تنوع وجود داشته باشد.

پیشگیری از اصراف و زیاده‌روی مورد تأکید اسلام در کاهش بیماری‌ها نقش دارد
مشاور سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: از جمله اصول دیگری که اسلام بر آن پای می‌فشارد پیشگیری از اصراف و زیاده روی است، اگر اصراف نشود، چاقی نیز وجود نخواهد داشت، ابتلا به قند و چربی خون نیز کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در دین مبین توصیه شده است «پیش از سیری دست از خوردن بکشید» و یا لقمه را آهسته آهسته باید جوید این بدین دلیل است 20 دقیقه طول می کشد تا پیام سیری از معده به مغز برسد در واقع پیش از احساس سیری ما سیر می‌شویم و هر آنچه پس از آن می‌خوریم در واقع زیاده‌روی و عامل بیماری است. اگر توصیه های اسلام را در مورد تغذیه مراعات کنیم در واقع خود مراقبتی کرده و سلامت را برای خود به ارمغان می‌آوریم.

نگرانی از نبود آمار محصولات تراریخته وارداتی
مؤسس و مدیر انجمن علمی غذا و تغذیه همچنین در ادامه گفتگوی خود با اشاره به شعار هفته ملی سلامت به نگرانی‌های موجود در رابطه با محصولات تراریخته پرداخت و گفت: یکی از دلایلی که تا حدودی این نگرانی را در رابطه با این محصولات به وجود آورده است این است که  چند درصد محصولات غذایی وارداتی و یا بذرهای موجود در کشور تراریخته است.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه تجارت در این مسئله نقش اصلی را ایفا می‌کند، لذا نگرانی اصلی این است که سلامت جامعه قربانی سود بازرگانان شود، هر چند این مسئله به ایران اختصاص ندارد و اکثر کشورهای دنیا را به خود مشغول کرده است.

captcha