ضعف شخصیتی و عدم باورهای دینی؛ مهم‌ترین دلیل برقراری دوستی‌های نامشروع
کد خبر: 3107660
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
مظاهری:

ضعف شخصیتی و عدم باورهای دینی؛ مهم‌ترین دلیل برقراری دوستی‌های نامشروع

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: در همه افرادی که به‌دنبال برقراری روابط و دوستی‌های نامشروع هستند، به نوعی مشکلات عاطفی، خانوادگی و شخصیتی وجود دارد، لکن آن‌چه که قابل توجه است و بیش از همه به چشم می‌خورد، کم رنگ شدن باورهای مذهبی و اعتقادی است.

مهرداد مظاهری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) از سیستان و بلوچستان در مورد انگیزه‌های برقراری روابط قبل از ازدواج گفت: اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه به این مسئله بنگریم می‌توانیم شناخت و ارضای حس کنجکاوی را از جمله مهم ترین انگیزه‌های برقراری روابط قبل از ازدواج در افراد مجرد برشماریم.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: عدم بلوغ کامل عاطفی و  روانی، عدم رضایتمندی از زندگی زناشویی، ضعف باورهای دینی و مذهبی، مشکلات و تعارضات حل نشده در الگوهای تربیتی و رفتاری خانواده  و پاره‌ای از مسائل و مشکلات شخصیتی، از دلایل برقراری این‌گونه روابط  در افراد متأهل است.
وی تصریح کرد: در همه افرادی که به‌دنبال برقراری روابط و دوستی‌های نامشروع هستند، به نوعی مشکلات عاطفی، خانوادگی و شخصیتی وجود دارد، لکن آن‌چه که قابل توجه است و بیش از همه به چشم می‌خورد، کم رنگ شدن باورهای مذهبی و اعتقادی است.
مظاهری تأکید کرد: در شکل‌گیری رفتارها و ارتباط‌های اجتماعی ما، هم زمینه‌های شناختی و هم زمینه‌های عاطفی و هیجانی تأثیر دارد؛ و در واقع به طور کلی، ما زمانی در ارتباطاتمان با جنس مخالف، مسیر ناسالم را طی می‌کنیم که بُعد هیجانی، احساسی و عاطفی‌مان بر بُعد عقلانی و شناختی غلبه می‌کند.
وی گفت: همه ما دوست داریم که در موقعیت‌های مختلف به گونه‌ای  مسئولانه و منطقی حرکت کنیم (همانند راننده‌ای که با آگاهی از اصول رانندگی تمایل به رانندگی صحیح و طبق مقرارات دارد)  اما زمانی بر روی قوانین  پا می‌گذاریم و خلاف مقررات حرکت می‌کنیم که دچار لحظه‌ای هیجان گذرا  شویم. در پی ریزی یک ارتباط نامناسب هم  شرایط  همین طور است.
این مدرس دانشگاه افزود: گاهی اوقات در برقراری برخی از ارتباط‌های آسیب‌زا  بدون اختیار حرکت می‌کنیم چرا که در لحظه شکل گیری و به دنبال آن استمرار آن رابطه بعد هیجانی و احساس بر بعد منطقی رفتارهای ما غلبه کرده است.
وی افزود: متأسفانه برقراری چنین روابطی که گاهی بدون اختیار آغاز می‌شود، مضرات روانی و اجتماعی بی‌شماری به‌دنبال دارد. در آینده این روابط برای فرد عادی خواهد شد و با کمرنگ شدن حیا و روح تعهد، باعث می‌شود افراد در زندگی مشترک با همسر خود دچار مشکل شوند.
مظاهری اتلاف و هدر رفتن احساسات را یکی دیگر از آسیب‌های روابط نامشروع عنوان کرد و افزود: ارتباط و دوستی با جنس مخالف به‌ویژه در دختران سبب می‌شود تا فرد تمام عشق و احساسات خود را خرج انسانی کند که شاید تنها برای سرگرمی و یا جبران خلاءهای زندگی خود با وی ارتباط برقرار کرده است و این امر در آینده موجب می‌شود که پس از جدا شدن از هم، دیگر نتوانند شخص دیگری را دوست داشته و عشق بورزند.

captcha