نخستین شهیده ولایت؛ الگوی تمام عیار دین‌داری/ یاس کبودی که مایه حیات جامعه اسلامی است
کد خبر: 2922409
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰

نخستین شهیده ولایت؛ الگوی تمام عیار دین‌داری/ یاس کبودی که مایه حیات جامعه اسلامی است

گروه اندیشه: حضرت زهرا(س) را نخستین شهیده ولایت می‌نامند که حیات جامعه اسلامی مدیون وجود و اقدامات گرانبهای این بانوی بزرگوار اسلام است. بانویی که در دفاع از ولایت از جان مایه گذاشت تا از تضییع حق مسلم ولایت جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، 13 جمادی‌الاول و 3 جمادی‌الثانی هر سال یادآور حزن و اندوهی وصف‌ناشدنی برای شیعیان است. روزی که پاره‌تن برترین عبد خدا، به شهادت رسید و جهانی را تا قیامت در سوگ فرو برد.
به راستی چرا ایام فاطمیه برای شیعیان تا این حد اهمیت دارد؟ و برای غم از دست دادن بانوی بزرگوار اسلام حضرت صدیقه زهرا(س)، دو دهه را به سوگ می‌نشینند؟
حضرت زهرا(س)، نخستین شهیده ولایت می‌نامند که حیات جامعه اسلامی مدیون وجود و اقدامات گرانبهای این بانوی بزرگوار اسلام است. بانویی که در دفاع از ولایت از جان مایه گذاشت تا از تضییع حق مسلم ولایت جلوگیری کند. حقی که می‌توانست سعادت مسلمانان را تا ابد تضمین کند.
این بانوی بزرگ اسلام مادر و پرورش‌دهنده بزرگان جهان تشیع بود. همانها که طی قرن‌ها در حفظ اسلام ناب محمدی تلاش کردند و در این راه نیز از هیچ کوششی دریغ نکردند. به‌طوری که تمام فرزندان این بانوی بزرگوار در طول سالیان مختلف در این راه به شهادت رسیدند لذا از اینجاست که می‌گویند که حضرت زهرا(س) مایه حیات جامعه اسلامی است و اگر نبود وجود و تربیت چنین بانویی، شاید از اسلام نامی در طول تاریخ بیشتر نمانده بود.
«یاس کبود» عنوانی است که به بزرگترین بانوی اسلام داده‌اند. آن هنگام که در دفاع از امام خویش در حالی‌که پنجمین فرزند خود را باردار بود، شخصاً پیشگام شد تا مانع از بروز حق‌کشی و سرکشی از دستورات خدا و پیامبرش شود، اما با ضربه‌های تازیانه ناجوانمردانی روبه‌رو شد که گویا هیچگاه رفتار پیامبر خود را با دخترش ندیده بودند؛ آری! تازیانه‌ها و هجوم آنان پهلوی این بانوی بزرگ اسلام را کبود و شکافت و به «یاس کبود» شهرت یافت.

پنهان ماندن مرقد بانو؛ از مصادیق بارز مظلومیت تنها فرزند رسول خدا(ص)
در مظلومیت تنها فرزند پیامبر بزرگ اسلام(ص) همین بس که با گذشت یک هزار و 400 سال از شهادتش، هنوز مزارش شریفش پنهان است و شیعیانش آرزوی زیارت این بانوی بزرگ اسلام را دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ضمن تسلیت فر‌ارسیدن ایام حزن اهل بیت(ع) گفت: حضرت صدیقه زهرا(س) شخصیتی است که جبرائیل امین با او مراوده یعنی ارتباط پی در پی داشت.
وی افزود: جبرائیلی که وقتی بعضی از پیامبران او را مشاهده می‌کردند مدهوش و بیهوش می‌شدند اما حضرت زهرا(س) با او مراوده دارد و این بانوی بزرگوار شخصیتی بود که اگر مرد بود پیامبر می‌شد.

حجت‌الاسلام رصاف‌ حضرت زهرا(س) را محور عالم دانست و گفت: به‌واسطه شخصیت این بانوی بزرگ اسلام، اهل بیت(ع) بر اهل آسمان‌ها شناسانده شدند.

فرهنگ فاطمی یعنی درد دین داشته باشیم
سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تأکید بر اینکه آنچه که امروز جهان به آن محتاج است فرهنگ فاطمی است، گفت: فرهنگ فاطمی یعنی نه تنها دیندار باشیم بلکه باید درد دین داشته باشیم.
وی اظهار کرد: امروز در هر جای عالم، انسان بگوید که دختری در شب زفاف بهترین لباس خود را به فقیر داد و با لباس کهنه به خانه بخت رفت این مسئله برای همه تعجب برانگیز است و اگر در هر جایی بگوییم شخصیتی، اول همسایه‌ها را دعا می‌کند بعد اهل خانه را برای همه درس‌آموز است.
حجت‌الاسلام رصاف ابراز کرد: امروز او با قبر گمشده خود با ما سخن می‌گوید؛ شخصیت ممتازی که رضای او رضایت خدا و غضب او غضب رسول‌الله(ص) و غضب رسول‌الله(ص) غضب خداست، چرا باید قبرش آشکار نباشد.

زندگی بدون امامت، زندگی جاهلی است؛ بزرگترین درس حضرت زهرا(س) به شیعیان
رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه سرگشتگان از طریق هدایت می‌توانند با آنچه که زهرای مرضیه(س) روشنگری کرد، مسیر حق را پیدا کنند، گفت: او به ما آموخت زندگی بدون معرفت به امام و ولایتمداری زندگی جاهلی است و زندگی جاهلی، مرگ جاهلی هم در پی دارد بنابراین باید دور شمع وجود امام پروانه‌وار گردید.
وی در پایان تأکید کرد: ثانیه ثانیه زندگی و افکار، اندیشه‌ها و روحیات این بانوی بزرگ اسلام امروز برای جامعه ما مایه حیات و بقاست.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام محمد صادق یوسفعلی، رئیس حوزه علمیه بیت‌المهدی(عج) شیراز نیز به خبرنگار ما گفت: حضرت زهرا(س) که یک انسان بهشتی و حوری در قالب انسان است، مدت کوتاهی زندگی کردند ولی سراسر زندگی حضرت درس و بندگی طهارت پاکی و فضیلت است.

حضرت زهرا(س) از اصحاب مباهله و کساست
وی با یادآوری اینکه حضرت زهرا(س) از اصحاب مباهله است، افزود: حضرت زهرا(س) شخصیتی است که در شأن ایشان آیه 33 سوره احزاب (تطهیر) «.... إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا ؛ خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند» نازل شده است.
حجت‌الاسلام یوسفعلی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) از اصحاب کساست، به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسن عسکری(ع) فرمودند ما امامان حجت خدا بر خلق هستیم ولی جد ما فاطمه(س) حجت خدا بر ماست.
رئیس حوزه علمیه بیت‌المهدی(عج) شیراز در ادامه با اشاره به زندگی حضرت زهرا(س) ابراز کرد: حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) در یک خانه گلین 50 متری زندگی می‌کردند ولی آنچنان در تربیت موفق بودند که حسنین(ع) و زینب(س) را تحویل جامعه بشری دادند که تا قیام قیامت برای انسان‌ها الگو هستند.

حضرت زهرا(س) در تمام مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه حضور داشتند
وی عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در جبهه و پشت جبهه و در تمام مسائل سیاسی و اجتماعی حضور داشتند و در جنگ احد مرهم درست  کرده و پدر بزرگوارشان را پانسمان کردند و در قضای ولایت و دفاع از آن با تمام وجود ایستادگی کرد تا جایی که اولین شهیده ولایت شد.
حجت‌الاسلام یوسفعلی با بیان اینکه آن حضرت به حدی ساده‌زیست بود که از فرط آسیاب کردن، دستان مبارکش تاول می‌زد، گفت: زندگی ساده ولی شیرین همراه با حضرت علی(ع) داشت لذا برای یک زندگی عاشقانه نباید داستان‌های عاشقانه دیگری را مثال زد و بهترین الگوی این زندگی، زندگی حضرت علی(ع) و زهراست.
عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: حضرت زهرا(س) جامع همه فضائل انسانی در بعد سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، همسرداری، معرفت، بصیرت و بندگی خدا بود.

captcha