قرائت کاربردی از دین، جوانان را از گرایش به فرق انحرافی بازمی‌دارد
کد خبر: 2895997
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
مدیر مرکز شیعه‎شناسی امام هادی(ع) تهران:

قرائت کاربردی از دین، جوانان را از گرایش به فرق انحرافی بازمی‌دارد

گروه اندیشه: ما باید یک قرائت جدید، تأثیرگذار و کاربردی درخصوص دین در اختیار جوانان قرار دهیم تا بتواند نیازهای جدید جوانان را منطبق بر اصول پاسخ دهد، چراکه در غیر این صورت جوانان به فرق و نحله‎های گوناگون کاذب و انحرافی گرایش می‎یابند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‎الاسلام داوود کیمجانی، مدیر مرکز شیعه‎شناسی امام هادی(ع) تهران ظهر امروز، 6 اسفند در کارگاه آموزشی «نقد فرق و نحله‎های انحرافی» که با حضور مربیان قرآن مدارس استان زنجان در کانون سهروردی زنجان برگزار شد، با اشاره به این‌که ایران جزو چهار مهد تمدن در دنیاست، اظهار کرد: آئین میتراپرستی 4 هزار سال قبل، آئین زرتشت 3600 سال قبل، یهودیت 2600 سال قبل و مسیحیت 1800 سال پیش وارد ایران شده و از 1400 سال پیش شاهد ظهور اسلام در ایران بوده‎ایم.
وی ادامه داد: در قرون اخیر و به‌ویژه پس از افول دولت صفویه، اسلام شیعی در ایران به انحای مختلف مورد تهاجم استعمار و مکاتب اعتقادی مختلف قرار گرفته است که از آن جمله می‎توان به تشکیل حزب کمونیستی توده، تبلیغ گسترده مسیحیت و فعالیت‎های فرماسونری در ایران اشاره کرد.
مدیر مرکز شیعه‎شناسی امام هادی(ع) تهران خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و عمق گرفتن هویت اسلامی در جامعه، این تهاجم شدت بیشتر و تنوع فراوانی یافته است.
حجت‌الاسلام کیمجانی گفت: در طول تاریخ، کج‌فهمی از تعالیم اسلامی، تخیلات موهوم، مساعدت برخی از حکام خائن و دسیسه‎های استعماری باعث شده است تا در جهان اسلام گروه‏های ضاله‎ای پدیدار شوند.

افراط‌گرایی از جمله فرق انحرافی در جهان اسلام است
وی عنوان کرد: ما باید یک قرائت جدید، تأثیرگذار و کاربردی درخصوص دین در اختیار جوانان قرار دهیم تا بتواند نیازهای جدید جوانان را منطبق بر اصول پاسخ دهد، چراکه در غیر این صورت جوانان به فرق و نحله‎های گوناگون کاذب و انحرافی گرایش می‎یابند.
این پژوهشگر حوزه فرقه‌های انحرافی، بهائیت را از جمله گروه‎‎‏های ضاله به وجود آمده در جهان اسلام دانست و گفت: این فرقه 150 سال پیش توسط فردی به نام «علی‌محمد باب» که در بوشهر ادعای بابیت کرد تشکیل شده و پیروان آن در دوران پهلوی نیز بسیار فعال بودند.
حجت‌الاسلام کیمجانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افراط‌گرایی از دیگر فرق انحرافی در جهان اسلام است که از زمان امامان طاهرین(ع) وجود داشته و زحمات امامان معصوم(ع) در تبلیغ اسلام ناب محمدی را افزایش داده است.
مدیر مرکز شیعه‎شناسی امام هادی(ع) تهران در بخشی دیگر از صحبت‎های خویش با اشاره به این‌که در حال حاضر چهار نحله عرفانی در کشور فعالیت دارد، افزود: صوفیه، عرفان‎‏های التقاطی، الحادی و علوم فراعلم از جمله این عرفان‌ها هستند.
وی در پایان ابراز کرد: در این بین 3 نحله فکری شامل علم‎گرایی، ماده‌گرایی، ثروت‎گرایی نیز در جهان در حال فعالیت هستند.

captcha