دیدار جمعی از مسئولان قرآنی با مؤذن پیشکسوت مسجدجامع گوهرشاد + عکس
کد خبر: 2885799
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
روز گذشته صورت گرفت؛

دیدار جمعی از مسئولان قرآنی با مؤذن پیشکسوت مسجدجامع گوهرشاد + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی روز گذشته، سوم اسفندماه با احمد مهرمشهدی معروف به افخمی، مؤذن پیشکسوت مسجدجامع گوهرشاد دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی روز گذشته، سوم اسفندماه با احمد مهرمشهدی معروف به افخمی، مؤذن پیشکسوت مسجد جامع گوهرشاد دیدار کردند.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی، یوسف امینی، رئیس اداره ارشاد مشهد، مهدی لسانی، رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی، حمید غلامی، مدیر فرهنگسرای قرآن، هادی بختیاری، مدیر خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی، هاشم روغنی، قاری بین‌المللی و مصطفی احمدی، مؤذن حرم رضوی و جمعی از خبرنگاران ایکنا از جمله میهمانان این مؤذن پیشکسوت مسجد جامع گوهرشاد بودند.

حمید غلامی، مدیر فرهنگسرای قرآن مشهد با بیان اینکه احمد مهرمشهدی علاوه بر اینکه مؤذن و مبتهل خوبی هستند، استاد و قاری برجسته‌ای نیز به شمار می‌رود، گفت: سال 71 بنده نوجوان بودم و این مؤذن پیشکسوت در شبستان علوی مسجد گوهرشاد جلسه قرآنی داشتند که با استقبال زیاد زائران همراه بود.

وی با بیان اینکه خوش‌ اخلاقی، خوش صدایی، مدیریت عالی، مهربانی و دلسوزی از جمله ویژگی‌های این استاد به شمار می رود که موجب جذب زائران به جلسات ایشان می‌شود، اظهار کرد: شاگردان این استاد علاوه بر تدریس وی، از قرائت قرآن، اجرای تواشیح و مناجات خوانی او کسب فیض می کردند و همه این توانایی‌های استاد باعث رونق جلسات وی می شد.

غلامی از تأثیر و اثربخشی خبرگزاری ایکنا در برپایی چنین نشست‌ها و دیدارهای قرآنی سخن گفت و ابراز کرد: تکریم کریمان و پاسداشت ارزش و فضیلت افراد قرآنی همچون استاد افخمی که به گردن ما حق دارند، باید به انواع مختلف انجام شود که خبرگزاری ایکنا در این جهت برنامه‌ریزی‌های خوبی دارد.

احمد مهرمشهدی، قاری و مؤذن پیشکسوت نیز در این دیدار ضمن تشکر از مسئولان و خبرگزاری قرآنی، گفت: مدتی مسئولیت امور مساجد را در بخش صحت قرائت امامان جماعت بر عهده داشتم و این نشان از علاقه من به روحانیت بود چرا که عقیده دارم اولین کسانی که وارد بهشت می شوند، روحانیان معزز هستند.

وی ادامه داد: اوایل نوجوانی خودم نیز طلبه بودم که درس جامع المقدمات را نزد استاد آستانه پرست تلمذ می کردم و حجت الاسلام محمدهادی عبدخدایی، استاد حوزه و دانشگاه از همکلاسی های بنده در دوران ابتدایی و حوزه علمیه بود که بنده به دلیل مشغله هایی توفیق نداشتم، دروس دینی را ادامه دهم.

این مؤذن پیشکسوت از چگونه مؤذن شدنش سخن گفت و بیان کرد: مرحوم پدرم نیز خیلی خوش صدا بود و همیشه من را تشویق می کرد که ظهرها و شب‌ها بالای پشت ‌بام اذان بگویم، در یکی از روزهای 13 سالگی‎ ام به قصد عبور وارد مسجد گوهرشاد شدم و به دلیل همزمانی با نماز ظهر تصمیم گرفتم که وسط مسجد اذان بگویم، آن زمان رسم بر این بود که هر کس با هر صدایی که داشت در هنگام اذان می‌ایستاد و یک گوشه مسجد اذان می ‎گفت.

مهرمشهدی ادامه داد: با آغاز اذان گفتن، متوجه جذب 25 الی 30 نفر از افراد حاضر در مسجد به سمت خودم شدم به طوری که چراغچی (پدربزرگ شهید چراغچی) به عنوان مسئول امورات روشنایی مسجد گوهرشاد نیز در محل حاضر بود از صدایم خوشش آمده و از من دعوت کرد تا فردای همان روز هم به مسجد گوهرشاد حرم رضوی آمده و اذان بگویم.

وی اضافه کرد: فردای آن روز هم حاج آقای طاهری، متولی مسجد گوهرشاد و نماینده مجلس در آن زمان که به صورت سرزده برای سرکشی به امورات مسجد در محل مشجد حضور یافته بود با شنیدن صوت بنده از من خواست تا مؤذن رسمی مسجد جامع گوهرشاد شوم. 

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد نیز در این دیدار با بیان اینکه هم اکنون خداوند به ما توفیق داده تا به قرآن خدمت کنیم، خطاب به استاد افخمی، گفت: امروز علاقه جوانان به قرآن خیلی زیاد شده و نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست ولی همت و عشقی که در نسل شما وجود داشت، در نسل امروزه موجود نیست و این تفاوتی است که بین جوانان آن زمان با الان وجود دارد.

بر اساس این گزارش تلاوت قرآن توسط هاشم روغنی قاری بین‌المللی قرآن کریم از جمله حاشیه‌های این دیدار بود، تلاوتی که با اصرار استاد افخمی قرائت شد و فضایی دیگر را به این محفل قرآنی بخشید.

همچنین شعرخوانی افخمی، پیشکسوت مؤذن مشهدی از دیگر اتفاقاتی بود که در این دیدار رخ داد و حال و هوای مجلس را با خنده و تبسم همراه کرد، شعری که خود وی در وصف این جلسه و حاضران آن سروده بود.

یادآور می‌شود، احمد مهرمشهدی، معروف به حاج احمد افخمی در سال 1316 در خیابان تهران(امام رضا(ع) فعلی) مشهد در خانواده‎ای مذهبی و کم جمعیت(یک برادر و یک خواهر) متولد شد، پدرش نانوا بود و مغازه‎اش ابتدای کوچه سیاه آب پایین خیابان آن زمان قرار داشت، وی حدود 40 سال مسئولیت مؤذن مسجد گوهرشاد برعهده داشت.

captcha