اجلاس وزرای علوم عدم تعهد 3 اسفند برگزار می‌شود/ علاقه‌مندی برخی اعضا به توسعه دانش قرآنی
کد خبر: 2866333
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
سالار آملی خبر داد:

اجلاس وزرای علوم عدم تعهد 3 اسفند برگزار می‌شود/ علاقه‌مندی برخی اعضا به توسعه دانش قرآنی

گروه دانشگاه: سالار آملی در نشست خبری اجلاس وزرای علوم در پاسخ به خبرنگار ایکنا، از اعلام علاقه‌مندی وزرای برخی از کشورها در رابطه با انجام تحقیقات مشترک اسلامی و قرآنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری اجلاس وزیران علوم، فناوری و نوآوری جنبش عدم تعهد امروز چهارشنبه، 29 بهمن با حضور دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و فرج‌الله صالحی، مدیر اجرایی اجلاس برگزار شد.

سالار آملی با بیان اینکه هفته آینده یکی از بزرگترین تحولات علمی کشورهای غیر متعهد صورت می‌گیرد، گفت: از سال 1940 جنش کشورهای عدم تعهد بعد از در بحران جنگ سرد برای اینکه کشورهای مستقلی باشند شروع شد، از آن زمان علیرغم اینکه در بعضی از جاها به این جنبش اشاره شده بود اما در عمل حرکت قابل توجهی ندیدیم و در واقع ایران سردمدار حرکت‌ها در این زمینه است.

سیراب شدن ظرفیت‌های خالی دانشگاهی؛ از اهداف این اجلاس

وی افزود: امیدواریم تاریخ جدیدی را با همکاری کشورهای غیر متعهد آغاز کنیم. در کشور خودمان ظرفیت‌های بی شمار علمی، دانشگاهی، فن‌آوری و غیره را داریم. انتظار داریم یکی از دستاوردهای این نشست این باشد که ظرفیت‌های خالی دانشگاهی ما را سیراب کند و به بین‌المللی کردن آموزش عالی دسترسی پیدا کنیم.

معاون وزیر در رابطه با اهداف این همایش گفت: در درجه اول جذب دانشجو،‌در مرحله دوم انجام پروژ‌های تحقیقاتی ما بین کشورها و در مرحله سوم مبادله اساتید مد نظر است و طرح‌های متفاوتی برای این در نظر گرفته شده است. هدف اصلی این کنفرانس تحکیم مرجعیت علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران است. رشد علمی ایران باید ادامه‌دار باشد.

بسط همکاری‌های جنوب ـ جنوب

سالار آملی یکی از اهداف این اجلاس را بسط همکاری‌های جنوب ـ جنوب اشاره کرد و گفت: شکافی بین کشورهای شمال با جنوب است. کشورهای شمالی به انحصار علمی بیشتر توجه می‌کنند. همکاری کشورهای جنوب برای پوشش نقاط ضعف از ضروریات است.

وی عنوان کرد: توسعه دیپلماسی علم و فناوری و قدرت نرم می‌تواند ظرفیت‌ساز باشد و جاذبه‌هایی برای دیگر کشورها ایجاد کند. این اجلاس از روز سوم تا پنجم اسفند به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. در روز اول مقامات کارشناس و معاونان وزرا حضور خواهند داشت. روز دوم و سوم نیز با شرکت وزرا برگزار می‌شود.

معاون وزیر افزود: در روز اول بیانیه تهران کار می‌شود. حدود 6، 7 ماه روی این بیانیه کار انجام شده است. در دبیرخانه جنبش غیر متعهد در نیویورک روی آن کار شده است. ان‌شاء الله اگر در روز اول نهایی شود مسیر مشخصی در روند درازمدت می‌توانیم برای خود تصور کنیم. بعد از افتتاحیه، وزرا تحلیل‌های خود را در رابطه با بیانیه علم و فناوری تهران مطرح خواهند کرد.

سالار آملی در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی استفاده از این فرصت در گسترش اندیشه‌های اسلامی و قرآنی گفت: اگر منظور مجموعه مسائل مربوط به توسعه دانش اسلامی و قرآنی و تحقیق در این زمینه باشد بعضی از کشورها علاقه‌مندی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند و امیدواریم با مسئولان وزارات علوم در حوزه قرآنی برای گسترش همکاری‌ها، توافقات خوبی صورت بگیرد.

وی افزود: 58 نهاد بین‌المللی و وزرای کشورهای مختلف در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد. 31 وزیر خواهند آمد و 9 نهاد بین‌المللی در این کنفرانس شرکت می‌کنند. اتحادیه آفریقا، ایسسکو، بانک توسعه اسلامی since technology center و … برخی از این نهادها هستند.

سالاری آملی در رابطه با برنامه‌های این اجلاس گفت: وزرای جنبش عدم تعهد با وزیر علوم ملاقات خواهند داشت. قصدمان ظرفیت‌سازی همکاریهای دراز مدت و بسترسازی یک حرکت عمیق در زمینه اعطای بورس و برقراری همکاری‌های مشترک است.

وی گفت: وزیر علوم سوریه همراه با یک هیئت خواهد آمد و می‌توانیم تحرکات جدی را در رابطه با علم و فناوری پایه‌ریزی کنیم. از دولت عراق نیز تشکر می‌کنیم ایران، عراق و سوریه در ظرفیت‌سازی توسعه علم می‌توانند گام مؤثری بردارند، اگر مجموعه مسائل را به سمت دانایی بیشتر افراد بکشانیم در این محیط تکفیری‌ها قدرت رشد نخواهند داشت. حرکت امروز ما در این منطقه پر از دود و آتش پیام مهمی به دنیا می‌دهد که ما به‌دنبال ظرفیت‌سازی برای علم هستیم.

دستور کار اجلاس تهران

معاون وزیر در امور بین‌الملل با اشاره دستور کار اجلاس تهران گفت: اولین مورد آن سیاست‌های کلانی هست که کشورها بر روی آن توافق می‌کنند، 25 محور تعیین شده است. بعضی از آنها نقش علوم را در توسعه پایدار مطرح می‌کند برخی به همکاری کشورهای غیر متعهد در زمینه دانشگاه کار آفرین اشاره دارد. همچنین ضرورت وجود جوانان و زنان و ارائه راهکارها درباره تحریم‌های غیر منطقی علیه برخی از کشورهای غیر متعهد از محورهای دیگر همایش است.

وی افزود: بستر کاری ما در روز اول این است که آیا این سیاست‌ها مورد قبول کشورها هست یا نه؟ در روز دوم نیز تجربه و پیشنهادات وزرای کشورهای مختلف را خواهیم داشت و اینکه کشورها چه دارایی برای کشورهای دیگر می‌توانند به همراه داشته باشند. تجربه‌ کشورها در اختیار هم قرار می‌گیرد.

معاون وزیر در امور بین‌الملل اظهار کرد: ایران‌هراسی بحث جدی است. تفکر اینکه در منطقه‌ای که بوی دود و آتش می‌آید مجموعه‌ای می‌آید که به‌دنبال توسعه علم و فناوری است پیام مهمی به دنیا مخابره می‌کند. کمتر اجلاسی در دنیا است که 30 وزیر و 30 هیئت دیگر در سطح پائین‌تر از وزیر و بعضی از نهادهای بین‌المللی در حد وزیر در آن شرکت کنند و این اجلاس تقریباً مشابهی ندارد.

سالار آملی اظهار کرد: نمایشگاهی در جنب سالن اجلاس در رابطه با دانش کشور ما برگزار می‌شود تا بیایند و ببینند و دانش کشور ما را ببینند انرژی هسته‌ای اگر نبود بیماران ما راهی برای درمان نداشتند.

وی عنوان کرد: بسیاری از نهادها درگیر دیپلماسی علم و فناوری هستند چون یک بحث عام هست در این اجلاس حتماً از توانایی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور استفاده می‌کنیم. غرفه‌های نیز برای استفاده از ظرفیت‌های ستادی در نظر گرفته شده است.

هر کشوری بخواهد ما را در رابطه با علم و فناوری تحریم کند خودش را تحریم کرده است

معاون وزیر در رابطه با کاهش اثر تحریم‌ها در رابطه با علم و فناوری گفت: هر کشوری بخواهد در این باره ما تحریم کند خودش را تحریم کرده است. این روند، روند مثبتی نیست روند علیه حقوق بشری است که خودشان مدعی آن هستند. در این اجلاس تحریم‌های کلی مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد.

سالار آملی گفت: کنفرانس‌های بین‌المللی روند خاص خودش را دارد. در حاشیه این اجلاس خیلی چیزها اتفاق می‌افتد. ملاقات متعددی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و باید منتظر باشیم و ببینیم چگونه می‌توانیم از این بهره‌برداری کنیم.

captcha