جوایز جشنواره برایم بی‎اهمیت است
کد خبر: 2832779
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
بهروز افخمی:

جوایز جشنواره برایم بی‎اهمیت است

گروه هنر: کارگردان فیلم «روباه» گفت: جوایز جشنواره فجر چون سلیقه چند داور است، برایم مهم نیست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست نقد و بررسی  فیلم «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی با حضور عوامل در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. در ابتدای این نشست بهروز افخمی اظهار کرد: جوایز جشنواره نماینده سلیقه چند نفر داوری است که فیلم‎ها را داوری می کنند. اگر این افراد عوض شوند همه جوایز تغییر می کند به همین دلیل سیمرغ فجر برای من اهمیت چندانی ندارد. شرکت کردن من در جشنواره به دلیل حضور در جشن فجر است، میهمانی طولانی که ده روز ادامه دارد. درضمن برای بعضی از بچه های گروه مهم است که کاندیدا شوند، زیرا احساس می کنند کارشان دیده می شود، اما خوب امسال این اتفاق برای بازیگران «روباه» رخ نداد. همه فیلم ها را هم ندیده ام که بگویم اجحاف یا بایکوتی صورت گرفته است.

وی افزود: من به چنین تغییراتی عادت دارم چرا که بیست سال پیش هم برای «روز شیطان» همین اتفاق رخ داد. در ابتدا بازیگران حضور در فیلم را پذیرفتند و بعد از مدتی هر کدام به دلایلی انصراف دادند. در فیلم «فرزند صبح» هم بازیگران تحت فشار تلفنی و تهدید از حضور در فیلم منصرف شدند. برای این فیلم هم پیش بینی می کردم که چنین اتفاقی رخ دهد، اما شانس آوردم که بازیگرانی که انصراف دادند آنهایی نبودند که من برای نقش های فیلم از ابتدا انتخاب کرده بودم.

افخمی اضافه کرد: نقش مفتون را از همان زمان نگارش فیلمنامه برای حمید گودرزی درنظر گرفته بودم. بابک حمیدیان و جلال فاطمی را هم از بازی های پیشینی که از آن ها دیده بودم انتخاب کردم، اما زمان پیش تولید تهیه کننده تمایل داشت بازیگران دیگری در فیلم حضور داشته باشند، اما آن ها بنا به دلایل متعددی نیامدند و بعدها حمید گودرزی اشاره کرد که فشارهایی برای پذیرش نقش در این فیلم وجود داشته است.

محمد پیرهادی تهیه کننده فیلم هم درباره این کار چنین توضیح داد: انگیزه ساخت این کار از هنگامی شروع شد که یک فیلمنامه‌نویس موضوعی را طرح کرد و من آن را به بهروز افخمی پیشنهاد دادم، اما افخمی این طرح را دوست نداشت و موضوع دیگری را پیشنهاد داد. طرح یک خطی موضوع را دوست داشتم و خواستم که آنرا ادامه دهیم. در طول مسیر به پیشنهاد افخمی برای استحکام بیشتر با افرادی که در مسایل امنیتی فعال هستند جلساتی را تشکیل دادیم و از آنها به عنوان مشاور فیلم کمک گرفتیم. مشاوران موارد گوناگونی را از مسائل امنیتی تعریف کردند و به اصرار افخمی بخشی از این واقعیت ها را در فیلمنامه گنجاندیم.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی و سازمان امنیت ملی به همراه خودم برای این فیلم سرمایه گذاری کردیم. درباره بازیگران فیلم هم باید بگویم، محسن تنابنده اولین کسی بود که برای بازی در این فیلم قرارداد بست و پول گرفت، اما به دلیل اینکه درگیر همکاری با مسعود جعفری جوزانی بود و امکان داشت که فیلمبرداری ما نیز بیشتر از دو ماه زمان ببرد با عذرخوای از گروه جدا شد. رامبد جوان انتخاب بعدی ما بود که او هم به دلیل برنامه خندوانه نتوانست همکاری کند بود. با فریبرزعرب‌نیا در مورد مسایل مالی به توافق نرسیدیم و یکی دیگر از انتخاب های ما به دلیل غیر ایرانی بودن همسرش و عدم تطابق این امر با موضوع داستان «روباه» حضور در فیلم را نپذیرفت.

در ادامه این نشست بابک حمیدیان هم، اظهار کرد: دوست دارم که متفاوت باشم و به حرمت سینمای ایران رد پای کوچکی در آن داشته باشم. در انتها باید بگویم دوستی من با افخمی در پیاده روی های خیابان ولیعصر شکل گرفت و در همین پیاده روی ها بود که او بازی در فیلم «روباه» را به من پیشنهاد داد. البته افخمی برای من نقش دیگری را در نظر گرفته بود که به صلاحدید او و با مشاوره هایی که با هم داشتیم نقشم تغییر کرد. دوست داشتم سینما را در کنار افخمی تجربه کنم و به همین دلیل این نقش متفاوت را پذیرفتم.

captcha