از هجرت تا وفات کریمه اهل بیت(ع)/ حرکت در مسیر ولایت؛ رمز مانایی این هجرت
کد خبر: 2789382
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
مهدی‌پور تشریح کرد:

از هجرت تا وفات کریمه اهل بیت(ع)/ حرکت در مسیر ولایت؛ رمز مانایی این هجرت

گروه اندیشه: مدرس حوزه علمیه قم ضمن تشریح ماجرای هجرت حضرت معصومه(س) تا وفات و تدفین در قم گفت: حضرت معصومه(س) به‌دنبال امام زمانش حرکت کردند که در واقع رمز مانایی این هجرت نیز محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور، مدرس حوزه علمیه قم و پژوهشگر دینی برجسته کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با یادآوری اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) تنها خواهر تنی امام رضا(ع) است، گفت: امام رضا(ع) در زمانی‌که در مرو اقامت داشتند به خواهر خود نامه نوشتند و در آن به ایشان فرمودند که تا نامه من به دست شما رسید بلافاصله به طرف خراسان راه بیفتید.

هجرت حضرت معصومه(س) به همراه 23 نفر
وی افزود: حضرت معصومه(س) پس از وصول نامه برادر بزرگوارشان به امر امام با 23 نفر از برادران و برادرزادگان خود راه افتادند و خود این مهاجرت برای ما یک درس است که حضرت معصومه(س) به‌دنبال امام زمانش حرکت کردند که در واقع رمز مانایی این هجرت نیز محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام مهدی‌پور ابراز کرد: آن حضرت به‌سمت برادر بزرگوار خود حرکت کرد تا به ساوه رسیدند که در آنجا استاندار ساوه به دستور مأمون با آنان برخورد کرد و آن 23 نفر که همراه حضرت بودند که 5 نفر از آن‌ها برادران حضرت معصومه(س) بودند، همه را به شهادت رسیدند و منحصراً حضرت فاطمه معصومه(س) زنده ماندند لذا به احتمال قوی ایشان را هم مسموم کردند.

استقبال اهالی قم از حضرت
مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: در نتیجه ایشان در ساوه رنجور و مریض حال شدند و به طرف قم حرکت کردند؛ از سوی دیگر اهالی قم نیز زمانی‌که فهمیدند حضرت معصومه(س) به سمت شهرشان در حال حرکت است از ایشان استقبال فراوانی کردند به‌طوری که موسی‌بن خزرج یکی از بزرگان قم به سمت ساوه رفت و حضرت را تا قم همراهی کرد ضمن اینکه زمانی حضرت به قم رسیدند صدها نفر از اهالی قم نیز به استقبال ایشان رفته بودند.
وی با یادآوری اینکه حضرت معصومه(س) پس از ورود به قم در منزل موسی‌بن خزرج میهمان بود، گفت: خانه موسی در خیابان چهار مردان است و اینجا محلی است که به آن میدان میر می‌گویند که محل ورود حضرت معصومه(س) به قم بود و در آنجا یک اتاق اختصاص به حضرت دادند و ایشان 17 روز در این مکان به عبادت پرداختند.

بیت‌النور؛ محل عبادت حضرت و احداث مدرسه ستیه در جوار آن
حجت‌الاسلام مهدی‌پور ادامه داد: محراب حضرت به نام بیت‌النور تا به امروز هنوز محفوظ است یعنی تبدیل بنا شده است اما جای آن تغییر نیافته است و بعدها آیت‌الله العظمی گلپایگانی در کنار آن، مدرسه‌ای به نام ستیه یعنی بی بی ساخته است.
این پژوهشگر دینی کشورمان اظهار کرد: سرانجام بعد از 17 روز حضرت معصومه(س) وفات کردند و تمام بزرگان قم با فریادها و ضجه‌های فراوان جنازه حضرت را تا محل حرم فعلی آوردند که در آن زمان این مکان باغی به نام بابلان متعلق به موسی‌بن خزرج بود.
وی اظهار کرد: برای دفن آن حضرت به دلیل آنکه محرمی نداشتند تصمیم گرفتند به دنبال پیرمردی بفرستند تا ایشان را درون قبر نهد اما از آنجا که حضرت فاطمه معصومه(س)، معصوم بودند و تنها یک معصوم می‌توانست این کار را انجام دهد، لذا در روایت‌ها آمده است که در این هنگام دو نفر نقاب به چهره بدون آشنایی با هیچکس وارد شدند و آن حضرت را دفن کردند که می‌گویند آن شخصی که حضرت را در قبر نهاد امام رضا(ع) و شخص دیگری که جنازه حضرت را به دست امام رضا(ع) داد، امام جواد(ع) بوده است.

اشاره به احادیث امام صادق(ع) درباره قم
حجت‌الاسلام مهدی‌پور با بیان اینکه‌ از روزی که حضرت معصومه(س) را در قم دفن کردند، این شهر تبدیل به مرکز دانش شیعه شد، گفت: حضرت معصومه(س) در سال 173 هجری قمری به دنیا آمده و در  هجری201 وفات کرده است اما امام صادق(ع) پیش از آنکه حضرت موسی‌بن جعفر(ع) پدر بزرگوار حضرت معصومه(س) به دنیا آید فرمودند در شهر قم بانویی از تبار من به نام فاطمه‌بنت موسی(ع) از دنیا می‌رود و در آنجا دفن می‌شود و خداوند به دست اوو  به شفاعت او همه شیعیان مرا وارد بهشت می‌کند.
مدرس حوزه علمیه قم با یادآوری اینکه امام صادق(ع) ده‌ها حدیث در فضیلت قم بیان کردند، گفت: از جمله این‌ها آن است که از شهر قم دانش به تمام دنیا پخش می‌شود و  دانش آل محمد(ص) از این شهر به تمام دنیا سرازیر می‌شود.
وی ابراز کرد: این حدیث شریف وقتی بود که کسی قم را نمی‌شناخت و هنگامی که از حضرت پرسیدند قم کجاست؟ فرمود شهری در نزدیکی ری است و این معنا در میان همه شیعه معروف بود اما نمی‌دانستند به چه مناسبت است که امام صادق(ع) فهماند این مسئله به برکت آن بانویی است که در قم وفات و دفن خواهد شد.

حضرت معصومه(س)؛ محور فضیلت‌ها و دانش‌های قم
حجت‌الاسلام مهدی‌پور با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) همیشه محور فضیلت‌ها و دانش‌های قم بودند، گفت: به برکت ایشان حوزه علمیه قم برپاست که در زمان شیخ صدوق تعداد محدثان را 200 هزار نفر نوشته‌اند با این توضیح که آن زمان محدث بودن شغل نبود بلکه هر شغلی این کار را انجام می‌داد لذا از همان زمان اینجا تبدیل به حوزه علمیه شده است تا به زمان ما که در زمان ما نیز آیت‌الله عبدالکریم حائری بنیاد حوزه فعلی را قرار داد و از آن زمان قم مرکز حوزه‌های علمیه شیعه است و اکنون نیز به تمام دنیا نورافشانی می‌کند.
این پژوهشگر دینی برجسته کشورمان گفت: اکنون بیش از یکصد کشور در قم طلبه دارند که در اینجا درس خوانده و علم آل محمد(ص) را به کشور خود به ارمغان می‌برند اما بالاتر از این رسانه‌ها هستند و رادیو و تلویزیون در اختیار مکتب تشیع است.

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در نشر علوم آل محمد(ص) از قم به تمام دنیا
وی اضافه کرد: به تمام زبان‌ها و کشورها این علوم آل محمد(ص) توسط رسانه‌های ما ابلاغ می‌شوند به طوری که  امروزه یک شیعه درکشوری یافت نمی‌شود که پای ماهواره‌ها و برنامه‌های پخش شده از قم ننشسته و استماع نکند و  بدین وسیله حدیث امام صادق(ع) که فرمودند از شهر قم به تمام دنیا علم منتشر می‌شود با چشم خود مشاهده می‌کنیم.
حجت‌الاسلام مهدی‌پور تأکید کرد:‌ تمام این‌ها بر محوریت حرم مطهر و مضجع منور حضرت فاطمه معصومه(س) است که به فضل الهی ما این سعادت را داریم که در سایه این بی بی دو عالم هستیم لذا تأثیرگذاری حضرت در سطح دنیا برای نشر دانش اهل بیت(ع) چیزی است که بر همگان مکشوف و آشکار است.

captcha