مرزبندی ارزش‌های دینی و اخلاقی در آثار نادرست است/ کار با «ارجمند» همیشه خوشایند بود
کد خبر: 2618909
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
علی‌رضا افخمی:

مرزبندی ارزش‌های دینی و اخلاقی در آثار نادرست است/ کار با «ارجمند» همیشه خوشایند بود

گروه هنر: یک کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیون گفت: برخی می‌پرسند که پیام یک اثر باید متکی به اخلاقیات باشد یا توصیه‌های دینی؟ در پاسخ باید گفت که ارزش‌های اخلاقی و دینی از هم جدا نیستند؛ پس نباید برای این دو حوزه مرزبندی کرد.

علیرضا افخمی، کارگردان تلویزیون و مشاوره فیلمنامه سریال «همه چیز آنجاست»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌اللملی قرآن(ایکنا) درباره چگونگی شکل‌گیری این سریال اظهار کرد: دو سال پیش فیلمنامه این سریال توسط فیروزه قشقایی به من پیشنهاد شد؛ سناریویی که پس از خواندن آن متوجه شدم متن بضاعت لازم را برای کار کردن دارد. یعنی متن این پتانسیل را داشت تا داستانش گسترش پیدا کند. در ضمن موقعیت جذابی که در قصه وجود داشت این امکان را فراهم آورد تا کار از فضاهایی خوبی برای تماشاگر بهرمند شود. این موضوع نیز تنها نظر من نبود، بلکه مدیر بخش فیلم و سریال شبکه 3 نیز چنین نظری داشت.

وی افزود: نکته دیگری که به عقیده من فیلمنامه را جذاب می‌کرد محتوا و پیامی بود که کار در خود نهان داشت، چون نگرشی که در این کار به موضوعات مورد نظر می‌شد، از تازگی لازم بهره برده بود، البته ممکن است این سؤال پیش آید که پیام فیلم متکی به اخلاقیات بوده یا توصیه‌های دینی؟ در پاسخ به این سؤال نظر من این است که ارزش‌های اخلاقی و دینی از هم جدا نیستند، پس نباید برای این دو حوزه مرزبندی مشخص کرد.

این کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیون ادامه داد: بازنویسی فیلمنامه این کار زمان زیادی طول کشید، زیرا بیش از یک سال زمان برد تا با همکاری نویسنده فیلمنامه را به شکل دلخواه تنظیم کنیم. پس از آن ساخت کار آغاز شد. درباره بخش تولید هم باید بگویم که با توجه به زمان محدودی که در اختیارمان بود، کمی دستخوش سختی شدیم. امری که به نوعی بر روی کیفیت تاثیر گذاشت. این ضعف نیز به دلیل مشکلات بودجه‌ای که سیما در سال‌های اخیر درگیر آن است، به وجود آمده است. با توجه به این مشکل شهرام شاه‌حسینی (کارگردان) و داود هاشمی (تهیه‌کننده) انرژی زیادی را صرف کردند که این شتاب کمتر بر روی کارشان تأثیر منفی بگذارد.

افخمی درباره چینش بازیگران این سریال گفت: چینش بازیگران این سریال طبق نظر کارگردان کار انجام شد. وی معتقد بود در کنار بازیگران مطرح باید از بازیگران جوان و تازه‌کار نیز بهره برد تا نیروهای جدیدی به این حوزه وارد شوند.

کارگردان سریال «پنجمین خورشید» در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که آیا در این کار برخی الگوهای کلیشه‌ای از آدم‌های مذهبی شاهد نیستیم؟ بیان کرد: من کلیشه‌ را درک نمی‌کنم، چون این عنوان یعنی اینکه در یک سریال و داستان مشابه و در شرایطی مشابه نگاه همسان به شخصیت وجود داشته باشد، اما زمانی‌که در سریالی، شخصیت مورد نظر خارج از موقعیت مشابه ترسیم شود، دیگر نمی‌توان به روی آن عنوان کلیشه را نهاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیام اقتصادی این سریال هم چنین توضیح داد: این کار به نوعی سعی دارد به تولیدات داخلی هم بپردازد، یعنی نشان دهد که  تا چه حد مصرف تولیدات ایرانی می‌تواند به اقتصاد کشورمان یاری رساند. این کار نیز به هیچ وجه در شکل کلامی انجام نشده، بلکه سعی شده که مردم به واقع آنچه مد نظر سریال است، به صورت عینی در زندگی روزمره شخصیت‌ها ببینند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که چگونه در کارهای وی پیام‌های دینی به صورتی جذاب ارائه می‌شود و کارهایش نیز عمدتا آثاری پرمخاطبی می‌شوند؟ گفت: دلیل دستیابی به این نکته که به آن اشاره می‌کنید این است که من فیلم زیاد نگاه می‌کنم. فیلم‌هایی که تنها محدود به یک کشور نیست. درضمن سعی می‌کنم از تجربه دیگران هم برای بهتر شدن کارهایم سود برم. یعنی می‌بینیم یک سریال به چه دلیل نتوانسته با تماشاگر ارتباط برقرار کند، سپس آن نقص‌ها را از کارم دور می‌کنم.

افخمی در پایان درباره درگذشت انوشیروان ارجمند هم چنین گفت: تجربه کار با انوشیروان ارجمند برای من بسیار خوشایند بود، زیرا وی به شدت در کارش تعهد داشت. من این موضوع را به وضوح در سریال «پنجمین خورشید» مشاهده کردم و در کار بعدیم نیز جای وی خالی خواهد بود. درباره وی خاطره‌ای در ذهن دارم و آن هم مربوط به زمانی است که وی قرار بود در سریال «پنجمین خورشید» ایفای نقش کند. وی سالها بود که مو و محاسن بلند داشت که من به دلیل نیاز نقش از وی خواستم آنها را کوتاه کند. ارجمند این کار را با وجود اینکه برایش سخت بود، اما قبول کرد.

captcha