ابعاد شخصيتی مؤسس كتابخانه هلال(ع) مورد توجه علمای بزرگ شيعه بوده است
کد خبر: 2477731
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶

ابعاد شخصيتی مؤسس كتابخانه هلال(ع) مورد توجه علمای بزرگ شيعه بوده است

امام‌جمعه شهرستان آران و بيدگل گفت: شخصيت علمی و عملی آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی(ره) مؤسس كتابخانه آستان مقدس هلال‌بن‌علی(ع) مورد توجه علمای بزرگ شيعه در عصر خود بوده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد موسوی، امام‌جمعه آران و بيدگل با اشاره به اجازه‌نامه‌ای كه آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی(ره) با امضای آيت‌الله شيخ عبدالكريم حائری يزدی، مؤسس حوزه علميه قم، آيت‌الله ميرسيد علی يثربی و آيت‌الله سيدنظام‌الدين آل‌ياسين در باب اجتهاد و اجازه نقل حديث و روايات از ائمه‌اطهار(ع) دريافت كرده، تصريح كرد: اين اجازه‌نامه نشانه جايگاه و شخصيت كامل و جامع آيت‌الله دربندی در ابعاد علمی و عملی است.
وی افزود: به كار بردن عباراتی چون عالم عامل، فاضل كامل، صاحب فهم سليم و ذوق مستقيم، مورد اعتماد، ستون شيعه، نخبه و برجسته در بين علما در وصف شخصيت آيت‌الله شيخ‌آقا حسين دربندی(ره) در اين اجازه‌نامه تنها گوشه‌ای از شخصيت چند بعدی و ذو فنون اين عالم بزرگوار را به تصوير می‌كشد.
امام‌جمعه شهرستان آران و بيدگل تعيين امام جماعت و تشكيل اولين هيئت‌امنا برای آستان مقدس حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع)، احداث كتابخانه آستان مقدس هلال‌بن‌علی(ع) و اعطا چند نسخه از آثار خطی و كتب نفيس و ارزشمند خود به اين كتابخانه، ايجاد دفتر اسناد رسمی جهت ثبت عقود و معاملات مردم برای اولين‌بار در شهرستان و برگزاری نماز جماعت در دو مسجد مهم آران و بيدگل را از جمله بزرگترين خدمات و باقيات و صالحات آيت‌الله دربندی در زمان حياتشان دانست.
وی عشق وافر به ائمه‌اطهار(ع) و ارادت خاص به امامزاده‌های مدفون در شهرستان آران و بيدگل و به ويژه آستان مقدس حضرت محمد هلال‌بن‌علی(ع) را مهم‌ترين ويژگی اخلاقی و سرچشمه تمامی سجايای روحی و اخلاقی آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی(ره) عنوان كرد و افزود: اين عالم وارسته با احيای شعائر اسلامی در سطح منطقه و انجام فعاليت‌های عام‌المنفعه در زمينه رفع مشكلات اجتماعی مردم در زمان رژيم ستمشاهی پهلوی، ياد و خاطره‌ای ستودنی و قابل تقدير از خود در ذهن و دل مردم شهرستان آران و بيدگل به جای گذاشته است.
يادآور می‌شود، آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی در مهرماه 1267 ه.ش در آران و بيدگل متولد شد و با تحصيل علوم دينی در محضر علمای بنام زمان خود توانست به مقام اجتهاد برسد و از علمايی همچون ميرزا محمدحسين نراقی، ميرزااحمد عاملی، سيد‌محمد حسين رضوی، ميرسيدعلی يثربی، شهاب‌الدين نراقی و شيخ‌عبدالكريم حائری، مؤسس حوزه علميه قم اجازه اجتهاد و نقل روايت داشت.
آيت‌الله افتخارالاسلام دربندی آرانی بهمن‌ماه 1345 به ديار باقی شتافت و در حرم مطهر حضرت محمد هلال‌بن‌علی‌بن‌ابيطالب(ع) در شهرستان آران و بيدگل به خاك سپرده شد.
captcha