قرضاوی: صحابه بودند كه ايرانيان را از عبادت آتش آزاد كردند!
کد خبر: 1526145
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۱:۰۶

قرضاوی: صحابه بودند كه ايرانيان را از عبادت آتش آزاد كردند!

گروه بين الملل: شيخ يوسف قرضاوی در حين مناظره خود با آيت الله هاشمی رفسنجانی، در دفاع عام از جايگاه صحابه، ايشان را آزاد كننده ايرانيان از عبادت آتش خواند!!

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، قرضاوی در ابتدای صحبتهای خود كه به صورت ويديو كنفرانس در مناظره با آيت الله هاشمی رفسنجانی بيان می نمود، با سلام و درود به پيامبر اكرم(ص) و ابراز خرسندی از مناظره با رفسنجانی از وی تقدير كرد و اين كنفرانس ويديويی را صاحب اهميت خواند. او از خاطره 8 سال قبل خود در ديدار با رفسنجانی و اهدای تفسير قرآن از سوی رفسنجانی به خود به نيكی ياد كرد.
وی گفت: ما همه شهادتين را می گوييم و به قبله ای واحد معتقديم و بنابر اين اساس، بايد از كينه های سياهی كه برخی از مسلمانان دچار آن هستند دوری كنيم.
قرضاوی گفت: در همايش تقريب مذاهب، از من بخاطر سخنانی كه گفتم انتقاد شد. اين همايش ها اگر به مشكلات واقعی نپردازند اهميتی ندارند. ما در اين ديدار می خواهيم از موضوعاتی كه سنی و شيعه از آن رنج می برند مانند موضوع تكفير سخن بگوييم.
رييس اتحاديه علمای اسلامی گفت: اگر در بين اهل سنت كسانی شيعيان را تكفير می كنند شيعيان هم شديدتر از آن اهل سنت را تكفير می كنند. مانند صاحب بحارالانوار. درست نيست موضوع سنی و شيعه در مساجد و خطبه های عامه مطرح شود.
قرضاوی افزود: در كل عالم، يك سنی پيدا نمی شود كه به اهل بيت (ع) توهين كند. چه كسی از مسلمانان اهل سنت است كه به شباب اهل جنت و آل علی(ع) توهين كنند. اما در بين برخی از شيعيان، شاهد توهين به صحابه هستيم و من در همه همايشهای تقريب به اين موضوع اشاره كرده ام.
قرضاوی ادامه داد: اينان شاگردان پيامبر و ثمره تربيتی پيامبر هستند و اگر به آن ها توهين كنيم به پيامبر و استاد آن ها توهين كرده ايم. خداوند در 8 سوره از قرآن يعنی سوره های توبه، اعراف، انفال، حج، حشر و حديد به برتری اين صحابه اشاره كرده است. اين ها اسلام را در مصر و ايران منتشر كرده اند. چه كسی ايرانيان را از عبادت آتش آزاد كرد و آن ها را مسلمان كرد؟
او گفت: بايد مشايخ اهل سنت و شيعه كه وثيقه مكه را امضا كرده اند به بندهای آن عمل كنند.
قرضاوی به درگيريهای مذهبی در عراق اشاره كرد و گفت: در عراق برخی از اهل تسنن را به زور از شهرهای خود مهاجرت دادند و از سويی ديگر حسينيه های شيعيان را به زور از صاحبان اصلی آن ها گرفتند و تصاحب كردند. دشمنان اسلام قصد از هم پاشيدن وحدت امت اسلامی را دارند. ملت عراق بايد وحدت خود را حفظ كنند و با هر گونه تقسيم اراضی مخالفت كنند.
پاسخ آيت الله هاشمی رفسنجانی را در خبر بعدی ايكنا بخوانيد.
captcha