ماه محرم؛ ماه نگهداری از اسلام و ترویج فرهنگ عاشورایی
کد خبر: 1466122
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰

ماه محرم؛ ماه نگهداری از اسلام و ترویج فرهنگ عاشورایی

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های کردستان بر ترویج فرهنگ عاشورا در زندان‌ها تأکید کرد و گفت: ماه محرم ماه نگهداری از اسلام و ترویج فرهنگ عاشورایی است.

اسدالله گرجی‌زاده، مدیرکل زندان‌های کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) در این زمینه که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است»، اظهار کرد: جامعه با الگوگیری از فرهنگ عاشورا می‌تواند خود را در برابر آسیب‌ها و تهدیدها بیمه کند.

وی هویت جمهوری اسلامی را برگرفته از حماسه حسینی دانست و افزود: نهضت عاشورا به لحاظ ماهیت اسلام‌خواهی، اصلاح ‌طلبی و ظلم ستیزی‌اش، همواره الهام بخش انقلابیون و حرکت‌های اصلاحی بوده است که  انقلاب اسلامی ایران نیز از آن سرچشمه سیراب شد و از محتوای عاشورا الهام گرفت که این مهم هم از سوی رهبر انقلاب و هم از ناحیه مردم بود.

گرجی‌زاده با اشاره به تأثیر فرهنگ عاشورایی در پیروزی مردم در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: در دوران دفاع مقدس همین که رزمندگان خود را در مسیر اهداف عاشورا می‌دیدند، شور می‌گرفتند و خانواده‌های آن‌ها نیز که می‌دانستند به جبهه‌های حسینی سرباز می‌فرستند، صبور و مقاوم می‌شدند و شهیدان جبهه‌ها را مسافران بازگشته از کربلا می دانستند و عزیمت به جبهه را حرکت به سوی حرم حسینی می‌دیدند.

وی بیان کرد: جانبازان بی‌دست را اقتداکنندگان به قمر بنی‌هاشم می‌دانستند و مادران و خواهران و دختران شهدا را درس آموخته از زینب و سکینه می‌یافتند و در شب‌های حمله، با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی و عزاداری برای امام حسین(ع) روحیه می‌گرفتند.

جایگاه محرم و واقعه عاشورا به مردم القا شود

مدیرکل زندان‌های استان کردستان با تأکید برای این موضوع که در جامعه می‌بایست جایگاه محرم و واقعه عاشورا به مردم القا شود، عنوان کرد: پیام عاشورا و سرور و سالارشهیدان تاریخ مصرف ندارد و فرهنگ غنی عاشورایی می‌بایست با جان و دل ترویج داده شود تا نسل‌های آینده نیز بتوانند فرهنگ ایثار و آزادگی را ادامه دهند.

وی به‌ویژه برنامه‌های زندان‌های این استان در ماه محرم نیز اشاره کرد و افزود: مددجویان زندان‌های کردستان همه ساله با آغاز ماه محرم هم چون سایر عاشقان و عزادران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با برگزاری ویژه‌برنامه‌های مختلف از جمله همخوانی قرآن، نوحه‌سرایی و سینه‌زنی، زیارت عاشورا و دعای کمیل و ... این ایام را گرامی می‌دارند عشق و ارادت خود را اینگونه به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

گرجی‌زاده برگزاری ویژه‌برنامه‌های ماه محرم در زندان‌های این استان را هدفمند دانست و یادآور شد: خوشبختانه برنامه‌های ماه محرم در زندان‌های کردستان طوری تنظیم و برگزار می‌شود که ضمن تأثیرگذاری بر اخلاق و رفتار مددجویان بتواند فرهنگ غنی عاشورا و هدف از قیام امام حسین(ع) را نیز به مددجویان انتقال دهد.

captcha