۴۰ همایش با هدف مبارزه با ایجاد بدعت در عزاداری‌های ماه محرم برگزار می‌شود
کد خبر: 1462637
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
در آذربایجان شرقی؛

۴۰ همایش با هدف مبارزه با ایجاد بدعت در عزاداری‌های ماه محرم برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: برای مقابله باتهاجم فرهنگی دشمن درخصوص ایجاد بدعت و خرافه‌گویی درعزاداری‌های ماه محرم، ۴۰ همایش مختلف در آذربایجان شرقی باحضور مسئولان، مبلغان و شاعران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می‌شود.

محمد فتح‌الله‎‏زاده، کارشناس تشکل‎‏های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن درخصوص ایجاد بدعت و خرافه‌گویی درعزاداری‌های ماه محرم و باهدف آگاه‌سازی مردم 40 همایش مختلف در آذربایجان شرقی باحضور مسئولان، مبلغان و شاعران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می‌شود.

فتح‌اله‌زاده پخش کلیپ و توزیع بسته‌ها و بروشورهای فرهنگی را در این همایش‌ها از دیگر برنامه‌های تدوین شده ماه محرم عنوان کرد و نقش رسانه ملی را در این ارتباط مؤثر دانست و ادامه داد: اما متأسفانه تاکنون صدا و سیما اقدام چندان تأثیرگذاری در جهت آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نکرده است.

وی همچنین به اشعار و مضامینی که در مراسم‌ها خوانده می‌شود اشاره کرد و افزود: برای اینکه اشعار محتوایی باشند تاکنون نوحه‌های سالم و بدون آسیب تهیه شده و در برنامه‌های مختلف بین عزاداران پخش می‌شود.

کارشناس تشکل‎‏های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی تعمیق سطح فکری مخاطبان، استفاده از سخنرانان فاضل و دانشمند، ارتقای سطح آگاهی‌های مسئولان و هیأت‌های مذهبی و به‌روز بودن آن از آسیب‌ها و تهدیدهای جدید و مهمتر از آن نصب‌العین قراردادن خط مشی‌های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص محرم و صفر را ازجمله اقدامات مقابله با تهدیدهای تهاجم فرهنگی دشمنان برشمرد.

فتح‌الله‌زاده تأکید کرد: جریان‌های افراطی نیز به نام شیعه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای درصدد هستند با مسائلی چون قمه‌زنی و... به وحدت مسلمانان خدشه وارد سازند که در این خصوص فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما بسیار مؤثر است.

وی ازفعالیت 17 تعداد کانون مداحان در استان خبر داد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی، شناسایی و ساماندهی مداحان ازجمله فعالیت‌های این کانون‌ها است که اکنون بیش از 5 هزار مداح در استان وجود دارد که 4 هزار نفر از آنان شناسایی شده‌اند.

فتح‌الله‌زاده با اشاره به فعالیت شوراهای هیأت‌های مذهبی، برگزاری دوره‌های آموزشی، حل اختلاف بین هیأت‌ها و تغذیه فکری آنان را از دیگر فعالیت‌های این شوراها بیان کرد و گفت: درحال حاضر شوراهای هیأت‌های مذهبی در 17 شهرستان فعالیت می‌کنند.

کارشناس تشکل‎‏های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی همچنین از شناسایی 80 هیأت مذهبی خواهران در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درمراسم‌های فوق همه اقشار ممکن است حضور داشته باشند و از سوی دیگر در عزاداریهایی که اکثر حاضران را برادران تشکیل داده و خواهران معذٌب می‌شوند، برنامه‌های مختلف مذهبی و مراسم سوگواری مختص خواهران برگزار می‌شود.

captcha