هنر ارزشی‌، بهره‌گیری از ارزش‌های زندگی است
کد خبر: 1452951
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
مریدی:

هنر ارزشی‌، بهره‌گیری از ارزش‌های زندگی است

گروه هنر: معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه هنر ارزشی یک هنر موزه‌ای از جنگ و جبهه نیست،‌ گفت: این هنر بهره‌گیری از ارزش‌های زندگی و متعهد به عدالت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، محمدرضا مریدی، معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شب گذشته، 31 شهریورماه در مراسم اختتامیه جشنواره شعر حضرت شاهچراغ(ع) که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت:‌ هنر ارزشی یک هنر موزه‌ای از جنگ و جبهه نیست بلکه بهره‌گیری از ارزش‌های زندگی روزمره است.

وی افزود: هنر ارزشی یک هنر استراتژیک از منابع، مصالح و منافع و هنر تحلیل یافته از کلیشه‌ها و فرم‌های زیباشناختی تکرار شونده نیست بلکه هنری متعهد به عدالت است.

مریدی با تأکید بر اینکه هنر متعهد به زیباشناسی تالارهای هنری پناه نمی‌برد و ترسی از پیوند با فقر ندارد، گفت: هنر ارزشی به هپروت هنر پناه نمی‌برد و از همین بابت است که هنر ارزشی یک هنر واقع‌گرایانه و تلخ و گزنده است.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه هنر ارزشی تحلیل یافته از رمانتیسم مذهبی نیست، گفت: این هنر پیوندی با واقعیت‌های اجتماعی دارد و در پیوند با مذهب نیز قرار دارد.

وی اظهار کرد: اگرچه هنر متعهد ریشه در روشنفکری، مسئولیت‌گرایی اجتماعی دارد اما وجه تفاوت هنر متعهد ایرانی با غیرایرانی این است که هنر متعهد برای ما یک منبع ذخیره معانی مذهبی است.

مریدی گفت:‌ هنر مذهبی، معنوی، دینی و ارزشی اگرچه همه در یک بستر مشترک هستند اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که در آثار هنرمندان قابل بررسی است.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: افرادی کمی هستند که نظریه هنر ارزشی را ارائه دهند لذا تلاش ما در اداره ارشاد بر این است که آفریده‌های هنرمندان را سازماند‌هی کنیم البته به‌صورت اداره‌ای بلکه نوشته‌های هنرمندان بدانیم.

وی تصریح کرد: باید همانطور که شاعر ارزشی داریم،‌ نظریه‌پرداز و منتقد ارزشی هم داشته باشیم و این موجب می‌شود که تئوری ویژه برای هنر ارزشی داشته باشیم.

captcha