واگذاری امور فرهنگی ـ اجتماعی به مساجد از موازی کاری جلوگیری می‌کند
کد خبر: 1420287
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
افخمی:

واگذاری امور فرهنگی ـ اجتماعی به مساجد از موازی کاری جلوگیری می‌کند

گروه جامعه: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری بسیاری از امور فرهنگی اجتماعی از سوی دستگاه های مسئول به مساجد از موازی کاری جلوگیری می‌کند.

شهروز افخمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص چگونگی ایجاد پایگاه تبلیغ معارف اهل بیت (ع) در مساجد اظهار کرد: مساجد با توجه به نقش مهمی که در جامعه اسلامی دارند، مناسب ترین مکان برای تبلیغ معارف اهل بیت (ع) به شمار می روند.
وی افزود: مساجد در نگاه اول مکانی برای عبادت خداوند به شمار می روند ولی تاثیر آنها در نشر معارف دینی بسیار زیاد است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به تأثیر معنوی حضور در مساجد برای آحاد جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: حضور در مساجد تاثیر معنوی زیادی را برای قشرهای مختلف مردم به ارمغان می آورد و اهل مسجد معمولا از بسیاری از معضلات اجتماعی در امان هستند.

ارتباط میان مردم و مساجد به ارتباط آنها با ائمه جماعت بستگی دارد
افخمی در خصوص نقش ائمه جماعت مساجد هم گفت: ائمه جماعت در مساجد نقش محوری را بر عهده دارند به شکلی که ارتباط میان مردم و مساجد تا حد زیادی به ارتباط آنها با ائمه جماعت بستگی دارد.
وی افزود: براساس تجربیات موجود ائمه جماعت مساجد با همفکری سایر اهل مسجد همواره توانسته اند بسیاری از مشکلات مردم و محلات را برطرف کنند و این تجربه خوبی است که باید تداوم داشته باشد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ارتباط توام مردم با امام جماعت را به نوعی تقویت کننده ارتباط مردم با روحانیت دانست و خاطرنشان کرد: در معارف اسلامی برای تمامی قسمت های زندگی دستوری وجود دارد بنابراین عمل به احکام اسلامی مستلزم ارتباط خوب و مناسب میان مردم و روحانیت است که ارتباط با ائمه جماعات اساسی ترین جلوه این ارتباط به شمار می رود.
افخمی با بیان اینکه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارتباط میان مردم و روحانیت بسیاری از موانع را از سر راه برداشت، یادآور شد: در آن زمان که مردم ارتباط خود را با روحانیت تقویت کردند، انقلاب اسلامی ما توانست رژیم طاغوت را سرنگون کند و در دوران دفاع مقدس، دشمن بعثی تا بن دندان مسلح را به ورطه نابودی بکشاند بنابراین همانطور که امام راحل عظیم الشان فرمودند ارتباط میان مردم و روحانیت باید همواره مستحکم باشد.

مجلس، دولت و دیگر نهادها باید از مساجد حمایت کنند
وی در خصوص حمایت دستگاه های مسئول از فعالیت های مختلف در مساجد هم گفت: با توجه به ظرفیتی که در مساجد برای انجام فعالیت های مختلف فرهنگی و معرفتی وجود دارد، دستگاه های مختلف فرهنگی اعم از مجلس و دولت و دیگر نهادها باید از مساجد حمایت کنند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین تصریح کرد: موازی کاری در عرصه فرهنگی و اجتماعی همواره موجب شده نتیجه لازم را کسب نکنیم بر همین اساس اگر بسیاری از امور فرهنگی به مساجد واگذار شود و از فعالیت های فرهنگی اجتماعی مساجد حمایت شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
افخمی با تاکید بر لزوم حضور کودکان و نوجوانان در مساجد تصریح کرد: کودکان و نوجوانان از سنین پایین باید با مساجد ارتباط و پیوستگی داشته باشند تا فرهنگ حضور در مسجد و فراگیری معارف اسلامی در آنها نهادینه شود که این مسئله با همکاری خانواده ها میسر می شود.
وی ادامه داد: همچنین مساجد هم باید برنامه های خوبی را برای این سنین داشته باشند تا جاذبه خوبی برای کودکان و نوجوان مخصوصا در ایام فراغت از تحصیل به وجود بیاید.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان نقش بسیج و کانون های فرهنگی مساجد را در جذب کودکان و نوجوانان بسیار موثر دانست و گفت: هماهنگی مناسب میان بسیج و کانون های فرهنگی مساجد در شهرها و روستای های مختلف شرایط جذب بهتر کودکان و نوجوان را در مساجد فراهم می کند و موازی کاری در فعالیت های تربیتی را از بین می برد.

captcha