برخی نقدها به عملکرد فرهنگی دولت مصداق کار غیرفرهنگی است/ فرهنگ امری دولتی نیست
کد خبر: 1419880
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
محمدجواد آرین‌منش:

برخی نقدها به عملکرد فرهنگی دولت مصداق کار غیرفرهنگی است/ فرهنگ امری دولتی نیست

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه نقد در حوزه فرهنگ باید عالمانه و منصفانه باشد، گفت: برخی کسانی که از تریبون‌ها و رسانه‌ها صرفا در حال تخریب عملکرد فرهنگی دولت هستند در واقع به نام نقد فرهنگی عمل غیر فرهنگی انجام می‌دهند.

محمد جواد آرین‌منش، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فعالیت فرهنگی خود در دوران مختلف به ویژه سابقه عضویت هشت ساله در کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان نائب‌رئیس اول، درباره نقش دولت، نهادهای خارج از دولت و مردم در حوزه فرهنگ  گفت: براساس تجارب حضور خود در عرصه فرهنگ قویا معتقدم فرهنگ امری دولتی نیست بلکه مردم پدیدآورنده فرهنگ هستند.

اقداماتی مانند فیلترینگ کاملا کارآیی خود را از دست داده است 

این عضو حزب مؤتلفه اسلامی افزود: تمامی آحاد جامعه به ویژه علما، نخبگان، شخصیت‌های دینی، رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی همگی در توسعه یا انحطاط فرهنگ ایرانی - اسلامی می‌توانند نقش داشته باشند.

آرین‌منش اظهار کرد: اقدامات سلبی و بازدارنده نظیر فیلترینگ، اعمال قانون منع استفاده از گیرنده‌های ماهواره‌ای و موارد محدودکننده‌ای از این گونه که گاهی از دولت انتظار می‌رود امروزه کاملا کارآیی خودش را از دست داده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که هر دانش‌آموز به یک یا چند فیلترشکن مجهز است سخن از فیلترینگ و برخورد دولت در این زمینه یک موضوع ساده‌لوحانه است و امروز هیچ‌کس قادر نیست جلوی ورود این امواج را بگیرد.

حل معضلات فرهنگی صرفا توسط دولت امری محال است

این فعال فرهنگی درباره راهکارحفاظت از آسیب‌های این برنامه‌ها گفت: باید به دنبال مصونیت‌سازی نسل جوان حرکت کرد و مصونیت‌سازی هم کار دولت نیست، البته دولت می‌تواند نقش داشته باشد اما همان مقدار که دولت می‌تواند ایفای نقش کند، ده‌ها برابر آن علما، نخبگان، خطبای جمعه، شخصیت‌های فرهنگی و رسانه‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

آرین‌منش تأکید کرد: لذا اینکه ما انتظار داشته باشیم مسائل و معضلات فرهنگی به تنهایی توسط دولت حل شود امری محال و نشدنی است و در هیچ دوره‌ای هم چنین اتفاقی رخ نداده است و اساسا امکان‌پذیر نبوده است؛ لذا نباید از فرهنگ به عنوان چماقی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی علیه یکدیگر استفاده کرد.

نقد فرهنگی آلوده به اغراض سیاسی شده است

این نماینده سابق مجلس درباره شاخص‌ها و معیارهای نقد فرهنگی عملکرد دولت گفت: مفهوم واقعی نقد جداکردن سره از ناسره با هدف اصلاح‌گری، نه تخریب است. در واقع آنچه که در قالب تخریب انجام می شود نمی‌توان نام نقد برآن نهاد.

وی ادامه داد: زمانی سخنی نام نقد به خود می‌گیرد که با نیت درست برای کاستن نقایص و توسعه نقاط مثبت صورت بگیرد. آنچه که امروز بیشتر به عنوان نقد فرهنگی دولت انجام می‌شود در واقع استفاده ابزاری از فرهنگ  برای رقابت‌های شخصی و سیاسی است و در حقیقت نقد فرهنگی آلوده به اغراض سیاسی شده است.

آرین‌منش تصریح کرد: براین اساس نقد به ویژه در حوزه فرهنگ به دلیل پیچیدگی مسائل فرهنگی باید عالمانه، منصفانه و خیرخواهانه صورت بگیرد.

تخریب‌ به جای نقد عامل تضعیف فرهنگ است

وی عنوان کرد: کسانی که از تریبون‌ها و رسانه‌ها صرفا در حال تخریب دولت در حوزه عملکرد فرهنگی آن هستند خودشان یک کار غیر فرهنگی انجام می دهند و در واقع به نام نقد فرهنگی کار و عملی غیر فرهنگی انجام می‌دهند.

آرین‌منش درباره دلایل خود از غیر فرهنگی خواندن اینگونه نقدهای فرهنگی گفت: حداقل این گونه کارها این است که مغایر با منویات  رهبر معظم انقلاب است، زیرا شکاف در میان صفوف به هم فشرده مردم  و نهادها و قوای سه گانه در حقیقت یک کار غیر فرهنگی و در راستای تضعیف انسجام جامعه است که اثرات ضد فرهنگی خواهد داشت.      

captcha